HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 T-amp? Eller vad vore bäst för ett par B&W 686?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:56:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har skaffat ett par sådanahär:

B&W 686. 8 ohm 84db(!) känslighet. Det är en liten 2 vägs konstruktion. Bas/mellanregistret är 5".

Här är specen på dem:
http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=2311&terid=2314


Jag driver dem nu med en Rega Elex på 2 x 35 W. I den sitter det en hyffstat stor ringkärnetransformator(heter det så?).

Signalkällan är en Rega Planet 2000.

Jag tycker att det låter ok. Men jag tror att högtalarna kan låta bättre med en bättre matchad förstärkare. Saknar lite skärpa och kontroll i dem nedre registrerna.

Dessa T-ampar då? Jag läser på nätet, och dem verkar ju kunna låta riktigt fint

Då är frågan:

Gör jag ett misttag om jag tror att en liten T-amp på 15W skulle kunna passa dessa små stativare med så låg känslighet som 84db?

Vad klarar en T-amp att driva egentligen? Och vilken T-amp är bäst? Och starkast?

Vad tror ni helt ärligt?

Det vore så fint med denna lilla fina T-amp

Eller måste jag gå och köpa en pansarvagnstor förstärkare?

Råd mottages tacksamt!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/12/17 23:27:16

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:59:25  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja på låga volymer till akustiskt går de nog bra, men ja skulle valt en annan stärkare. Min t-amp hade svårt på VÄLDIGT HÖG volym att hänga med på rock musik och mina burkar ligger på 91db. Blev lätt så att ljudet blev komprimerat.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2007/12/17 22:11:58
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/17 :  22:13:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Snyft

Finns det ingen pimpad kraftigare utgåva av T-amp?

Eller någon annan no-nonsens förstärkare som är starkare men som låter lika bra?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/12/17 :  22:18:53  Show Profile Send Snoop a Private Message
Du kan som sagt testa och se hur den driver, har du ingen i närheten som kan låna ut en t-amp så får du själv avgöra om den klarar av att driva.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/17 :  22:42:30  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har en t-amp och tror inte du kan driva dem med en t-amp.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2007/12/17 :  22:51:32  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
på 41hz.com finns ju byggsattser på digitalaförstärkare har för mig att amp6 skall låta ganska bra.. i klass med t-amp kanske.. åå dem har fler förstörkar byggsattser som bygger på liknande chip tror jag. Kanske vore nått.

www.kanngi.se
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/17 :  23:26:12  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Undrar vilken förstärkare som skulle vara lämplig då?

Låt säga att den får kosta 3000 beg.

Vad tror herrarna?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/12/17 :  23:33:40  Show Profile Send HNK a Private Message
Kanske en begagnad NAD.

Edited by - HNK on 2007/12/17 23:40:37
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/12/17 :  23:46:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det här kanske?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25508

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/18 :  10:21:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Som sagt, begad NAD (en NAD 317 kan du hitta riktigt biligt och den har pulver så det räcker för de flesta) eller en H/K 970 eller begad Rotel skulle du lätt kunna få för 3000 spänn.
Annars har du svensk/danska Primare A20MkII som du kan fynda för de pengarna.

84 db känslighet är inte att leka med, det behövs pulver för att få ut nån nivå ur de där burkarna. Sedan kan ju impedanskurvan vara snäll på dem, men min erfarenhet av B&W är att de sällan är särskillt snälla i just impedansen (har haft en drös B&W burkar och alla har mått bra av kraftiga stärkare).

Har själv haft högtalare med känslighet runt 84-85 db och drev dem med just Primare A20MkII och det var i klenaste laget kan jag tycka, men då handlade det om ett par B&W 801F med 12" basar och anant hej och hå... Inte riktigt samma sak som ett par stativare...

Tror inte en T-Amp på 15 watt klarar uppgiften på normala volymer, det kommer bara klippa...

Rega är väl inte direkt berömda för att vara världens kraftfullaste stärkare heller. Provade en liknande Rega som du har med ett par Monitor Audio golvare ur Bronze-serien och det var noll kontroll i basen. Med Rotel och/eller Primare-drivning belv det helt annan ordning på ljudet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/12/18 :  10:36:02  Show Profile Send marens a Private Message
Glöm t-amp, finns inte en enda bra anledning att byta ner sig på alla punkter från din Rega.

Förmodligen får du inga jätteljudtryck ut ur de där högtalarna. Med 35W så kan du spela runt 100dB och mycker mer än så klarar inte högtalarna. Särskillt inte i basen, där får du vara glad för betydligt mindre.

Ärligt talat, saknar du kontroll och skärpa i nedre registrena så är det första jag skulle misstänka högtalarna. De klarar av naturliga orsaker inte så höga ljudtryck utan att basen börjar dista och komprimera. Dessutom är de förmodligen lite resonanta i basen och har därmed inte den tightaste basavstämningen. Det brukar vara en väldigt vanlig kompromiss för att få ut lite mer bas ur en liten högtalare.

Du skulle ha köpt en större högtalare med lite högre känslighet och mer kontroll i basen istället. Någon gång måste man inse att är förstärkaren redan bra så hjälper det inte hur dyra förstärkare man hänger på, inget som högtalaren gör fel kommer förbättras ändå.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/18 :  18:11:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
tack för alla tips :)

jag skall se över situationen

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/12/18 :  18:52:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Mina erfarenheter av B&W är att dom behöver ganska mycket kräm för att vakna till liv, jag skulle satsa på en begagnad Marantz pm 7000 eller 7001, deras lite varma klang är en fin matchning till B&W. Jag tror mycket väl att det kan vara Regan som ställer till bekymmer för dig.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/18 :  19:17:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
tack Goldfinger. Jag kanske gjorde ett misstag när jag inte kollade närmre på dina fina stativare du erbjöd :)

Men nu är läget som det är

Tack för tips , skall kolla Marantzen...

mvh Jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000