HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Färgrymder i RAW?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:55:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om man kör med Nikon ---- http://www.capturenx.com/
Har fått låna en polares ex, ska tydligen vara nått rejält

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:07:22  Show Profile Send Roq a Private Message
Capture NX övergav jag direkt. Struligt, ologiskt och långsamt att jobba med. Även Canons egna program skall vara kasst har jag hört.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:43:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är så jävligt ??

Kvalisorten på bilderna ska tydligen bli riktigt bra, men är det tungjobbat då är det bara att strunta i det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:39:36  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kan någon berätta om jag ställt in rätt här?
Sen kan jag dessutom visa min kommande datorskärm, någon som har synpunkter?

[imghttp://i197.photobucket.com/albums/aa119/Hinken_1974/instllning.jpg][/img]

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1836

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:12:55  Show Profile Send Marc a Private Message
Finns säkert många olika åsikter om vad som är "rätt". Jag brukar köra med följande inställningar:



CMYK: FOGRA27 är en vanlig standard numera. (Fast jag använder nästan aldrig CMYK)

Grå och Dekorfärg: Tror Dot gain 15% var default när programmet instalerades. Har ej haft anledning att ändra.

Färghanteringsprincip: Bevara inbäddade profiler. Föredrar det eftersom det ger störst säkerhet och kontroll.

Ej matchande profiler och Profiler som saknas: Fråga ikryssat på alla, för att få största möjliga kontroll.

Konverteringsalternativ: Tja, så har jag blivit rekommenderad att ha det.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:57:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ska man köra för tryckning är Marc:s exempel bra. Ska man publicera för web, kör sRGB plus konvertera för vald färgrymd.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/05 19:58:09
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:04:40  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Mao rekommenderar ni att man har två olika vers per kort beroende på hur de skall visas?`

Tack för hjälpen btw.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:16:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det beror hur petig man är. Visar du en bild på nätet som är i RGB så ser den bedrövlig ut. Konverterar man den till sRGB så blir det bättre men bäst är att jobba med sRGB hela vägen ifrån RAW (om man nu kör med det)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:34:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
MAO är SRGB kanon om man inte är så petig. Perfekt till web och bra till tryck?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:44:36  Show Profile Send Marc a Private Message
Här har vi olika åsikter.

Jag föredrar att spara filerna med så mycket information som möjligt, för att senare kunna skala av i sista steget. Det går inte att gå åt andra hållet.

En jämförelse är wav och mp3. En fullkvalitets wav-fil går att komprimera till mp3, men en mp3-fil kan du inte få tillbaka till den ursprungliga wav-filen.

Okomprimerad bildfil kan du komprimera, men ej tvärt om. (t ex TIF>JPG)
Hög upplösning kan du skala ner till låg upplösning, men ej tvärt om (t ex 300 dpi>72 dpi)
Större färgrymd kan du omvandla till mindre, men ej tvärt om. (t ex ProPhoto RGB>Adobe RGB>sRGB)
Större bitdjup kan du omvandla till mindre, men ej tvärt om. (t ex 16 bit>8 bit)

Därför bör du, inför varje informationsbortkastande moment, spara en version av filen om du vill kunna återgå med bibehållen kvalitet.

Exempelvis görs bildbehandlingen, även om man vet att bilden skall tryckas i CMYK, i RGB och sedan omvandlar man till den aktuella CMYK-profilen allra sist. Vill man sedan trycka någon annanstans utgår man från den sparade RGB-filen igen och omvandlar till den nya, passande CMYK-profilen. (RGB>CMYK)

quote:
MAO är SRGB kanon om man inte är så petig. Perfekt till web och bra till tryck?
Att jobba i sRGB från början är som att skala ner till 72dpi från början. Perfekt till webben men sämre för utskrift.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/05 20:48:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:57:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
MAO är SRGB kanon om man inte är så petig. Perfekt till web och bra till tryck?


Ungefär så, ska du visa på web så kan dpi:n stå på vad den vill. Ska du skriva ut så ska du helst ligga över 200.


Marc
Om du jobbar på/mot ett tryckeri (som jag gör) så säger jag inte emot dig.

Men faktum kvarstår att bilden blir försämmrad om man konverterar från RGB till sRGB i slutet för att visa det på weben. Jobbar du i sRGB hela vägen så vet du precis hur bilden kommer att se ut på nätet.
Att spara bilden innan man överhuvudtaget gör något är upp till var och mycket beror på vad bilden ska användas till bla.

Edit
Svatfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/05 20:58:00
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:07:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Johan, jag har faktiskt svårt att tro att det skulle bli sämre att konvertera till sRGB på slutet.

Nackdelen med ditt sätt att arbeta är att om man lägger ner massa tid på att justera bilden i sRGB och sedan kommer på att man vill ha den i en större färgrymd för att skriva ut den med maximal kvalitet, måste man börja om från början igen och göra om alla moment exakt likadant som man gjorde innan.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/05 21:10:40
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:13:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har ju mina exempel som visar klart o tydligt vad som händer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:22:12  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag är inte övertygad.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:34:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
En gång till... Jag tar ut raw filen från min Nikon D80 är den Adobe RGB då eller ingenting?
Sen går era åsikter isär..

Man kan även visa hur många bitar man skall visa. Skall den stå på 16 bit?

Sen en sista fråga som default är det Srgb i Photoshop hur kommer sig detta?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:54:49  Show Profile Send Marc a Private Message
Raw-filen från din kamera har 12 bitars färgdjup och ingen färgprofil.

Många funktioner i Photoshop går bara att göra med 8 bitar, och för dessa måste du alltså kasta bort en mängd möjliga färgnyanser. Däremot finns ett läge för 16 bitar där många viktiga, grundläggande funktioner funkar. Vill man ha ut mesta möjliga från sin originalbild bör man därför först använda 16-bitarsläget och göra de justeringar som går. Därefter går man ner på 8 bitar.

Varför är sRGB default? Tja, den som har koll på färgrymder hittar säkert rätt oavsett vilken som är default, medan den som inte har koll får den profil som passar för webben där säkert många bilder hamnar.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/06 :  09:49:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det är alldeles sant att Adobe RGB har större färgrymd. Det är alldeles sant att det är bättre och ger större möjligheter att styra din bild. (LAB har ännu större.)

Mitt råd är att utan tvekan ändå - alla som behöver fråga......glöm Adobe RGB!

Det är inte lite svårare, det är mycket svårare. Hela kedjan måste samspela på rätt sätt. Gör man inte rätt blir resultatet icke önskvärt, allt från blått som blir magenta till urvattnad röd till....osv osv. Adobe RGB är till för folk som har hand om HELA arbetsflödet och alla instanser är kalibrerade för detsamma.

Egentligen ska man ha klart för sig var bilden slutligen ska hamna. Är det offset tryck i cmyk till broschyr? konvertering till rätt ICC profil är betydligt enklare från sRGB, pga mindre färgrymd som ska bli ännu mindre färgrymd.
Ska bildens huvudsyfte vara internet publicering? sRGB is the answer.
Återstår RGB printing. Jag själv trycker konst till inredningskedjor. Jag har Canons värsting plotter med pigmenterat bläck och köper canvas från Holland med internationell galleri status (dyyyr). Klarar duken av att visa Adobe RGB färgrymd? Nej det gör den inte. Klarar min 44" state-of-the-art skrivare Adobe RGB? Njaee, med mycket möda och stort besvär kan jag få bilderna ungefär som jag vill.....med sRGB producerar jag konst som jag säljer på grossistbasis och gör serier för egna utställningar på löpande band med KONSEKVENT resultat.

Jag ser det ungefär såhär: En Formel 1 bil är väldigt mycket snabbare än en Volvo S40, men alla som läser detta kör snabbare runt Silverstone med S40'n eftersom ingen här kommer kunna lämna depån med F1 bilen!

Tips. Satsa hellre på att jobba från raw till 16bit och manipulera hej vilt. Sedan sparar du den färdiga filen som ett original. Därefter kan du konvertera om den till 8bit och spara som jpg, som ytterliggare ett dokument alltså. Behöver du ändra igen så öppnar du originalfilen istället för jpg filen...

Artphotography
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/06 :  10:52:11  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack för alla synpunkter!
Då bara en praktiskt aspekt på det hela.
Jag har både CS3 och min kamera inställd på sRGB men när jag väl har min bild i CS3 så är den Adobe RGB? Hur går det till? Är det Bridge som gör den till Adobe?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/06 :  12:45:17  Show Profile Send Roq a Private Message
Hittade just inställningen längst ner i bildfönstret i Camera raw. Bara att ändra till önskad färgrymd. Problem löst.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/06 :  13:06:27  Show Profile Send Marc a Private Message
Helt rätt att skrivarna inte kan skriva ut hela Adobe RGB-färgrymden. Däremot har många av dagens bläckstråleskrivare, även sådana riktade till konsumenter, fler bläckpatroner än 4, vilket gör att de kan skriva ut färger som ligger utanför sRGB och ibland även utanför Adobe RGB. Vill man att ens skrivare ska skriva ut dessa färger (eller labbet man skickar filerna till för utskrift), ja då ser man till att bildfilen har kvar en färgrymd som rymmer dem. Vill man vara säker på att inte få med de färgerna, då kan man lugnt köra på sRGB. Sen har Dan rätt i att det ÄR krångligt med färghanteringen. Mitt tips är därför att läsa på ordentligt vad det egentligen innebär.

Tack och hej

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:00:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Däremot har många av dagens bläckstråleskrivare, även sådana riktade till konsumenter, fler bläckpatroner än 4, vilket gör att de kan skriva ut färger som ligger utanför sRGB och ibland även utanför Adobe RGB


Nu får vi bromsa lite

Det du skriver är mer eller mindre en fysisk omöjlighet. Det finns ett fåtal skrivare idag som ens kan komma i närheten av av visa det vi ser på skärmen även när det gäller sRGB. Och då Måste din skärm vara kalibrerad för RGB skrivare annars hamnar du aldrig rätt om du inte vill gissa dig fram dvs.

Vissa 12 färgers skrivare (är en sådan Dan har om jag minns rätt) kan komma riktigt nära. I vanlig tryckning kan man trycka 6 färger i lite olika konstellationer men det kommer alltid fattas nyanser. 14 färgers tryck har jag sett prov på och det kommer nära men det finns absolut noll ekonomi i det. I den grafiska världen finns det knappt ekonomi i 6 färgers tryck.


Varför är det så ? (förenklat)
Det vet väl dom flesta att RGB är ljus och det man trycker är rena färger som reflekterar en specifik nyans. Blandar man då små punkter så framträder nya nyanser. Men vill vi då få fram tex en grön nyans då räcker inte Cyan och gult. Därför skapades hexachrome skalan för tryckerier. Där har det lagts till Grönt och Orange, den sistnämda för att kunna trycka röda/oranga toner rätt.

Men fortfarande kan man inte få fram blåa - Lila - violetta nyanser rätt. Digitalpressarna som jag är chef över valde bort Grönt och tog Violet istället just utav den anledningen. HP/Indigo kallar det för Indichrome och som Hexachrome så är det en kompromiss men man kommer iaf lite längre förutom gröna toner.


Skrivare av proffskvalite har förutom CMYK, Grön - Blå - Röd vilket gör att dom kan komma förbi tryckerierna i antal tryckta nyanser när det handlar om fotografiska bilder. Av trycktekniska skäl har dom även lagt till CM-K i ljusare toner plus olika svarta/gråa nyanser.
Slutresultatet är sketasnyggt men det är inte i närheten av verkligheten på skärmen.


Både Dan och jag jobbar med dessa saker så vi vet vad vi pratar om

Edit
Svatfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/06 15:03:21
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:10:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Vissa 12 färgers skrivare (är en sådan Dan har om jag minns rätt) kan komma riktigt nära


Japp. 12 färger. Har inte med diskussionen att göra, men en ny laddning patroner kostar 28 000,- +moms från Canon.... så, man vill gärna ha koll på läget och ha så lite spill som möjligt.

Artphotography
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:16:43  Show Profile Send Marc a Private Message
Är det pigmentbaserat bläck?

Grejen är ju att jag säger inte att skrivarna kan återge ALLA färger i Adobe RGB men de kan återge VISSA färger som ligger utanför sRGB. Det är väl inte så märkligt, eller? Tekniken går framåt. Däremot har pigmentbaserat bläck en mindre färgrymd än "dye ink" vad det nu heter på svenska.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/06 15:19:16
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:24:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det är pigmentbaserat bläck. 6 av färgerna är vanliga färger och 6 patroner är färger som kallas för -extra RGB färger-, just för att öka färg/nyansomfång i utskrifterna.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:36:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Marc skrev
quote:
vilket gör att de kan skriva ut färger som ligger utanför sRGB och ibland även utanför Adobe RGB

quote:
Grejen är ju att jag säger inte att skrivarna kan återge ALLA färger i Adobe RGB men de kan återge VISSA färger som ligger utanför sRGB


Förstod dig fel i så fall
Men det är lite värdelöst vetande över det hela om man inte vet X-akt vilka nyanser det gäller och om utskrivaren (fotolabb - tryckereri - skrivaren hemma) klarar av det.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/06 15:37:07
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000