Author |
Topic |
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 00:54:21
|
tjena sommaren är snart här .. jag funderar på en beg sportbil med bra fart i. förslag gärna. funderar igen på en porsche 944 s2 men det verkar vara problem med motorn i dem. minst 250hk
max pris 80000:- |
|
Marc
Member
759 Posts |
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 10:56:18
|
ja alfa är mina favoriter.. men hur är det med kvaliten på en gtv ?`
har varit riktigt nära att köpa en alfa
endel pratar gott om dessa en andra säger fyfan ingen alfa..
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:11:08
|
De som säger fy fan, inge Alfa har oftast varit med på 70 och 80-talet och upplevt rost, rost, rost och rost... Gamla synder sitter i och en Alfa av idag är varken bättre eller sämre än något annat. Enda problemet med dem är relativt dyra delar, dyr försäkring och dyr service. Men hållbarheten och kvalitet är det inget fel på längre.
Angående sportbil så finns det mycket kul för 80k. Frågan är vad du vill ha? Körglad, rapp bil eller mer GT kryssare?
Ett oslagbart roligt tips är Mazda Miata. Du får en kanonfin för 80k. FInns inte en enda bil som är roligare att köra! Den är dock inte vrålsnabb, men körglädjekvoten är fylld till bredden! Man behöver inte ha 300 hästar för att det ska bli kul bakom ratten. Riktigt bra kvalitet på grejerna dessutom och billig försäkring!
Har själv en Corvette, kanske inte världens roligaste bil att köra, men det är nåt visst med V8 och bakhjulsdrift! Dessutom fullt användbar när man storhandlar och ska åka långt. Åtta ICA-kassar är inga problem i bagaget... Drar rätt modest med soppa. Under litern på landsväg och ca 1,5 inne i stan. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:15:17
|
Hej Jimmy. Allt beror på om servicen är gjord enligt program. Framförallt måste kamremsbytena göras exakt enligt program. Det går inte att hålla på kamremsbytet 1000 mil eller skita i att byta spännrullar och delar runt omkring.
Dom som säger fyfan, har aldrig haft en Alfa och lutar sig på Alfas gammla synder.
|
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:17:57
|
OcA, har du en Corvette?? Mäktigt
Mazda Miata hade jag också tänkt förslå men "vågade" inte då den inte ens nådde upp till hälften av hästkrafterna.
|
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:18:23
|
quote: Ett oslagbart roligt tips är Mazda Miata
Håller med.
Jag sålde en BMW M3 Cab med 321hk till förmån för en ny Miata -00. Jag hade MINST lika roligt på snirkliga landsvägar och även på Knutstorp. Givetvis helt annat körsätt och karaktär, men förbannat roligt. Dessutom som bonus är totalägandet ekonomiskt försvarbart! Sedan Miata tiden är jag mer intresserad av lättviktsbygge med känsla än tunga bilar med mängder av muskler. |
Artphotography |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 11:42:35
|
http://www.blocket.se/vi/14317191.htm?ca=7_s
En Subaru Impreza turbo kanske kan vara nåt? Lite dyrt om man ska ha en riktigt fin kanske men de går bra både till ICA Maxi och på bana... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 12:48:24
|
Fiat 500L
Sportig om man VILL!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 12:48:39
|
Yepp, en Corvette -91. Den riktigt fräsiga modellen vill säga...
Runt 300 kusar och 500 nm i vrid samt Magnaflow avgas på den. All tänkbar utrustning som fanns när bilen var ny och en tjänstevikt på 1,6 ton...! Men det går att ha roligt i den med, ett as i stan och när man ska parkera bara...
Muller i massor och går som ett troll, men på kurviga vägar var Miatan roligare utan tvekan.
Dock är Corvetten mer vardagsdugilg med större bagage och bättre komfort.
Ska sälja den till våren dock. Har inte plats med fler bilar som det är nu och sedan får jag firmabil till våren och då kommer jag knappt använda Vetten, så då får jag sälja. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 16:41:32
|
Jimmy: Kolla på www.alfaromeo.org och fråga dom på forumet där. Du får massor av svar och tipps. Jag kan för lite om GTV 2.0 V6 Turbo för kunna svara dig. Men vet att dom är billiga i inköp, för alla är privatimport. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
Edited by - HLindgren on 2008/01/07 16:46:50 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 17:30:47
|
Vill du har väghållning så tycker jag gott att det är bättre att gå lätt och inte så mycket effekt före muskler och tungt. Men det är ju en smaksak. Supran var väl ingen sportbil från början, och med ännu mer mos i motorn så förbättras ju inte det. Men, kan bli en utmaning att köra på en kurvig väg, om det är det du är ute efter. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 18:14:04
|
bmw z3? har en bekant som har en sådan. 230hästar och shit vilket drag. Väghållningen på en sådan är ju ruskigt bra Vad en sådan kostar vågar jag dock inte svara på |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 18:21:52
|
Klokt val Jimmy. 944S2 är en ruggig vägvagn. Jag hade en 90'a som jag fick mycket glädje av. Både jag och bilen trivdes bäst på slingriga småvägar. Den var inte snabbast 0-100 men när det blev lite kurvigare var det många effektstinna vagnar som inte hängde med.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 18:29:07
|
z3 är ju känd som en "hairdressers" bil, alltså en poser bil. I reviews har de ju också sagt att den har dålig väghållning, att den är ostyv på ett dåligt sätt. Eller har jag läst något annat? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 18:51:23
|
Mazda Miata är ett klockrent val om man vill ha en sportbil för relativt billig peng.
Det finns en oändlig mängd tuning tillbehör till den. Allt från kromade instegslister lister (äääh) till turbo (mmmm).
Ett annat tips är: Honda 2000 som är en doldis i sportbilsvärlden, upp till 9000-10000 rpm.
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 21:18:14
|
Z3 cab är den som är lite ostadig på vägen beroende på den enkla anledningen att taket är borta. Z3 Coupé är däremot världsklass vad gäller väghållning, men är den snygg?
Trots mekanik från 3 serien ala 80-tal (bland annat bakaxeln) så är den ruskigt rolig att köra, förutsatt att man väljer coupén och inte caben som är lite sladdrigare.
Kvaliten var lite sisådär på tidiga bilar innan de fick ordning på fabriken i USA som byggde dem. Jag skulle satsa på en lite nyare årsmodell, men då snackar vi minst 120.000 spänn för en som gått relativt långt och rak sexa är ett måste i dem. De mindre fyrcylindriga motorerna är inte roliga alls... Tror inte coupen fanns med fyra dock, bara sexa i dem. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 22:09:42
|
Dagens nostalgitips: BMW M3 E-30. Inte så många hästkrafter men en klassisk bil med grym körglädje. Dock svårt att få tag på en för 80', kanske kan Tyskland vara ett alternativ. Kan även tipsa om 944 utan turbo då brodern har en 83:a med lite bättre stötdämpare (någon modell från Koni) och sänkt fjädring vilket gör den väldigt rolig att ratta. Ganska stort bagage dessutom samt att det finns ett baksäte att ställa prylar i om nöden kräver det. |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 22:23:02
|
Mitt tips då :) Mazda Rx-7 Fd3s. Lätt, snabb och riktigt bra väghållning. Sen har vi ju ljudet..... :)
Annars så vet jag om en riktigt fin Porsche 928GT, preppad med lite godis som GT2's bromsar mm.
/Danne |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 22:24:02
|
Fråga 1. Är det viktigt att kunna fälla ner/ta bort taket? Fråga 2. Ska det vara en rent 2-sitsig bil? Fråga 3. Lätt och smidig eller stark (och tyngre)? Fråga 4. Hur stor är din toleransnivå för strul?
Jag väntar med att ge mer eller mindre förnuftiga förslag. Med taket 80 papp faller iaf mitt favvomärke bort. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 22:29:05
|
quote: hade du några problem med din s2 ?
Nej det tycker jag inte. Jag hade ett bekymmer som jag löste genom att byta injektorkontaktdonen. Jag tror att min bil blivit utsatt för en vårdslös felsökning så kontaktdonen blivit skadade.
Jag körde bilen i tre år.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/07 : 23:56:16
|
jag vill att bilen skall vara driftsäker ingen skit bil!
2 sittsig javisst varför inte .. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 07:29:34
|
quote: jag vill att bilen skall vara driftsäker ingen skit bil!
Låter ju precis som en Subaru Impreza... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Topic |
|