Jovisst kan jag se på den omtalade musiken ur olika synvinklar. Det är faktiskt bara så att jag just nu kräver ombyte för att jag precis har börjat lyssna på genren. Då är zappande ett lätt sätt at lyssna sig igenom 'samlingsskivor' så att man får ett hum om vad man gillar eller inte gillar. Vissa skulle säga att för detta är (illegala) downloads metoden för att upptäcka ny musik. Mig passar däremot denna box på 8cd perfekt. Jag får smakprov och dessutom har jag formatet CD som jag accepterar. Jag skickar iväg 'jokes' här på forumet ganska ofta ?
Vinylen har inte bara förändrat ljudet hemma utan också hur jag lyssnar till skivorna. Numera lyssnar jag till hela skivan och får där med en helhetsuppfattning. Tidigare uppfattade jag låt för låt, men nu är det mer en helhetsuppfattning. Dess budskap och känsla, vilket artisten har valt att förmedla till lyssnaren genom olika produktioner. Skivan skapar med dess fragment av låtar en helhet.
Intressant är att läsa om bakgrunden till en skiva vilket fördjupar förståelsen kring musikens tillkomst och dess betydelse.