HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alla med erfarenheter kring STORA rum.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/19 :  14:44:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alla som har erfarenheter av stora rum kan ge mig lite tips, jag står inför en flyttning från mitt kära lyssningsrum till en sekelskifteslägenhet med ett vardagsrum på 7,5x5m takhöjd på ca 3,4 eller nåt. Jag förstår ju att förstärkaren kommer få ett tuffare jobb. Jag körde en simulation i hennuckeprogramet och det ser ju rätt bra ut. Låt höra nu-erfarenheter!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  14:56:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är mitt stort nog för erfarenhetsdelning
2.7 i takhöjd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/19 15:22:54
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/19 :  15:01:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har liknande mått som dig, förutom på höjden.
Större rum är bättre,, men väggmaterialet är lika betydande som när det gäller mindra rum.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/19 :  15:15:57  Show Profile Send niklass a Private Message
Oj va trevligt med så stort rum :) Min uppfattning är helt klart att ju större rum desto större och öppnare ljud. Det blir säkert toppen, lycka till!

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/19 :  16:05:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja det är fantastiskt spännande, måste dock renovera lite innan inflyttning av audioutrustning. Fast jag är lite fundersam kring renoveringen, visst är det fint med nymålade snickrier och stukaturer men slitet har viss patina, är kluven. Vidare är väl halvmatt bruten vit färg snyggare än vit höglans, det känns så iaf ju mer jag funderar. Har vi någon expert på sekelskifte.

Ja min erfarenhet är också att lyssningen blir mer realistisk och "öppen", mer live-aktik sas.

Är det bättre att bo längst ner i en fastighet ur ljudperspektiv? Stör man mindre då?

Det är mycket betong och trä, riktigt fet stukatur(diffusorer) ca 10cm tjocka och ca 30 cm höga golvlister, he he. Ekstavsparkett.
Vad mer kan man önska sig rent matriellt? Jag har höga förväntningar, minst sagt.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/19 :  16:12:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Har en polare som har ett rum på 4x6 meter och ca 3+ meter i takhöjd. Det låter förfärligt hemma hos honom trots mattor, bokhyllor osv osv... Efterklangen är extrem samt att resonanserna är enorma!

Det låter inte roligt... Han behöver absolut hjälp av ett proffs för att få ordning på det. Han bor i sekelskiftshus med stukaturer osv osv... Behöver ju inte betyda att det kommer vara samma problem i din lägenhet, men då har du iaf fått input på att det inte lirar bra i ett liknande rum jag lyssnat i.

Sedan är min kompis grejer inget att skriva hem om direkt, men akustiken är ju densamma oavsett utrustning...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/19 :  16:29:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Min erfarenhet är du stör mer nedåt i lägenhet än uppåt. Så jag gissar att BV är bra för det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/19 :  16:46:40  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag slog ut en vägg och har nu 6 gånger 10m, har tjocka mattor och "mjuk" tapet. När rummet blev större blev ljudet helt klart bättre, mina Beolab5 fick mer fritt spelrum. Men visst finns det jobbiga resonanser i basområdet, borde kanske ha basfällor i hörnen, vet inte hur effektivt det är?

rolnor
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  17:24:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
borde kanske ha basfällor i hörnen, vet inte hur effektivt det är?

Jag tror allt att du inte har tittat på Bildreportage - Teknik & DIY
den senaste tiden

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/19 :  18:08:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
äntligen kan du dra nytta av ett par Quad ESL, grattis

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/01/19 18:09:43
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/01/19 :  18:21:06  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
äntligen kan du dra nytta av ett par Quad ESL, grattis

Håller med för det är det som jag kör med

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/20 :  11:03:39  Show Profile Send pewe a Private Message
Mitt vardagsrum är ca 48m2 + 25 m2 angränsande hall så det blir en del att fylla om man säger så. Jag upplever inte att en bra golvare har några som helst problem att fylla rummet med musik men du kan definitivt få problem med basåtergivningen. Stora rum kan lida av "slamrighet" pga. av de stora väggytorna så försök att dämpa efterklangen så mycket som möjligt - textilier, mjuka soffor, gardiner, akustikplattor etc. Själv skall jag sätta akustikplattor bakom gardinerna och kanske i taket också för att få ner efterklangen.

Alla rum är olika naturligtvis men gör ett enkelt klapptest så får du en uppfattning om efterklangen. Fördelen är att du får en luftigare högtalarplacering och oftast en väldigt stor ljudåtergivning. Men visst låter det annorlunda i ett stort rum jämfört med ett mindre.

Skulle vara kul att höra dina erfarenheter när du kopplat upp allt.
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/20 :  16:39:40  Show Profile Send johmi a Private Message
Jag bodde i sekelskifteshus tidigare och hade inga problem. Nu när jag har flyttat och fått ett större rum, men fortfarande ganska litet ca 27-30 m2. Nu låter det fruktansvärt, har bara satt på anläggingen ett fåtal gånger den senaste månaden, problemet stavas efterklang/eko. Kanske bör nämna att huset är byggt i massivt tegel med bjälklager i trä med ovanpåliggande massiv ekparkett. Storleken är inte allt
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:27:49  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag menar nog snarare att stort rum absolut inte behöver vara en nackdel, tvärtom. Så förutsättningarna för välljud finns defintivt där men det som kan ställa till det är efterklangen om man kör en mera spartansk inredning.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/20 :  21:40:51  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Jag bor inte i en gympahall som en del verkar göra men har ett relativt stort rum med 3 meters takhöjd. Mitt största problem har varit lång efterklangstid, men det är numera fixat efter en massiv investering i dämpplattor.
Jag har även problem med att rummet käkar bas, men det har jag inte angripit än, sambon har acceptans men den är inte oändlig...

---
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/21 :  09:35:03  Show Profile Send johmi a Private Message
Jag menade inte att större rum skulle automatiskt vara bättre/sämre. Det beror på så mycket mer är storleken.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/01/21 :  09:37:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Eko blir ju så klart ett problem men har man fått ner efterklangen så låter även stativare helt ok, så länge man inte sitter 4-5 meter ifrån dom dvs

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/21 :  11:15:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som vanligt är det alltid bäst att prova på plats, men finns det högtalare som rent generelt "trivs" bättre eller sämre i stora rum?
Jag måste ju iofs prova lite och tänka till, men jag är inne på ett par Cremona eller ett par Cremona M ett annat alternativ är Guarneri Memento. Eller kanske ett par MG-3.6 eller ett par revel studio. Som ni märker är det en del tankar som snurrar nu, stort eller smått, byta märke eller fortsätta med SF, dynamiskhögtalare i låda eller panel? Vi får se, jag måste åka runt och lyssna en hel del iaf.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/21 :  11:49:45  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
finns det högtalare som rent generelt "trivs" bättre eller sämre i stora rum?

Dipoler trivs bra i stora rum och jag skulle nog vilja påstå att det är generellt så.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:00:42  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jag måste ju iofs prova lite och tänka till, men jag är inne på ett par Cremona eller ett par Cremona M ett annat alternativ är Guarneri Memento. Eller kanske ett par MG-3.6 eller ett par revel studio. Som ni märker är det en del tankar som snurrar nu, stort eller smått, byta märke eller fortsätta med SF, dynamiskhögtalare i låda eller panel? Vi får se, jag måste åka runt och lyssna en hel del iaf.

Glöm inte bort MBL 121 som jag tyckte lät fantastiskt bra i Audio Concepts stora rum. Var ett tag inne på att byta mina MG3.6 mot dessa. Dessutom tycker jag de är otroligt snygga i svart pianolack .
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:19:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja det är en värld av möjligheter som öppnar sig, minst sagt.

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:21:51  Show Profile Send tkr a Private Message
Quote:Dipoler trivs bra i stora rum och jag skulle nog vilja påstå att det är generellt så.

Helt enig. Dipoler trenger mye luft bakover, men til gjengjeld er de så lineære i lydutstrålingen at det er lite reflekser fra gulv og tak.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000