HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Zappar du också?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/12/16 :  11:42:43  Show Profile Send Batman a Private Message
Utbudet av TV-kanaler, dåliga program och undvikandet av reklam
( förutom den allmänna stressen......) har lett till ett ständigt zappande - och man ser ofta inte färdigt på ett program utan hoppar in i mitt ett annat. Problemet för mig har blivit att jag nu också ofta zappar när jag lyssnar på musik! Men tack vare att jag drog igång vinylsvarven sitter jag nu och lyssnar på en hel LP-sida!!! Tack vinylen för att du ger mig ett bättre liv!

Ibland är beslut det enda som fattas

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2007/12/16 :  11:51:11  Show Profile Send Sudden a Private Message
När jag lyssnar på MP3-spelaren, eller på datorn så blir det ett evigt zappande

Dock så har det inte inverkat på CD´n ännu, brukar lägga fjärren långt bort när jag hittat en volym som passar för dagen, då orkar man inte gå och byta låt
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/16 :  11:55:30  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Efter att ha blivit med Squeezebox så har jag märkt ett ökat musikzappande. Men jag har börjat bearbeta problemet och tror jag ska lära mig hantera det. Jag kan sluta zappa när jag vill. Jag kan sluta... Jag kan sluta.......

Vinyl är ju det perfekta motmedlet.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/16 :  13:02:02  Show Profile Send CC a Private Message
(för) många kanaler på TV = Zappande tills man fastnar för något. Och fastnar man inte, så är det uppenbart ointressant, eller hur? Baksidan är att man kanske inte ger ett program den tid det behöver för att visa sin bättre sida... Fast är det verkligen ett problem?

Men för mycket (kan man ha det?) musik att välja på ökar naturligtvis zappandet Men precis som med tv-programet, är musiken tillräckligt intressant så "fastnar" man... Kanske...

Vänd på tankeställningen. Om du nu är så rastlös att du inte fixar att se klart på ett program på tv eller lyssna färdigt på en skiva, oavsett dess lätttillgänglighet, är det då inte så att problemet finns hos dig och inte hos tekniken? Kanske dags att göra något annat? Kanske kroppen har andra behov än det som öra o öga får?


Ps. Har precis samma problem själv, men jag är medveten om det...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/16 :  15:02:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vinylen är som balsam i en zappande, blinkande, stressig, digital värld. Det är fantastisk avkoplande att faktisk låta skivan gå hela sidan, ja och sen låter det mer naturligt, på nått sätt jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/16 :  15:07:21  Show Profile Send CC a Private Message
Ja inte tänker jag säga emot att vinylen har något som är balsamerade för våra öron och själ... Stavas ljudkvalitet#180;, eller hur?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/16 :  16:15:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Adagio säger det så bra så jag quotar honom istället.

quote:
Vinylen är som balsam i en zappande, blinkande, stressig, digital värld. Det är fantastisk avkoplande att faktisk låta skivan gå hela sidan


Vi utsätts för en otrolig stress i våra arbeten och när vi rör oss utanför våra hem. Då är det skönt att försöka få hemmets vrå till att bli det lugna avkopplingsstället. Jag har kopplat ur TVn och lyssnar på musik istället.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/12/16 :  17:46:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
På TVn zappar jag - det är ju en förutsättning för att undvika all jobbig reklam men har också blivit en dålig vana. I musik kan jag zappa när jag är stressad och inte kan lugna ner mig och njuta av den låt som redan spelas. Det är något man får försöka lära sig hantera, för precis som det sägs ovan så ligger ju problemet hos mig.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/16 :  17:51:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Adiago formulerar sig så bra som jag önskar.

Till detta zappande kommer också engagemang och vad man vill. Idag upplever jag allt för många ha allt för många viljor och det blir mest pankaka av allting. På frågan "Vad lyssnade/tittade/gjorde du igår" får man inte ett bestämt svar, istället blir svaret "Jag tittate lite på CSI Miami, Idol, vänner, lite på en film, en surfade jag lite, sen blev...".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/16 :  18:32:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Javisst Engelholm! Det är svårt att fokusera med allt det inflöde av information och saker man skall göra. Då är det bra att man har anläggningen som faktiskt både får ta[i] och [i]tar tid.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:02:05  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
tack vare att jag drog igång vinylsvarven sitter jag nu och lyssnar på en hel LP-sida
Har fått samma erfarenhet i denna veckan

Var förbi vinylaffären efter att PAC å CO var hemma och installerade den nya svarven.

Jag bad killen i affären plocka ihop lite bra vinyl! Han är trummis! Han varnade för musiken kunde upplevas som krävande lite smalspårig!

Jag blev förälskad direkt
Den här musiken är gjord för att lyssna på i sin helhet!

Vad var det för musik? Högen såg ut så här!

King Crimson Islands. Gentle Gaint In´terview. Genesis Selling ENGLAND By The Pound. Genesis Foxtrot. U.K. Bruford Gradually going tornado. Allan Holsworth Road Games.

Underbar musik som jag glömt eller inte hört men som fick liv genom vinylen
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:04:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Nej

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:08:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja..men mindre nu än förr.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:21:27  Show Profile Send Eref a Private Message
Själv använder jag inga fjärrkontroller öht till min musikanläggning.
Tycker f.ö. att det är ett stressande problem att hålla reda på fjärrisar särskilt som de kan påminna om telefoner.
Men tyvärr hindrar det mig inte från att ibland flyga upp och ner ur fåtöljen och byta spår när det gäller vinyl.
Öhum om jag skall vara lite kritisk till lovsången om vinyl, så kan jag ibland bli lite lite lite stressad av att försjunka så djupt(läs: somna) så att jag skall glömma att lyfta av nålen vid skivans slut (det var ju en gammal fin finess på forna tiders halvautomatiska skivspelare att tallriken slutade rotera när skivan var slut.)
Men på det hela håller jag förstås med...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:21:44  Show Profile Send Ior a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Vinylen är som balsam i en zappande, blinkande, stressig, digital värld. Det är fantastisk avkoplande att faktisk låta skivan gå hela sidan
--------------------------------------------------------------------------------


Amen

feel of the floor, man..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/16 :  20:48:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har ingen vinyl utan endast cd och jag zappar inte utan låter ofta hela skivan spelas upp, åtminstone om det är en bra skiva med i princip bara bra låtar. Är det en mer ojämn skiva (vad gäller musikalisk kvalitet) eller en skiva med olika artister så byter man ju låt en del, men det är ju bara en fördel som jag ser det!

Måste förresten vara frustrerande att spela vinyl när skivan är ojämn eller med olika artister där man inte gillar alla låtar och det är så bökigt att byta låt...är hela skivan bra däremot är det väl inget större problem iofs.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/12/16 20:52:51
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:14:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kanske är lite knäpp men jag har extremt få album där något spår är så dåligt att man inte vill höra det. Jag tycker att album ofta är väl sammansatta och visst finns det låtar som är bättre eller passar ens sinnestämning i en given situation. Vidare upplever jag ofta att en del "svårare" låtar som inte tilltalar en till en början växer med tiden och de givna hittarna blir mer ointressanta.
Men jag vill sällan hoppa över musik, särskilt om det är så att artisten och producenten verkligen har bemödat sig att göra ett riktigt album där låtarnas ordningsföljd och innehåll ska relateras till varandra i en viss ordning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:21:01  Show Profile Send Batman a Private Message
Adagio - du är en förebild som jag skall försöka leva upp till!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/17 :  08:36:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst tycker man att de flesta skivor man har är "helgjutna" utan någon dålig låt, även om undantag givetvis finns i en skivsamling på mer än 2.000 skivor. Även på de "perfekta" skivorna är det dock skönt att kunna byta låt smidigt om man skulle känna för det, eller kanske snabbspola bort ett jobbigt intro på tex 2 minuter...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/17 :  09:17:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Ge tonåringen fjärren, så zappar tv'n själv.
Sen om man får någon behållning av det...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/12/17 :  19:44:40  Show Profile Send Smackman a Private Message
På senare tid har "zappandet" nästan slutat, vad kan det bero på månne ? ;=)


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:06:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Matte> jag är helt säker på att jag kan "snabbspola" bort vilket intro som helt på mindre än en microsekund på min vinylsvarv, faktiskt snabbare än vilken CD som helst utan det jobbiga TJICCK-TJICK-TJICK-TJICK-TJICKandet. Om jag nu skulle vilja det, vilket jag aldrig vill.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/17 :  23:25:28  Show Profile Send CC a Private Message
Optimalare metod för spårbyte än det man kan utföra med en vinylspelare, vet då inte jag... Enda svagheten (?) skulle vara att man måste vara bredvid spelaren samt inte lida av någon skakig sjukdom... ;-)

Fast accesstiden för skivbyte, där regerar SB3:an! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/18 :  00:03:37  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag tycker zappande kan vara stimulerande. Både för att det ger omväxling och för att det är kul. Fast då menar jag förstås när låtarna är slut - inte mitt i. Typ DJ-tänket. Vilket låt ska jag lira nu för att behålla stämningen/skifta den i en viss riktning?

Men ok, det är nog mer avkopplande att bara sätta på en skön skiva och låta den gå. Jag tror det beror på vilket humör jag är på vad jag föredrar.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:13:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har nu en period av automatiskt zappande,
jag lyssnar nämligen på en Chill-Out CD-box
med åtta skivor rymdsopor och annat. Denna
box har bara blandade artister. Visst
kan det vara givande att få variation när
materialet är så dåligt att man inte skulle
vilja satsa en hel timme på skräpet.

Martin
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:53:18  Show Profile Send Batman a Private Message
MarinN - Tänk om det inte är skräp! Tänk om det gömmer sig en massa bra saker som man upptäcker efter att ha lyssnat några gånger - Bra saker som man gillar i längden kan vara lite "svåra" i början!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000