HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Flexy (3 ben vs. stabilitet)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:04:34  Show Profile Send Mad a Private Message
Hur blir det med stabiliteten på dess Flexy rack om man gör dom med endast 3 ben. Att det blir ruskigt snyggt vet jag... men om nån får för sig att hänga på ett av hörnen utan ben. Vad händer då med mina små komponenter?

ud
Member

894 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:48:33  Show Profile Send ud a Private Message
Det är lättare att få den stå stadigt med 3 ben och lättare att justera in.



Jag har, som du ser, 2 ben fram och ingen skulle komma på iden att hänga på nåt av de bakre hörnen.
Skulle risken ändå finnas får du väl minera, lägga taggtråd eller limma vassa glasbitar som avskräcker

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:05:01  Show Profile Send Mad a Private Message
Åkäjj, då e ja nöjd med den biten... Nu återstår bara problemet med var jag hittar M24 stänger i rostfritt. När ja frågade på Järnia såg dom väldigt förvirrade ut.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:21:35  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag har, i ett senare skede (, som det mesta ), tänkt att göra en "flexy".
Men då jag helst inte vill ha ett ben som står i vägen för in- och utgångar (och dyl.) så har jag har funderat på om man skulle sätta det ensamma benet på ena sidan, istället för där bak.
Det borde bli snyggt det med.


"Det är lättare att få den stå stadigt med 3 ben och lättare att justera in."

Det om att det kan-vara/är lättare att justera in kan jag hålla med om.
För när man använder 3 ben (samma gäller h-talare, cd-spelare och mkt. annat) så fördelas alltid (!) vikten jämnt över samtliga ben. Till skillnad från när man har 4st, då är det nästintill (ev. helt) omöjligt att få exakt jämnvikt över samtliga ben.

Däremot att det är lättare att få den stadigt, det håller jag absolut INTE med om.
Speciellt inte om man placerar det 3'e benet på så vis jag ovan nämnt, det kan gå riktigt illa om man har besök med barn.

Men, men... Man får helt enkelt ta till drastiska åtgärder;
Köpa riktigt (riktigt, riktigt (!)) stora/stort (och tunga/tungt) slutsteg som man ställer längst ner, då flyttas tyngdpunkten en bit ner iaf.
Vad gör man inte för HiFi (/-'n)?
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:23:20  Show Profile Send no_85 a Private Message
M.;
Biltema (!, kanske?).
El. kanske Classe (Ohlson dvs.).
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/16 :  17:52:25  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Biltema har gängade stänger. Rätt så billiga är de oxo.

Biltema i Karlstad hade upp till M30 stänger i syrafast rostfritt stål för ca. 80 spänn stången om jag inte minns fel för 1 m.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:00:17  Show Profile Send Mad a Private Message
Personligen tänkte jag fylla nedre hyllan med lecablock alternativt tegelsten för å få lite tyngd i det hela. Borde avhjälpa instabiliteten lite...

Tackar för hjälpen med M24'erna... Kan avslöja att det största dom hade på Järnia var M20 å dom skulle dom ha 270 spänn styck för. Men det kunde dom glömma.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:04:54  Show Profile Send wallraff a Private Message
UD:
För att byta ämne lite...
Ser på de kablar som går mellan vinyl/försteg att du har något som liknar "ferritklämmor" på? Är det det, och i så fall verkar de ju funka... Är de inhandlade på ELFA månne?

/Tenta imorgon...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000