Author |
Topic |
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 11:01:37
|
Tjena!
Nu har jag ytterligare en fundering gällande nätfilter/störskydd.
Om man kikar på it-sidan så får man ju ganska mycket finesser för samma pengar som t ex en PS audio duet/quintet. Visst UPS:er kan helt klart vara dynamikbegränsande, det har jag själv upplevt med en gammal skruttups jag har hemma. Men om man tar i lite på VA/W sidan när man köper den så att man helt klart har bra med "headroom" på strömsidan.
Man får ju filtrering och överspänningsskydd samt på vissa modeller även sinusomformning för en trevligare våg att skicka in i sina apparater. Någon som har erfarenhet eller länkar ang. detta?
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:21:06
|
Det sista är viktigt och det är väl det som gör att de ofta fallerar som strömrenare för hifi. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:43:12
|
Jo, fast det skiljer ju väldigt mycket i pris så låt säga att man har dragit fram 10 ampere eller möjligen 16 till sin anläggning och om man då köper en som klarar mer än 2.4 KW eller motsvarande för 16 A, borde man inte vara på rätt väg då?
Man kommer ju ändå i mål på en prislapp på en bra bit under 20 kkr.
Visst, man kanske missar detaljer som svintjocka alufrontar med blåa dioder o liknande, men hur mkt annat är det egentligen som saknas? |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 13:09:51
|
Jag har nu mailat till några st. olika serverrums-ups-firmor och förklarat varför jag skulle kunna vara intresserad av en produkt från dem. Ska bli skoj att se om de tar mig på allvar och ännu bättre ifall de återkommer med något produktförslag samt pris.
edit: kraven jag ställde i mitt mail var formulerade såhär: "Jag tror efter att ha läst på lite granna om UPS:er att det är en online variant jag vill ha. Detta för att få både galvaniskt skilje, filtrering och en "true sinus" 50 Hz våg in i mina apparater." |
|
Edited by - niklass on 2008/01/22 13:45:09 |
|
|
IRONBERG
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 13:23:23
|
Jag kör med UPS som spikrensare. Funkar klockrent. Det roligaste är nog att man kan ansluta en dator och verkligen se vad den gör och när. En annan bra grej är att man kan lyssna på musik även vid strömavbrott :) Jag använder en APC 1000 nånting. |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 15:09:11
|
Har fått mitt första svar, det är eltek som svarar med den här produkten. Säljaren rekommenderar en modell som är ngt större än den största i detta dokument men specad på samma sätt i övrigt.
Tyvärr så känns det inte som en produkt som skulle funka då noise-specen säger <50 db på en meter.
Jag skrev som krav i min fråga att den skulle klara 2300 W (en grupp säkrad med 10 A)
ska bli spännande att se om det blir några fler som svarar. |
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 17:30:27
|
Problemet är att om den inte genererar en perfekt sinuskurva så är det det samma som att den genererar högfrekvent skräp, och det är ju det man vill få bort. Jag är skeptisk. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
|
Topic |
|