HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 sportbil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/08 :  17:09:43  Show Profile Send Jimmy a Private Message
subaru nej tack..
knappast en sportbil.

mycke strul med gt modellerna.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/08 :  21:03:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Står du ut med högerstyrt?
...och att kolla med vägverket mm. hur svårt det är att få en engelskreggad godkänd i Sverige. Engelsmännen är ju rätt mycket liberalare med vad de släpper ut på vägarna än de flesta andra europeiska länder.
TVR Chimaera från mitten av 1990-talet med 4 l V8 260 hk, lätt, öppen och 2-sits finns från 80.000 SEK plus kostnader med hemtagning och reggning, men mer och starkare sportbil för pengarna är nog svårt att hitta.
Min favorit är annars M-B SLK32AMG men de startar på dubbla priset. Just nu kör jag C32AMG kombi till vardags, det är rätt kul med pulver i en diskret bil. Officiellt är de på 354 hk, men är snabbare än sug-V8'an på 367 hk som ersatte kompressor-V6'an efter 2004. Jag är total nybörjare på dragracing, men tredje kvartsmilsrepan på Säve gick på 14,11 s i somras, så med lite träning borde jag vara nere på 13 (och så kom jag på bild i Bilsport).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/09 :  00:07:40  Show Profile Send Jimmy a Private Message
16-17 sekunder
tanke på att bilen väger 830kilo och har 101hästar och sliten koppling..

på 402 meter 16-17 sekunder.

inte så dåligt med tanke på dem få hästarna..

0-100 kmH 8sec
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/01/10 :  09:50:51  Show Profile Send JMlab a Private Message
Miatan är en väldigt käck bil verkligen value for money men är igentligen ett retro kopia på Lotus Elan från 60-talet som man fö tävlar med stor framgång i historiska cuperna.
Lätta bilar behöver ju inte så mycket hk för att gå som troll,byggde mig en Caterham Super 7 som i lättat skick vägde in på
ca 500kg och med en vässad Escortmotor på 150 hk det blev piggt.
Har idag en klart ovanlig bil finns bara ett fåtal bilar i Sverige nämligen en Morgan Aero 8 vikt ca 1.000kg och med BMW V8,som med Ferritas race-katalysatorer och friflödes dämpare lämnar 300+hk och som redan i original har 430nm i vrid, den rör på sig!!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:26:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag VET att den här bilen bara tilltalar mig och ett par andra dårar på jordens yta men: Mazda 323 fanns med en 1,8 liters turbo 4:a. Ställbart laddtryck uppt ill 220 hkr. Provat den i en lightversion med 190, bilen väger 1100. Det är det jävligaste jag kört. Som fyrhjuling alltså.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:40:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Beat -> Den hade jag glömt! Var väl en bil som var byggd för rally egentligen? En såndär homogeniseringsbil (eller vad fasen det heter) som tex Audi Sportquattro var.

Har läst en provkörning i Teknikens Värld för en herrans massa år sedan och den gick som ett jäkla troll tydligen! Kan nog inte vara helt lätt att få tag i en dock. Det brukar väl bara byggas runt 500 bilar när det görs såna där homogeniserings-serier?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:57:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
(eller vad fasen det heter)

Homologisering

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  22:32:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack ztenlund! Rätt ska vara rätt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2008/01/10 :  23:10:22  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
Byggen en egen Locost ... kan du bestämma hur mycket hästar du ska ha i den också ... haha lite jobb bara :P

Jon

www.kanngi.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2008/01/11 :  00:13:47  Show Profile Send Amatören a Private Message
JmLab skrev:
quote:
Lätta bilar behöver ju inte så mycket hk för att gå som troll,byggde mig en Caterham Super 7 som i lättat skick vägde in på
ca 500kg och med en vässad Escortmotor på 150 hk det blev piggt
Denna eller en "original" Lotus Super Seven är enligt mitt tycke bland det roligaste som finns att köra på svenska sommarvägar. Vilken satans väghållning Se mer på http://www.gunnarsgarage.se/index.htm

Annars är en Mallock, http://mysite.wanadoo-members.co.uk/mallock/page1.html, kanske en ännu roligare bil men tvivlar att det finns så många gatreggade i Svedala. Men för en händig man...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/12 :  05:00:28  Show Profile Send Jimmy a Private Message
jag får see ..

skall titta på en evo 3 med 400hästar.

som sagt kanske en lyckig ägare av en japsare ..

fast det är ju mera en gatbil..

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/01/12 :  19:46:10  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Jimmy
skall titta på en evo 3 med 400hästar...
En gammal Mitsubishi evolution III är ganska långt ifrån en Porsche, trodde du sökte en sportbil efter trådens rubrik
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/12 :  20:39:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, nu tycker jag ni snackar gojja lite. :) Om inte en evo3 anses vara sportbil så blir jag förvånad. Vad definerar en sportbil? Sportig, check, snabb, check, körglädje, check. Sen att den går att åka och handla med diskar väl den inte? Att den har ett baksäte diskar den inte, att den ser ut som en "vanlig" familjebil till viss del, det diskar den inte. Om en bmv m3 anses vara sportbil, då är ju evo3 det än mer, den är ju ännu mer kompromisslös än m3 är.

Så om du inte bryr dig om att den ska se ut som en engelsk sportbil, då är en evo3 bra tror jag. Tyvärr kan du få lite "hooligan" stämpel på dig, försäkringen kan bli onödigt dyr.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/12 :  20:43:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jimmy, du säger att en imprezza wrx inte är en sportbil men du anser att en evo3 är det? Hmm, i min bok är de konkurrenter till varandra, välidigt lika i konceptet. Du får kalla det vad du vill så klart.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/12 :  21:50:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
imprezza wrx inte är en sportbil men du anser att en evo3 är det


Reagerade faktiskt lite på detta också. Dessa två är ju gamla ärkerivaler!! Punkt efter punkt med samma koncept...

Artphotography
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/01/12 :  22:18:44  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Claes_Ireland
Tja, nu tycker jag ni snackar gojja lite. :) Om inte en evo3 anses vara sportbil så blir jag förvånad...
...imprezza wrx inte är en sportbil men du anser att en evo3 är det?...
Just precis därför jag skrev ett inlägg med en smilgubbe i =>
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:30:23  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Ni som har koll: Har hört att Renault 5 fanns i en mycket liten upplaga i vilken det pressades ner Renault-Williams F1 motor på fulla 800 hästar och som ströps till 500 för gatbruk. Det mest hysteriska på Europeiska vägar någonsin. Är det någon som har koll på denna modell? Namn eller årsmodell..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:50:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mjä, de byggde en konceptbil baserad på familjebussen Espace med F1-motor och transmission.

http://www.supercars.net/cars/1672.html
http://www.youtube.com/watch?v=fEDwfk8EYR0

Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon skulle ha lyckats stoppa ner en F1-motor i en Renault 5 och få det att fungera. Det räcker ju inte med motor, du ska ha transmission, kylning osv. Förvisso är F1-bilar mindre än man tror när man ser dem på TV men...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:59:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag vet att det är gjort. Och du har naturligtvis rätt. Det var på andra hållet: de lade ett Renault 5 skal på en F1 drivlina och motor.
Men Espace med F1 motorn var inte heller fel..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2008/01/14 17:01:28
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2008/01/15 :  12:59:46  Show Profile Send molsson a Private Message
Du borde hitta en BWM M3 E36, 321 HK för dom pengarna. Du kunde köpa min, man jag har ingen annan just nu, och jag vill inte gå :)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/15 :  13:52:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Renault 5 fanns i en mycket liten upplaga i vilken det pressades ner Renault-Williams F1 motor på fulla 800 hästar och som ströps till 500 för gatbruk. Det mest hysteriska på Europeiska vägar någonsin.
Kanske bland det värsta i serieproduktion, men förmodligen inte bland enskilda byggen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/16 :  02:42:03  Show Profile Send Jimmy a Private Message
anser att subaru gt är inget att ha om man skall trimma..

kanske wrx,sti är bättre ..

men jag tror att evon är bättre kvalitet mässigt .

men som sagt evo och subaru anser jag inte heller att det är en ren sportbil

kanske mera en gatbil ..
inge fel med det ..
skulle få den jäkligt billigt då vart den intressant..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/16 :  02:48:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Fair enough. Lycka till.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/16 :  02:51:05  Show Profile Send Jimmy a Private Message
ja en sport quattro lär du inte få för 80000:-
ca 2miljoner
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:27:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Renault 5 fanns med mittmotor, dock ej någon F1 spis, det var ännu en sån rallybil som skulle gatanpassas. Tror det var fyrcylindrig turbo i den.

Clio finns ju med mittmotor och V6'a. Kan kanske vara något roligt och udda att titta på?

Annars en gammal hederlig Urquattro? Köp en med 20V spis i. Åk till närmsta trimmarjocke och du har 400+ hästar i den och kör ifrån i princip allt! Dessutom högst användbar på vintern till skillnad mot många andra sportvagnar (min tex...)!

En riktigt fräsch 20V Uris får du nog räkna med att punga ut 150-250k för. En i bruksskick med skavanker kan du nog få för under 100 papp. Går att entusiastförsäkra dem också, värt att ta med i beräkningen! Subaru, Evo och andra liknande vagnar har hutlösa premier! Du betalar lätt vad du fått ge för bilen på tre år i bara försäkringar (lite beroende på var du bor, hur mycket du kör, bonus osv...) www.atava.se är ett bra ställe att kolla upp försäkring på om du ska ha vanlig försäkring. De ägs av Trygg-Hansa och har väldigt bra priser rent generellt. Entusiastförsäkringar har ju bland annat Länsförsäkringar och diverse märkesklubbar. Kolla upp de grejerna innan du bestämmer dig för nåt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000