HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Tubetrap" modell STÖRRE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:29:11  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej..efter lite försök med att bygga tubetraps av rörskålar som iofs gav effekt men ej tillräckligt mkt fick jag en idé....Jag byggde en fyrkantig modell där varje sida motsvarade en byggskiva av mineralull dvs 56,5X117 cm...det blev en rätt stor fyrkant i rummets hörn-men jävlar vilken effekt!!!
Tog bara en dryg kväll att bygga och den ökade renheten i basen och dynamikökningen var smått fantastiska. Kostnaden stannade på ett par hundra spänn! Topp och bottenplatta i t.ex mdf eller plywood, fyra stag av fyrkantsregel i mitt fall 43X43mm en byggskiva 45mm tjock per sida, stagningar 2-3 st i mitten av lådan, täta med silikon eller latexfog till helt lufttätt. linda in i fibervadd och på med ett tunt tyg
-voila!!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:35:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
intressant.. märekr du nån skillnad vid handklapp och när du talar i rummet också?
sådanna dära grejor är igentligen det roligaste, billigt
och ger resultat direkt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:35:39  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Låter intressant... Vänligen utveckla byggbeskrivningen då jag inte riktigt hängde med... (vadå trög?? jag?? ja, kanske...)

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  15:43:06  Show Profile Send drgreen a Private Message
ok...ska försöka utveckla mej under kvällen...
handklapp och tal...jag har redan en del dämppaneler och mindre tubetraps i rummet så inte ngn större effekt, men när man spelar musik känns mellanregister och diskant mer detaljerade och rena, antagligen för att basresonanser inte skitar ner dessa register lika mkt?!

Edited by - drgreen on 2002/12/10 15:57:23
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:20:06  Show Profile Send celef a Private Message
Det diskuterades i en tidigare tråd att bygga "cubetraps" av isolerskivor, idé på byggmetod blev ungefär som skiss nedan, dock blev det nog ingen byggd den gången. Kul att höra att det fungerar.



sound pollution
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:43:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Dr Green,
om du bor i STockholm så är jag intresserad av att mäta upp absorptionskoefficienten på dina byggen, för att se om det blev någon lågfrekvensabsorption.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:47:37  Show Profile Send celef a Private Message
JA, det vore jätteintressant!

sound pollution
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/12/10 :  20:12:34  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Jag är också intressarad av att höra mer om detta, bilder och mätvärden skulle vara gott =)

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/12/10 :  20:57:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Har ett par "tupetraps" DIY modell enkel. Papprör sådant där man kan få av mattfirmor 12-14 cm diameter, fyllt med gullfiber eller något annat. Runt pappröret klistrat sådant där skummgummi som sitter i högtalare. Funkar okej för priset.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:47:38  Show Profile Send celef a Private Message
svejk: Jag tror nog dina papprör fungerar lite annorlunda jämfört mot "riktiga" tubetraps, berätta gärna lite mer om dem?

sound pollution
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:49:06  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej knoppen mfl! Jag bor i eskilstuna som ju bara ligger ngn timme från sthlm, jag skulle tycka det vore suveränt om du kom förbi:-)
Eftersom det funderades på lite mer exakta bygginstruktioner ska jag försöka...
Det behövs en top och en botten i stadig träskiva, jag hade mdf i botten och plywood som topp.
Dessa sågas till sidomåttet på mineralulls skivan , (eller gullfiber om man använder det...)själv använde jag parocs byggskiva 1170X565X45 mm vilket ger 565X565mm för varje sida. Sedan tar man en fyrkantsregel som finns på de flesta byggvaruhus, mina var ca 250cm långa och 43X43mm. Mät mineralullskivans längd och dra bort tjockleken på de båda top/botten skivorna. Såga av regeln till den längden: i mitt fall 1170mm-10mm-19mm. Fyra såna behövs-en i varje hörn.
skruva i en regel i varje hörn så du har som en bur med en regel i varje hörn. Ta ett par tre plywood eller porösboard skivor i samma storlek som toppen/botten, såga ut 43X43mm i varje hörn och sätt in som stag med jämna mellanrum (limma fast t.ex med smältlim)(detta kommer nu se ut ung som ett sterorack med 4 eller fem hyllor). Limma nu en sida på alla kanter inklusive stagen med gärna latexfog (klådan ska ju bli helt lufttät förutom det som går igenom mineralullsskivorna!!!)i riklig mängd och spika fast mineralullsplattan som du lagt så den passar en sida perfekt på "racket"! Jag spikade en spik var 5e cm ca. Fortsätt med de tre resterande mineralullsskivorna på lika dant sätt-OBS man får vara försiktig för det blir lite ömtåligt....
låt torka över natten. Tag sedan fibervadd som köps i tygaffär för runt 30pix metern för 150cm bredd och klä skapelsen med använd häftpistol t.ex. utanpå klär du med tyg återigen kan man häfta eller limma eller spika...på toppen kan man sen såga till en snygg skiva eller t.om en spegel i rätt mått :-)
Ställ i ett lämpligt hörn...sen är det bara att bygga fler till de andra hörnen om önskvärt :-))

Edited by - drgreen on 2002/12/10 22:16:31
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:05:47  Show Profile Send n00b a Private Message
drgreen...

Fixa en bild på din skapelse =))


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:52:44  Show Profile Send drgreen a Private Message
ska se vad vi kan göra....
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:24:20  Show Profile Send Saro a Private Message
det med spegel skulle ju vara lite läckert.. sen en fet blomma på det. och en lampa ovnaför .. assnyggt..
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:48:37  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

det med spegel skulle ju vara lite läckert.. sen en fet blomma på det. och en lampa ovnaför .. assnyggt..


ungefär ngt sådant jag tänkt mej
man kan ju variera tyget så länge det inte är för tätt i alla möjliga färger oxå förstås
mitt nästa bygge blir till andra "framhörnet" eftersom det är en fönsterbräda ivägen där tänkte jag bygga på höjden...hela vägen till taket men 56.5X 56.5/2 dvs två sidor som är hälften så breda...
Go to Top of Page

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2002/12/16 :  11:17:08  Show Profile Send trotyl a Private Message
Hej!

Tänkte ge mig på att bygga en sådan idag. Blir det stor skillnad i absorbering om man bygger som du sade "på höjden" istället?

Det skulle bli mkt bättre estetik i mitt rum =)

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:18:42  Show Profile Send celef a Private Message
Man kan nog bygga den på höjden å sedan lägger den ner, eller viceverse. :-)

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000