HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rekommenderade hemmabyggen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bananbrynja
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/12/15 :  19:37:09  Show Profile Send Bananbrynja a Private Message
jag är ny både här på forumet och inom högtalarnas värld, men jag lär min nog allt eftersom.

jag hade tänkt att bygga egna högtalare, då min budget är väldigt begränsad, och dessutom är det roligare när man gjort det själv. en kompis till mig rekommenderade byggsatserna på www.brl.se, och där fanns en hel del. jag är intresserad av trevägs högtalare, hemmabygge, med fint och starkt ljud.

jag kan som sagt inte speciellt mycket om detta än, men finns det någon vänlig själ som kan rekommendera någon byggsats?

En liten noob(fortfarande)

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/15 :  19:47:43  Show Profile Send knutte a Private Message
nej jag är inte heller så fruktansvärt insatt, men jag har ett par vh-1:or (www.valutronic.se). jag rekomenderar dom om du vill ha dynamiskt ljud med mycket närvaro. kankse inte så extremt rent ljud som dom lovar men helt klart värt pengarna, bra är också att du inte behöver så stark förstärkare. men jag lovar dig LÅDORNA ÄR STORA, passa dig om du har litet rum! Fantastiskt hur mycket en 8" kan låta med sådan låda...mycket lättbyggt också!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:09:09  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Bananbrynja


jag hade tänkt att bygga egna högtalare, då min budget är väldigt begränsad, och dessutom är det roligare när man gjort det själv. en kompis till mig rekommenderade byggsatserna på www.brl.se, och där fanns en hel del. jag är intresserad av trevägs högtalare, hemmabygge, med fint och starkt ljud.



Har du liten budget gissar jag att du får ut mer om du bygger en mindre tvåvägare som du senare eventuellt kan komplettera med två basmoduler.
Eller varför inte en proac-klon som är så populär..?(har inte själv hört den men andra folk verkar nöjda)

Ungefär vilken budget har du förresten?

(hmm vart blev det av forumhögtalaren förresten? har projektet somnat in?)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:46:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
N: Jag tror vi (epkpeng) väntar på element och låda.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bananbrynja
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:49:55  Show Profile Send Bananbrynja a Private Message
tack, ni är snabba på o svara!

budgeten ligger väl på max 2700 för elementen, och sedan förstärkare och material har jag inte tittat närmare på än. någon som har fler internetbutiker som har mycket att erbjuda?
knutte: glömde säga att jag gärna vill få plats i rummet själv också =) jag har hört talas om vh-1:orna förut, men jag tycker att de verkar vara en aningen stora. som jag har förstått det har vh-1 en bas/mellan och en diskant? mellanregistret då?
jag har fastnat för pyramidhögtalare. är det något att ha, eller är det horn-högtalare som gäller?

En liten noob(fortfarande)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:59:22  Show Profile Send norman a Private Message
Bananbrynja: Om jag vore dig hade jag nog räknat bort alla byggsatser (på t.ex. BRL) med typ 2 tiotummare + mellan + diskant för 3000/par för de brukar låta rent förskräckligt...
Jag hade tittat närmare på t.ex. forumshögtalaren eller liknande då de förmodligen ger 100ggr bättre ljudkvalité (nu är den väl iof inte byggd än.. men jag litar fullt på epkpeng och nagref mfl!)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:07:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
jag har fastnat för pyramidhögtalare. är det något att ha?


Det är bara skräp, inte värt besväret.
Välj en mindre tvåvägare i stället typ "excellent" på hifikit. Finns i några versioner.
www.hifikit.se
Go to Top of Page

Bananbrynja
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:18:58  Show Profile Send Bananbrynja a Private Message
ok, det där lät farligt...
jag har konstaterat att jag får lära mig en hel del innan jag köper något, för jag vill ju inte direkt betala en massa för dåliga grejer. min kompis har faktiskt själv byggt ett par trevägshögtalare från BRL, det är någon av de med 2x12tums basar och tillhörande mellanregister och diskant. jag kan faktiskt erinra mig om att han inte gärna skruvade upp volymen allt för mycket, hehe...
nåja, jag tar mig en titt på forumshögtalaren och läser på en del. tack för alla svar!

En liten noob(fortfarande)
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:41:48  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Det behövs faktiskt inte 10-12" för att fixa bas, och hellre ett bra element stället för många dåliga, det är mina rekommendationer

Glöm inte att räkna in filter i din budget, har ett skräckexempel från brl där en tvåvägare delas vid 7Khz för en 8" och 1" med det medföljande filtret... hifikit har seriösare förslag. (ska inte dra brl över kanten, de kan ju bättra sig )

Och ja, klonerna är bra men utanför din budget om man räknar hifikits priser, tyvärr. (fast det var väl nån som köpte dem i tyskland och kom undan med 404€ för hela klonprojektet)

Finns mycket att lära, hur mycket man än vet inom området
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:42:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej BB!

Det låter som om du har en försiktig inställning. Det är klokt i och med att du inte verkar vara så där väldans klar på vad du egentligen söker.

Jag är en av dem som trillade ner i att bygga stora högtalare med många element när jag började. Och det var väl rätt då men inte lät det så där himla naturtroget inte... Fast jag brydde mig inte så mycket då.

Och vad är det egentligen jag sitter och mumlar om då??
Jo, ta tid och bilda dig din egen uppfattning. Hur det än blir så kommer du att lägga både tid, svett och kanske lite tårar och blod på dina högtalare innan de är klara så det är klokt att skynda långsamt....

Vänligen P.

P.S Om jag skall rekommendera något så skulle jag nog hålla på forum högtalaren HFLS1. Detta pga att du får många byggkompisar här på forumet och med den samlade kunskapen på forumet kommer den att bli juste. De bägge personer som nämdes i länken ovan är bägge kompetenta och duktiga och åtminstone en av dem är envis som synden och kommer inte att ge sig förän grejorna spelar bra(eller hur Pär??)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bananbrynja
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:55:03  Show Profile Send Bananbrynja a Private Message
PAC, jag antar att du slog huvudet på spiken...
det jag tror jag är ute efter (...) är ett par högtalare med naturtroget ljud som man kan skruva upp på ganska rejält. dessutom håller väl de flesta med om att man inte ska ge sig in på något alltför svårt från första början? därför sökte jag mig till byggsatser med ritningar.
det jag dock är rädd för är att slutpriset blir något i miljonklassen, vilket inte riktigt var meningen. därför sökte jag mig till det här forumet för att skaffa kunskap!
ja, jag ska skynda långsamt och verkligen fördjupa mig, men det är väl ändå erfarenhet som är mest värd? hemskt bra med ett sånt här forum i dessa tider...

En liten noob(fortfarande)
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:56:22  Show Profile Send Dimitri a Private Message
http://www.iplacoustics.co.uk/ipl_acoustics_____transmission_l.htm
Mycket bra, hör hört den minsta. De andra håller samma klass.
Hälsningar
Dimitri
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:09:26  Show Profile Send celef a Private Message
Kanske en AC Harmony från HifiKit:



Möjligen kanske man skulle vilja prova en annan diskant.

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:11:52  Show Profile Send marens a Private Message
Problemet med den är att basen har så pass högt qts att den vill ha en oändligt stor låda. 20 liter ger ett för högt q värde på lådan (boom).
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:25:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
PAC:
Jovisst är det så!

Kan meddela att elementen kommer denna veckan som börjar i och med imorgon! Kan eventuellt få upp nån bild på att till slutet på veckan!

// Pär

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bananbrynja
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/12/16 :  12:26:35  Show Profile Send Bananbrynja a Private Message
jag tittade runt lite på hifikit igår, och kom fram till att det är väldigt många valmöjligheter. kul!

excellent, harmony... dessa är bra högtalare till mina behov antar jag? det finns en väldig massa olika högtalare, men dessa är väl de ni rekommenderar. Jag vill verkligen ha bra tryck i högtalarna. min lilla erfarenhet jag har säger mig att det värsta som finns är när högtalare slår igenom...

En liten noob(fortfarande)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:56:23  Show Profile Send marens a Private Message
Excellent slår inte igenom däremot har harmony en oharmoniskt avstämd låda, och diskanten är inte så bra heller i den.
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:01:34  Show Profile Send FredrikN a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Excellent slår inte igenom däremot har harmony en oharmoniskt avstämd låda, och diskanten är inte så bra heller i den.



Basen som sitter i harmony skulle den passa i en ca 25 liters sluten trevägs låda. Delning har jag ingen aning om men är troligtvis låg med tanke på att det är just en trevägs högtralare. lådan är ca 40% fylld med dämpmaterial. Förut satt det en 8" Mirch bas har ej namnet för tillfället.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:17:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Hur sjutton räknar man egenligen ut lådstorlek om elementet har Q=0,7? Alla mina försök ger de mest konstiga resultat...
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:20:12  Show Profile Send Mad a Private Message
Köp ett par Sonab OD11, byt element, kablage och renovera filtret så har du en underbar högtalare till ett otroligt bra pris. Tycker jag...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000