Author |
Topic |
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 17:09:43
|
subaru nej tack.. knappast en sportbil.
mycke strul med gt modellerna. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 21:03:49
|
Står du ut med högerstyrt? ...och att kolla med vägverket mm. hur svårt det är att få en engelskreggad godkänd i Sverige. Engelsmännen är ju rätt mycket liberalare med vad de släpper ut på vägarna än de flesta andra europeiska länder. TVR Chimaera från mitten av 1990-talet med 4 l V8 260 hk, lätt, öppen och 2-sits finns från 80.000 SEK plus kostnader med hemtagning och reggning, men mer och starkare sportbil för pengarna är nog svårt att hitta. Min favorit är annars M-B SLK32AMG men de startar på dubbla priset. Just nu kör jag C32AMG kombi till vardags, det är rätt kul med pulver i en diskret bil. Officiellt är de på 354 hk, men är snabbare än sug-V8'an på 367 hk som ersatte kompressor-V6'an efter 2004. Jag är total nybörjare på dragracing, men tredje kvartsmilsrepan på Säve gick på 14,11 s i somras, så med lite träning borde jag vara nere på 13 (och så kom jag på bild i Bilsport). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 00:07:40
|
16-17 sekunder tanke på att bilen väger 830kilo och har 101hästar och sliten koppling..
på 402 meter 16-17 sekunder.
inte så dåligt med tanke på dem få hästarna..
0-100 kmH 8sec
|
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 09:50:51
|
Miatan är en väldigt käck bil verkligen value for money men är igentligen ett retro kopia på Lotus Elan från 60-talet som man fö tävlar med stor framgång i historiska cuperna. Lätta bilar behöver ju inte så mycket hk för att gå som troll,byggde mig en Caterham Super 7 som i lättat skick vägde in på ca 500kg och med en vässad Escortmotor på 150 hk det blev piggt. Har idag en klart ovanlig bil finns bara ett fåtal bilar i Sverige nämligen en Morgan Aero 8 vikt ca 1.000kg och med BMW V8,som med Ferritas race-katalysatorer och friflödes dämpare lämnar 300+hk och som redan i original har 430nm i vrid, den rör på sig!!! Mvh JMlab |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 21:40:24
|
Beat -> Den hade jag glömt! Var väl en bil som var byggd för rally egentligen? En såndär homogeniseringsbil (eller vad fasen det heter) som tex Audi Sportquattro var.
Har läst en provkörning i Teknikens Värld för en herrans massa år sedan och den gick som ett jäkla troll tydligen! Kan nog inte vara helt lätt att få tag i en dock. Det brukar väl bara byggas runt 500 bilar när det görs såna där homogeniserings-serier? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 21:57:24
|
quote: (eller vad fasen det heter)
Homologisering |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 22:32:07
|
Tack ztenlund! Rätt ska vara rätt! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Jonsolo89
Member
131 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 23:10:22
|
Byggen en egen Locost ... kan du bestämma hur mycket hästar du ska ha i den också ... haha lite jobb bara :P
Jon |
www.kanngi.se |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 00:13:47
|
JmLab skrev: quote: Lätta bilar behöver ju inte så mycket hk för att gå som troll,byggde mig en Caterham Super 7 som i lättat skick vägde in på ca 500kg och med en vässad Escortmotor på 150 hk det blev piggt
Denna eller en "original" Lotus Super Seven är enligt mitt tycke bland det roligaste som finns att köra på svenska sommarvägar. Vilken satans väghållning Se mer på http://www.gunnarsgarage.se/index.htm
Annars är en Mallock, http://mysite.wanadoo-members.co.uk/mallock/page1.html, kanske en ännu roligare bil men tvivlar att det finns så många gatreggade i Svedala. Men för en händig man... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/12 : 05:00:28
|
jag får see ..
skall titta på en evo 3 med 400hästar.
som sagt kanske en lyckig ägare av en japsare ..
fast det är ju mera en gatbil..
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2008/01/12 : 19:46:10
|
quote: Jimmy skall titta på en evo 3 med 400hästar...
En gammal Mitsubishi evolution III är ganska långt ifrån en Porsche, trodde du sökte en sportbil efter trådens rubrik |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/12 : 20:39:13
|
Tja, nu tycker jag ni snackar gojja lite. :) Om inte en evo3 anses vara sportbil så blir jag förvånad. Vad definerar en sportbil? Sportig, check, snabb, check, körglädje, check. Sen att den går att åka och handla med diskar väl den inte? Att den har ett baksäte diskar den inte, att den ser ut som en "vanlig" familjebil till viss del, det diskar den inte. Om en bmv m3 anses vara sportbil, då är ju evo3 det än mer, den är ju ännu mer kompromisslös än m3 är.
Så om du inte bryr dig om att den ska se ut som en engelsk sportbil, då är en evo3 bra tror jag. Tyvärr kan du få lite "hooligan" stämpel på dig, försäkringen kan bli onödigt dyr. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/12 : 20:43:04
|
Jimmy, du säger att en imprezza wrx inte är en sportbil men du anser att en evo3 är det? Hmm, i min bok är de konkurrenter till varandra, välidigt lika i konceptet. Du får kalla det vad du vill så klart. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/01/12 : 21:50:18
|
quote: imprezza wrx inte är en sportbil men du anser att en evo3 är det
Reagerade faktiskt lite på detta också. Dessa två är ju gamla ärkerivaler!! Punkt efter punkt med samma koncept... |
Artphotography |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2008/01/12 : 22:18:44
|
quote: Claes_Ireland Tja, nu tycker jag ni snackar gojja lite. :) Om inte en evo3 anses vara sportbil så blir jag förvånad... ...imprezza wrx inte är en sportbil men du anser att en evo3 är det?...
Just precis därför jag skrev ett inlägg med en smilgubbe i => |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/01/14 : 16:30:23
|
Ni som har koll: Har hört att Renault 5 fanns i en mycket liten upplaga i vilken det pressades ner Renault-Williams F1 motor på fulla 800 hästar och som ströps till 500 för gatbruk. Det mest hysteriska på Europeiska vägar någonsin. Är det någon som har koll på denna modell? Namn eller årsmodell..
|
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/01/14 : 16:50:24
|
Mjä, de byggde en konceptbil baserad på familjebussen Espace med F1-motor och transmission.
http://www.supercars.net/cars/1672.html http://www.youtube.com/watch?v=fEDwfk8EYR0
Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon skulle ha lyckats stoppa ner en F1-motor i en Renault 5 och få det att fungera. Det räcker ju inte med motor, du ska ha transmission, kylning osv. Förvisso är F1-bilar mindre än man tror när man ser dem på TV men... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 12:59:46
|
Du borde hitta en BWM M3 E36, 321 HK för dom pengarna. Du kunde köpa min, man jag har ingen annan just nu, och jag vill inte gå :) |
No hay banda!! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 13:52:26
|
quote: Renault 5 fanns i en mycket liten upplaga i vilken det pressades ner Renault-Williams F1 motor på fulla 800 hästar och som ströps till 500 för gatbruk. Det mest hysteriska på Europeiska vägar någonsin.
Kanske bland det värsta i serieproduktion, men förmodligen inte bland enskilda byggen. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 02:42:03
|
anser att subaru gt är inget att ha om man skall trimma..
kanske wrx,sti är bättre ..
men jag tror att evon är bättre kvalitet mässigt .
men som sagt evo och subaru anser jag inte heller att det är en ren sportbil
kanske mera en gatbil .. inge fel med det .. skulle få den jäkligt billigt då vart den intressant..
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 02:48:26
|
Fair enough. Lycka till. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 02:51:05
|
ja en sport quattro lär du inte få för 80000:- ca 2miljoner |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 08:27:39
|
Renault 5 fanns med mittmotor, dock ej någon F1 spis, det var ännu en sån rallybil som skulle gatanpassas. Tror det var fyrcylindrig turbo i den.
Clio finns ju med mittmotor och V6'a. Kan kanske vara något roligt och udda att titta på?
Annars en gammal hederlig Urquattro? Köp en med 20V spis i. Åk till närmsta trimmarjocke och du har 400+ hästar i den och kör ifrån i princip allt! Dessutom högst användbar på vintern till skillnad mot många andra sportvagnar (min tex...)!
En riktigt fräsch 20V Uris får du nog räkna med att punga ut 150-250k för. En i bruksskick med skavanker kan du nog få för under 100 papp. Går att entusiastförsäkra dem också, värt att ta med i beräkningen! Subaru, Evo och andra liknande vagnar har hutlösa premier! Du betalar lätt vad du fått ge för bilen på tre år i bara försäkringar (lite beroende på var du bor, hur mycket du kör, bonus osv...) www.atava.se är ett bra ställe att kolla upp försäkring på om du ska ha vanlig försäkring. De ägs av Trygg-Hansa och har väldigt bra priser rent generellt. Entusiastförsäkringar har ju bland annat Länsförsäkringar och diverse märkesklubbar. Kolla upp de grejerna innan du bestämmer dig för nåt! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Topic |
|