HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pilar på kabeln, spelar roll?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

More
Member

126 Posts

Posted - 2008/01/21 :  14:49:22  Show Profile Send More a Private Message
Har pilar på mina Tara Labs som pekar. Jag gissar på att det är från förstärkren mot högtalaren pilarna ska peka.

Spelar det egentligen någon roll?

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/21 :  14:50:07  Show Profile Send iroise a Private Message
Yes! Tror inte det spelar roll men är inte säker!
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/01/21 :  14:59:49  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Det viktigaste är att kablarna är anslutna åt samma håll.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:12:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pilen ska peka mot den komponent som tar emot signalen. Det har med jordningen av skärmen
att göra. I våra kablar är skärmen bara ansluten i mottagarändan, dit pilen alltså pekar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:12:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Pilarna på mina kablar pekar mot kylskåpet, för där har jag min öl.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/01/21 15:12:53
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:29:18  Show Profile Send niklass a Private Message
förlåt bernt, men är det inte tvärtom ändå? Att skärmen är ansluten i sändaränden? (när det gäller era kablar vet jag ju såklart inte)

Är inte den generella tanken att störningarna inte ska vidare i ljudkedjan?

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:49:46  Show Profile Send marens a Private Message
När kabeln inte har någon skärm kan det inte spela någon som helst roll. Jag tror tara labs gör så på alla sina kablar.

Har haft tara labs själv och det enda speciella de bidrog med var mystiskt glapp i förstärkarkontakterna (pga styvheten i kabeln) så att jag trodde förstärkaren var trasig. 3resor till butiken med symptomlös förstärkare + nerbyte till nyare modell. Inget bra köp för min del.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:39:35  Show Profile Send llerk a Private Message
Man kan generellt säga att finns det ritningspilar på signalkablar/högtalarkablar ska dessa pilar gå från källan (cd,stärkare mm) till högisarna. Om det sedan är någon hörbar skillnad är bara dina öron som kan avgöra. Där finns en anledning varför fabrikanten har märkt sina slangar

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:44:15  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag trodde skärmen skulle leda bort störningar. Därför finns pilen från den ände som skickar signalen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:09:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oooops.... Såg inte förrän nu att det gällde högtalarkablar.

Det jag skrev om skärmens anslutning på Jorma Designs kablage gäller signalkablage endast.

Pilriktningen gäller dock, pilen mot mottagaren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/01/21 17:09:42
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:17:09  Show Profile Send hman a Private Message
För signalkablar:
On om skärmen är ansluten i mottagarändan leds störningar, som har uppkomit under resan från sändare till mottgare bort innan signalen bearbetas av mottagaren. Detta förklarar att det går utmärkt att ha RCA kontakt med oansluten skärm vid sändaren och en helansluten XLR kontakt vid mottagaren. Detta är i princip vad Bernt säger. Rätta mig om jag fel.

För högtalarkablar gäller pilens riktning mot mottagaren, som Bernt säger. Högtalarkablar är ofta tråddragna, vilket ger ett så kallat "chevron" mönster i kopparns microstruktur. Darför leder kabeln antagligen bättre mot dragningsriktingen.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2008/01/21 17:23:34
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:39:55  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Högtalarkablar är ofta tråddragna, vilket ger ett så kallat "chevron" mönster i kopparns microstruktur. Darför leder kabeln antagligen bättre mot dragningsriktingen.

Synd då att det är växelström för då blir kabeln olinjär (om den leder bättre i ena rikningen) och distar oavsett vilken riktning man kopplar den.

I så fall skulle jag undvika högtalarkablar med pilar på om det vore ett signifikant fenomen att räkna med. Nu känns det inte så rimligt.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/21 :  18:27:48  Show Profile Send hman a Private Message
Visst är det så med växelström. Emedan, går det att anlöpa strukturen för att uppnå en rekristalisation, vilket jämnar ut kornen något. Se http://www.wireworldcable.com/wwtechnology.html
för en bild på en typisk koppar microstruktur. Jag tror att det är meningen att signalen till högtalaren ska vara bäst, men jag kan ha fel.

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:30:43  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hade inte supra kunna märbart påvisa att kabeln hade en viss inverkan beroende på vilket håll den var åt ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:46:51  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
För signalkablar:
On om skärmen är ansluten i mottagarändan leds störningar, som har uppkomit under resan från sändare till mottgare bort innan signalen bearbetas av mottagaren.
Intressant. Oxå en variant. Många tillverkare har ju skärmen på sändarsidan för att inte skicka störningar vidare, men detta är ju också logiskt.

Vilket ger bäst resultat tro?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:03:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jovisst, Supra har påvisat mätbara skillnader och därmed dirketivitet på en ledare. De har(hade?) ett white paper som de publicerat i ämnet.

Hman, jag läste lite snabbt på sidan du länkade in och blev förvånad när jag läste
quote:
The shields in Wireworld cables are connected at both ends to provide superior isolation from noise.

Det stämmer inte. Det är till och med helt fel. Man får inte bättre skärmning för att man ansluter en skärm i bägge ändar, man riskerar att få avsevärt sämre...
Problemet med att ansluta en skärm till chassiejord i bägge ändar är att den då ingår i jordningen av apparaterna. Den kan altså börja leda ström... Det är inte det som är meningen med en skärm. En skärm skall etablera en jämn potential utanför en ledare och på det viset agera som en farradays-bur och skapa ett homogent fält innanför. Det vanligaste är att man lägger skärmen så nära konstant 0V som möjligt, det vill säga att man i en ända ansluter den till chassie eller signaljord.

Om man vill förstå lite mer om jordning så skrev Lenn Art en bra Teknik-tråd som man hittar här! Den är inget att vara rädd för. Den beskriver logiken bakom en god jordning på ett pedagogiskt sätt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:11:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
För signalkablar:
On om skärmen är ansluten i mottagarändan leds störningar, som har uppkomit under resan från sändare till mottgare bort innan signalen bearbetas av mottagaren.

Nej, tyvärr är det mycket enklare än så. Skärmens enda uppgift är att förhindra att störningar når signalen mellan två apparater. Det går inte att "leda bort" störningar från en signal. När väl störningen har påverkat signalen har de "smällt" samman till en enhet och är mycket svåra att sära på om man inte har mer information om vad det är som överförs. tex så kan man ju ganska enkelt ta bort radiostörningar som lägger sig på en audiokabel genom att HF-filtrera. Men blandningsresterna som hamnar inom audiobandet blir man inte av med i första taget...

En av anledningarna till att man jordar från "mottagar"-ändan är att man inom mättekniken har som regel att jorda i den ändan man mäter ifrån. Detta blir speciellt viktigt när man tex har med en vinylspelare att göra. Pickupen och tonarmen måste jordas frin RIAAt just därför att RIAAt är den enda av de två apparaterna(RIAA - Vinylspelare) som kan skapa en tillförlitlig jämn potential. Det är just den jämna potentialen som är finessen som man eftersträvar.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:16:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan man då anta att en förstärkare (eller slutsteg) har den "jämnaste potentialen" och att skärmen då borde vara ansluten i den ändan?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:29:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Kan man då anta att en förstärkare (eller slutsteg) har den "jämnaste potentialen" och att skärmen då borde vara ansluten i den ändan?

Man får ju förutsätta att det inte är totalklantar som gör kretslösningarna i våra apparater och med det sagt så borde det inte spela någon större roll i vilken ända man ansluter skärmen. Men man kan tyvärr aldrig vara helt säker speciellt inte vad det gäller RCA-anslutningar. För RCA-kablar är oftast signaljord referensen för skärmen. Olika maskiner skapar sin signaljord på olika sätt och därmed kan det finnas små skillnader beroende på apparaterna.

Men som sagt, följer man de gamla mätteorierna och låter "mottagar ändan" vara referenspotential för skärmen brukar man ha sitt på det torra. Det är därför de flesta gör på det viset.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:15:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Där ser man. Märkligt dock att det ofta säljs in åt andra hållet...
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:26:28  Show Profile Send hman a Private Message
Om wireworld ansluter båda ändarna är det deras problem, syftet var att visa bilden. Dubbel anslutning av RCA och ibland XLR kan ge jordlopar

PAC, Faradays principen var en fin förklaring. Jag syftade egentligen till störningar som bara hade påverkat skärmen, inte signalen. Men detta gör nog ingen skillnad?

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/01/21 :  22:36:30  Show Profile Send lars a Private Message
Skärmens uppgift är att skydda signalkabeln från yttre elektromagnetiska störningar (Faradays bur)från tex mobiltelefon, radiosändare, WLAN, spikar från elkontakter eller störningar från tyristorer.

Om sändare och mottagare har en ideal jord så är det helt OK att ansluta skärmen både i sändare och mottagare. Men så brukar inte vara fallet och då genereras det en störande ström i skärmen som man bryter om man bara ansluter skärmen till antingen sändare eller mottagare. Det finns två skolor som naturligtvis har varsin rekommendation. Men vanligast är att skärmen ansluts till mottagaren.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2008/01/21 :  23:14:09  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message

Ju högre resistans i skärm/- ju högre risk för brus/brum i systemet.

Skärm/- ska ha så låg resistans som möjligt. Alltså mycket koppar. Om skärmen ansluts i båda ändar så uppnås detta.

"Skärm i en ända" fungerar i vissa applikationer men har föga effekt i RCA-interconnects för audio.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2008/01/21 :  23:30:37  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Se även:

http://www.jensen-transformers.com/an/an004.pdf
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/22 :  00:01:40  Show Profile Send Fluffy a Private Message
quote:
Pilarna på mina kablar pekar mot kylskåpet, för där har jag min öl.

Haha!

Öl är för övrigt ett dundertweak. Angående kabelriktning har jag aldrig hört skillnad, men det är inget bevis på att det inte finns någon.

---
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/01/22 :  07:02:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Lars, visst om man approximerar bort skillnaderna i jordpotentialerna så spelar det ingen roll. Tyvärr är skillnaderna i till exempel chassiejord så stora i våra system att man kan mäta dem med enkla faspennor så det är ett misstag att göra den approximationen.

Fluffy, droger blir man bara snurrig av och de har inget med HiFi att göra. Låt oss lämna drogromantiken och fokusera på vår hobby.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000