HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorsupport/tips sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:35:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Forumsvänner!

Jag undrar om någon kan ge mig lite support om PC-maskiner. Min gamla trotjänare behöver anabola alternativt pensioneras.

Jag sitter med en IBM maskin med en Pentium P4 2,53GHz processor med 2GB RAM(har jag för mig, var kollar jag) och kör Windows XP. Den har funkat jättebra men det känns som att den börjar bli lite slö på att bearbeta bilder nu när jag bytt kamera. Det är själva bearbetningen(skala, vitbalansera, filtrera, ...) som är långsam

Det jag söker är antingen prestandahöjande delar till min P4 eller tips på vad jag skall ha istället(processor/moderkort/PSU/grafikkort/).

Jag är tacksam för alla svar.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:43:30  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm svårt det där. minnet verkar ju vara okej. Det kan du kolla genom att högerklicka på den här datorn och ta egenskaper.

Men jag hade nog köpt ny dator. Dom är så billiga i dagens läge. Om man vill ha pentium igen som är snabbare till kontorsarbete och just bildredigering och filmredigering. Så är denna prisvärd
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323786
Den har ju ett ganska okej grafikkort också vilket även det behövs en del när man ska fixa bilder och filmer. Sen är där 2gb minne vilket gör den väldigt stabil.

Annars kör jag en sådan här dator.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200
Den är riktigt grym och kraftfull. Den blir aldrig slö i mina ögon hur mycket jag än belastar den
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:45:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En nyare prop och 2 Gb ram till,,, kanske ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:55:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Guld-säkring i propskåpet kanske?

En ominstallation av XP kan göra underverk men då har du självklart ett ev problem med att backa up dina filer som du vill spara samt ev ominstallera alla program.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/05 :  13:01:01  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Minnet kan du kolla genom att välja egenskaper på "den här datorn", det står i allmänt-fliken.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/05 :  18:25:09  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men din dators specifikationer borde väl räcka utmärkt? Jag håller med Engelholm, en ominstallation gör underverk. En dator slöas ner allt eftersom tiden går på något konstigt sätt.

Om man ändå vill uppgradera så hänger mycket på moderkortet, vad man kan ha för processor och hur mycket minne man kan hänga på.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  18:44:06  Show Profile Send Marc a Private Message
Du kan ju alltid börja med att köra CCleaner (laddas ner gratis här: http://www.ccleaner.com/).

Första gången jag körde programmet och rensade registret och gamla onödiga systemfiler kändes det som om datorn gick dubbelt så snabbt efteråt!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:12:23  Show Profile Send Zei a Private Message
Ominstallation är min åsikt..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:13:38  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag kör P.S och har en 2.4 Ghtz samt 512 mb internt. Jag tror nog att min räcker till om jag bara uppdaterar minnet. Men jag kanske har fel. Sitter ju i samma situation som Pac ungefär...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:27:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej forumkompisar, tack för era tips!

Jag tror att jag står över just de tipsen som handlade om esoteriska säkringar och annat. Jag går heller på lite handfasta tekniska lösningar.

Jag kollade minnet. Det var 1GB. Vad tror Ni om att gå upp till 2GB och göra en ominstallation av allt?

Jag skall testa CCleaner innan. Tack för alla tipsen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:41:52  Show Profile Send Marc a Private Message
Min lilla dator har 1 GHz och 480 Mb RAM och jag tycker det funkar bra vid traditionell bildbehandling i PS. Eller är det bara jag som har vant mig.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/05 :  19:42:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
För bildbearbetning så är det främst minnet som sätter gränsen, så 1 GB minne till skulle göra stor skillnad.
Grafikkortet spelar ingen som helst roll om det bara är 2D grafik man sysslar med, alla moderna kort klarar av det utan problem.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:04:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
P4 3.2 ghz
1 gb i ram

Har absolut inga som helst bekymmer med hastigheten.
Hur mycket minne ger du PS o vilken disk används till cache, hur mycket ledigt finns det på den disken.


Plus alla nadra råd man kan ge för att hålla datorn fräsch för jag betvivlar verkligen att den skulle vara för slö.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/05 :  20:39:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


CClean gjorde ordentligt med susen. Nu skall jag fortsätta städningen. Tack för alla tips!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:00:17  Show Profile Send Marc a Private Message
Kul att CCleaner funkade. Jag kommer ihåg hur överraskad jag blev själv över effekten.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/05 :  21:31:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Har en kompis som är speldåre. Oavsett hur vass dator han skaffar sig (senast gick den på nästan 30 lopp och han köper lösa delar) så blir den slö med tiden. Dock installerar/avinstallerar han spel stup i kvarten, så ju mer sånt desto mer skräp ligger kvar. Men tipset ominstallation har redan getts.
Ytterligare en sak som kan slöa ner är alla program som startas automatiskt och ligger i bakgrunden och tar minne (ofta program som syns i aktivitetsfältet bredvid klockan). Ha så lite som möjligt i "Autostart" så frigör det RAM.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/06 :  01:58:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
använd sysinternals tools så kan ni se sånt trams som startar och stänga av det med. När jag konsultade för Ericsson gick det att stänga av deras sataniska säkerhetsgrejer som totalt sänkte burken med. :)

Men, vet ni inte vad ni gör, använd inte sysinternals tools, för du kan sänka burken om du gör fel saker.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000