HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen sanning men många olika...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:58:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det finns många påståenden om vad som är rätt och fel. Nu bortser jag från sådant som borde sortera under tyckanden.

Jag tänker på alla varianter på hur man skall placera sina högtalare:
Cardas Gyllene snittet-metod ger en helt annan placering av lådor och mej själv än om jag litar på Elacs Cara-metod. (Namnen på metoderna råkar vara betydligt mer lika än placeringen.)

Mitt rum är lite udda: 6,9 x 2,8 meter. (Mer info kommer i nästa nummer av Hifi&Musik, i ett hemma-hos-reportage benämnt "Korridorsperspektiv".)

Med Cardas ungefär såhär: 1,25 från bakvägg 0,77 från sidovägg. Det blir ganska tätt mellan lådorna då, och jag hamnar så nära inpå att jag lika gärna kan sätta på mej hörlurar...

Med Cara ungefär: 1,9 från bakvägg 0,2 från sidovägg.

Cara, har jag förstått, handlar om att minimera och fördela effekten av stående vågor. Vad Cardas handlar om har jag inte förstått, men det kanske handlar om samma sak...

Sen kan man köra med metoden att dela in rummet i 3:e-delar, 5:e-delar osv. Den metoden ger ju ytterligare annorlunda placeringsresultat men utgår även den från att minimera resonanser i rummet. Jmfr att placera elementet en tredjedel ner i en kvartsvågspipa i syfte att minimera stående vågor i pipan.

Wilsonmetoden bygger ju på att lyssna sej fram. Kunde vara intressant att veta om bästa placering enl Wilson sammanfaller med någon av ovanstående metoder...

Förmodligen handlar det väl snarast om att allt är kompromisser.
Även dessa matematiska metoder.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2007/12/18 :  15:04:38  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Har du noen link til Elacs metoder? Har selv høyttaleroppstilling etter Cardas, men det hadde vært interessant å prøve noe annet...
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/12/18 :  15:15:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Hittar den inte nu...
Det fanns under "länkar" på Elacs hemsida när jag kollade för någon månad sedan.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/18 :  15:22:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Ingen sanning men många olika...


Din rubrik säger allt. Det finns många kompromisser att göra när man skall ställa upp sina högtalare.

Micke Y ger några enkla pointers i HiFi-kokboken

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000