HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 sportbil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/07 :  00:54:21  Show Profile Send Jimmy a Private Message
tjena sommaren är snart här ..
jag funderar på en beg sportbil med bra fart i.
förslag gärna.
funderar igen på en porsche 944 s2 men det verkar vara problem med motorn i dem.
minst 250hk

max pris 80000:-

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/07 :  01:29:27  Show Profile Send Marc a Private Message
De här tycker jag är coola!

http://www.blocket.se/vi/14282159.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13910201.htm?ca=11_s
Chevrolet Camaro

http://www.blocket.se/vi/13872864.htm?ca=11_s
Pontiac Firebird


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/07 :  10:26:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Den här är ett fynd..missar iof 250 Hk med 30 Hk... http://www.blocket.se/vi/14184944.htm?ca=15_s

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/07 :  10:56:18  Show Profile Send Jimmy a Private Message
ja alfa är mina favoriter.. men hur är det med kvaliten på en gtv ?`

har varit riktigt nära att köpa en alfa

endel pratar gott om dessa en andra säger fyfan ingen alfa..

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:11:08  Show Profile Send OcA a Private Message
De som säger fy fan, inge Alfa har oftast varit med på 70 och 80-talet och upplevt rost, rost, rost och rost... Gamla synder sitter i och en Alfa av idag är varken bättre eller sämre än något annat. Enda problemet med dem är relativt dyra delar, dyr försäkring och dyr service. Men hållbarheten och kvalitet är det inget fel på längre.

Angående sportbil så finns det mycket kul för 80k. Frågan är vad du vill ha? Körglad, rapp bil eller mer GT kryssare?

Ett oslagbart roligt tips är Mazda Miata. Du får en kanonfin för 80k. FInns inte en enda bil som är roligare att köra! Den är dock inte vrålsnabb, men körglädjekvoten är fylld till bredden!
Man behöver inte ha 300 hästar för att det ska bli kul bakom ratten. Riktigt bra kvalitet på grejerna dessutom och billig försäkring!

Har själv en Corvette, kanske inte världens roligaste bil att köra, men det är nåt visst med V8 och bakhjulsdrift! Dessutom fullt användbar när man storhandlar och ska åka långt. Åtta ICA-kassar är inga problem i bagaget... Drar rätt modest med soppa. Under litern på landsväg och ca 1,5 inne i stan.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:15:17  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej Jimmy. Allt beror på om servicen är gjord enligt program. Framförallt måste kamremsbytena göras exakt enligt program.
Det går inte att hålla på kamremsbytet 1000 mil eller skita i att byta spännrullar och delar runt omkring.

Dom som säger fyfan, har aldrig haft en Alfa och lutar sig på Alfas gammla synder.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:17:57  Show Profile Send Marc a Private Message
OcA, har du en Corvette?? Mäktigt

Mazda Miata hade jag också tänkt förslå men "vågade" inte då den inte ens nådde upp till hälften av hästkrafterna.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:18:23  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Ett oslagbart roligt tips är Mazda Miata


Håller med.

Jag sålde en BMW M3 Cab med 321hk till förmån för en ny Miata -00. Jag hade MINST lika roligt på snirkliga landsvägar och även på Knutstorp. Givetvis helt annat körsätt och karaktär, men förbannat roligt. Dessutom som bonus är totalägandet ekonomiskt försvarbart!
Sedan Miata tiden är jag mer intresserad av lättviktsbygge med känsla än tunga bilar med mängder av muskler.

Artphotography
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:42:35  Show Profile Send jonasz a Private Message
http://www.blocket.se/vi/14317191.htm?ca=7_s

En Subaru Impreza turbo kanske kan vara nåt? Lite dyrt om man ska ha en riktigt fin kanske men de går bra både till ICA Maxi och på bana...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  12:48:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Fiat 500L

Sportig om man VILL!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/07 :  12:48:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Yepp, en Corvette -91. Den riktigt fräsiga modellen vill säga...

Runt 300 kusar och 500 nm i vrid samt Magnaflow avgas på den. All tänkbar utrustning som fanns när bilen var ny och en tjänstevikt på 1,6 ton...! Men det går att ha roligt i den med, ett as i stan och när man ska parkera bara...

Muller i massor och går som ett troll, men på kurviga vägar var Miatan roligare utan tvekan.

Dock är Corvetten mer vardagsdugilg med större bagage och bättre komfort.

Ska sälja den till våren dock. Har inte plats med fler bilar som det är nu och sedan får jag firmabil till våren och då kommer jag knappt använda Vetten, så då får jag sälja.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/07 :  15:15:18  Show Profile Send Jimmy a Private Message
jag vill ha en bil med väghållning.
snabb och rolig.
det lutar åt en porsche 944 s2 .
bilen skall vara i original skick.
som sagt man kanske skulle prova en gtv med turbo..

http://www.blocket.se/vi/14657843.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/13250762.htm?ca=8_s



Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/07 :  16:41:32  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jimmy: Kolla på www.alfaromeo.org och fråga dom på forumet där. Du får massor av svar och tipps. Jag kan för lite om GTV 2.0 V6 Turbo för kunna svara dig. Men vet att dom är billiga i inköp, för alla är privatimport.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/01/07 16:46:50
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/07 :  17:30:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vill du har väghållning så tycker jag gott att det är bättre att gå lätt och inte så mycket effekt före muskler och tungt. Men det är ju en smaksak. Supran var väl ingen sportbil från början, och med ännu mer mos i motorn så förbättras ju inte det. Men, kan bli en utmaning att köra på en kurvig väg, om det är det du är ute efter. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:14:04  Show Profile Send dwain a Private Message
bmw z3? har en bekant som har en sådan. 230hästar och shit vilket drag. Väghållningen på en sådan är ju ruskigt bra Vad en sådan kostar vågar jag dock inte svara på
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:21:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Klokt val Jimmy. 944S2 är en ruggig vägvagn. Jag hade en 90'a som jag fick mycket glädje av. Både jag och bilen trivdes bäst på slingriga småvägar. Den var inte snabbast 0-100 men när det blev lite kurvigare var det många effektstinna vagnar som inte hängde med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:29:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
z3 är ju känd som en "hairdressers" bil, alltså en poser bil. I reviews har de ju också sagt att den har dålig väghållning, att den är ostyv på ett dåligt sätt. Eller har jag läst något annat?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2008/01/07 :  18:51:23  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Mazda Miata är ett klockrent val om man vill ha en sportbil för relativt billig peng.

Det finns en oändlig mängd tuning tillbehör till den.
Allt från kromade instegslister lister (äääh) till turbo (mmmm).

Ett annat tips är:
Honda 2000 som är en doldis i sportbilsvärlden, upp till 9000-10000 rpm.




"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/07 :  21:18:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Z3 cab är den som är lite ostadig på vägen beroende på den enkla anledningen att taket är borta. Z3 Coupé är däremot världsklass vad gäller väghållning, men är den snygg?

Trots mekanik från 3 serien ala 80-tal (bland annat bakaxeln) så är den ruskigt rolig att köra, förutsatt att man väljer coupén och inte caben som är lite sladdrigare.

Kvaliten var lite sisådär på tidiga bilar innan de fick ordning på fabriken i USA som byggde dem. Jag skulle satsa på en lite nyare årsmodell, men då snackar vi minst 120.000 spänn för en som gått relativt långt och rak sexa är ett måste i dem. De mindre fyrcylindriga motorerna är inte roliga alls... Tror inte coupen fanns med fyra dock, bara sexa i dem.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/07 :  21:20:42  Show Profile Send Jimmy a Private Message
hade du några problem med din s2 ?

jag har nämligen en porsche 944.

http://www.garaget.org/?car=76425&image=690423

min fina bil!

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:09:42  Show Profile Send Terminator a Private Message
Dagens nostalgitips: BMW M3 E-30. Inte så många hästkrafter men en klassisk bil med grym körglädje. Dock svårt att få tag på en för 80', kanske kan Tyskland vara ett alternativ. Kan även tipsa om 944 utan turbo då brodern har en 83:a med lite bättre stötdämpare (någon modell från Koni) och sänkt fjädring vilket gör den väldigt rolig att ratta. Ganska stort bagage dessutom samt att det finns ett baksäte att ställa prylar i om nöden kräver det.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:23:02  Show Profile Send Amund a Private Message
Mitt tips då :) Mazda Rx-7 Fd3s. Lätt, snabb och riktigt bra väghållning. Sen har vi ju ljudet..... :)

Annars så vet jag om en riktigt fin Porsche 928GT, preppad med lite godis som GT2's bromsar mm.


/Danne

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:24:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Fråga 1. Är det viktigt att kunna fälla ner/ta bort taket?
Fråga 2. Ska det vara en rent 2-sitsig bil?
Fråga 3. Lätt och smidig eller stark (och tyngre)?
Fråga 4. Hur stor är din toleransnivå för strul?

Jag väntar med att ge mer eller mindre förnuftiga förslag.
Med taket 80 papp faller iaf mitt favvomärke bort.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/07 :  22:29:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
hade du några problem med din s2 ?


Nej det tycker jag inte.
Jag hade ett bekymmer som jag löste genom att byta injektorkontaktdonen. Jag tror att min bil blivit utsatt för en vårdslös felsökning så kontaktdonen blivit skadade.

Jag körde bilen i tre år.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/07 :  23:56:16  Show Profile Send Jimmy a Private Message
jag vill att bilen skall vara driftsäker ingen skit bil!

2 sittsig javisst varför inte ..
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/08 :  07:29:34  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
jag vill att bilen skall vara driftsäker ingen skit bil!


Låter ju precis som en Subaru Impreza...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000