HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på ny rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:58:42  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag har idag en Audion Silver Night MKII stereo med 300B. Skall tillägga att jag är mer än nöjd med den, den spelar via ett par Omega Super 3 BPC, högtalarna är bestyckade med två Fostex 4.5". Dessa ger med två små ellement ett aningen ljust ljud. Det jag saknar är tightare bas och ett överlag aningen mörkare ljud.
Ger ett par Audion Monoblock i PP eller PSE mig vad jag söker eller skall jag skall jag titta i riktningen 845?.

/Johan



Edited by - JohnB on 2008/02/25 21:59:29

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/25 :  22:16:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köp ett par högtalare med mer bas? En subb? Tonkontroller?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/25 22:16:54
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/26 :  07:24:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det kan bli ljust och basfattigt om högtalaren har den karraktären, nu vet inte jag hur det är i detta speciella fall,då jag aldrig lyssnat på dessa högtalare, men det är nog ingen dum idé att försöka testa med en annan högtalare om möjlighet därtill finnes.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:40:47  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för svaren, jag har en REL Strata III vilken jag knapt har någon volym på då rummet är ganska litet. Jag kan tillägga att jag testat ett antal högtalare i rummet men de flesta orsakar rundgång i basen. De jag har nu är enligt mig en perfekt avvägning men skulle inte skadas av att "tonas" ner ett snäpp.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/26 :  20:01:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
kollat med att dämpa rummet istället? Hajar inte vad en annan typ av rör skulle göra för skillnad, men så är jag ju otroligt korkad också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/26 20:02:50
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/27 :  08:59:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Zombie: Du är nog inte korkad, själv har jag en liknade problematik med en svensk extremt högupplösande högtalare som jag lånat för utvärdering, den tar fram detaljer som inte hörs i andra högtalare. Det låter väl bra kan tyckas, men medaljen har en baksida. På vissa inspelningar blir det för mycket av det goda, och det blir ansträngande att lyssna längre stunder, speciellt med tanke på alla detaljer som framträder i de högre registren. Det låter inte dåligt på något sätt, tvärtom, men som sagt det kan bli för mycket av det goda ibland. Jag har provat att lägga in motkoppling i förstärkaren, och då lugnar den ner sig, men det blir på bekostnad av för mycket annat i musiken. Här vill jag både ha och äta kakan, jag får jobba vidare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000