HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen bas!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/12/03 :  23:02:13  Show Profile Send Loopen a Private Message
Kan någon förklara fenomenet med att det finns bas (vissa frekvenser bra och vissa dåligt på olika platser) men i lyssningssoffan inget!

Om man går runt i rummet så låter basen för det mesta bra men så fort man närmar sig lyssningspositionen så försvinner basen till stora delar. HJÄLP.

Vad kan man göra för åtgärder?

Jag har provat flytta högtalarna till två olika väggar men med samma resultat. Även provat massa olika vinklingar och avstånd från väggen bakom högtalarna.

Det är andra gången i livet jag råkar ut för detta. Första gången var dock än värre.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/03 :  23:07:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har du kollat så att de inte går i motfas?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/12/03 :  23:23:47  Show Profile Send Loopen a Private Message
Japp
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/04 :  00:03:40  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Byt lyssningsplats
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/12/04 :  00:20:51  Show Profile Send Loopen a Private Message
Redan testat...


Edited by - Loopen on 2007/12/04 00:21:36
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/04 :  00:32:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ha soffan som utgångspunkt o rör dig i djupled i rummet. Skriv upp hur basen ändrar sig. Sen gör du samma sak vid soffan fast i sidled på båda sidorna.
Antagligen har du träffat på 2 utsläckningar på längd o bredd.


Resonanser kan busa med en ganska mycket, en av mina primära resonanser har tryckmaxima längs den vänstra långväggen. Det gör att har jag något med bas som är panorerat åt höger så får jag mest bas från höger

Med lite placeringsmeck så är det nästan helt ok nu.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2007/12/04 :  01:19:09  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Tanka hem en tongenerator från nätet. Jag spelade in 20,25,30,35hz o.s.v i en minut var på en cd. Enkelt och användbart redskap för att hitta bästa placeringen, av dina lådor och dig själv i rummet. Mycket enklare än att testa med 150 olika skivor. Placera högtalarna så att dom får "lagom" avstånd till bak och sidoväggar, och labba med lyssningsposition. När du hittat den bästa platsen kan du finjustera lite med högtalarplaceringen. Man upptäcker väldigt olustiga fenomen, och lär sig en del på köpet. Du lär nog inte få rak frekvensgång, men en hyfsad kompromiss brukar man hitta.

,
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/12/04 :  08:50:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du drabbas av samma sak som de flesta här, rumsresonanser eller stående vågor i rummet. det finns en hel del att hämta i ämnet om du läser Kokboken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/04 :  10:23:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Så sant att det handlar om utsläckningar och det kan du förbättra genom att flytta högtalare och/eller lyssningsplatsen. Tyvärr finns det fall då utsläckningen kommer i höjdled och inte på bredd/längd och då blir det svårare! Står du upp får du mer bas, vid golvet förmodligen också mer bas men i öronhöjd så finns "nollan" och detta mer eller mindre oavsett vart i rummet man befinner sig. Beskrivningen kanske stämmer in på ditt rum?

Basabsorbenter för berörda frekvenser är vad doktorn ordinerar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/12/04 :  10:43:18  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tack alla. Nu börjar det bli bra kommentarer.
Jag skall förtydliga lite.

Jag har konstaterat att det handlar om basförflyttning i sid/längsled och inte i höjdled. Basen är gansk oförändrad om jag står upp eller kryper på golvet.

Jag har kört diverse svep med olika frekvenser för det går inte att bli konsekvent med musik. I vissa fall, t.ex 45Hz så ligger den mesta basen till mot vänstervägg för att vid t.ex vis 55Hz ligga på högervägg. Svårt va?

Jag släpade in diverse akustikplattor (40mm) och ställde på olika platser i rummet. Ljudet ändrade sig en del men först när jag ställde två på höjden i ett av de bakre hörnen och ett par mot en vinklad bakvägg så hände det saker.

Men.... Det är fortfarande dåligt med bas vid lyssningpositionen även om det blev bättre när jag flyttade bak soffan ca 40cm.

Så.... Nu skall jag ut och fortsätta med att lyssna på mitt faviritband. Frekvenssvep.

Tar tackasamt mot mer ideer och kunskap från er som jobbat med akustiken.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/04 :  10:54:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Oavsett om det handlar om toppar eller dalar i frekvensgången så är det basabsorbenter som är lösning. Ett par V4-or som du ställer in till dina problematiska frekvenser hjälper dig om problemet ligger mellan ~40-100Hz vilket det nu gör.

En 40 mm akustikplatta är allt för ineffektiv för att göra någon markant skillnad vid så låga frekvenser. Du måste ta till mer avancerade konstruktioner, exempelvis en membranabsorbent som blir bredbandig eller ovan nämna helmholtz-absorbent som är smalbandig och tar hand om specifika problemfrekvenser som är direkt relaterade till rumsmoderna.

När du absorberat dessa frekvenser blir basen jämnare i hela rummet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/12/04 10:55:31
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/04 :  10:59:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har antagligen lyckats pricka in en bra placering med skivorna för att plocka rester i dom övre registren vilket gör att basen hörs lite tydligare.

Förutom att plocka basen så är en förflyttning av din lyssningsposition det bästa du kan göra. Förflyttning av talarna kan påverka men inte lika mycket.


*edit*
Vilka rumsmått har du ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/12/04 11:01:57
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/12/04 :  11:28:20  Show Profile Send Jimmy a Private Message
har du provat dämpat bakvägg?
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/12/04 :  11:31:09  Show Profile Send Jimmy a Private Message
dämpa hela bakväggen med tex ett lakan. det brukar hjälpa !kostar inget heller
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/04 :  12:09:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Lakan?

För att ingen ska få för sig att börja dämpa bas med lakan så är det bäst att säga att lakan är helt overksamma vid så låga frekvenser, faktiskt är ett lakan så tunt och släpper igenom luft så väl att det inte gör mycket nytta alls förrutom vid det allra högsta frekvenserna.

Prova själv att hålla upp ett lakan och lyssna hur lungt och tyst det blev där bakom

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/04 :  12:12:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ett lakan kommer inte att göra något åt BAS problemet,



Det gäller att hitta den rätta positionen.

En placering av en subwoofer. Mikrofon på sweetspot
En härlig dipp vid 50Hz


En mindre peak vid 30Hz (som nog man kan leva med) och en liten dipp vid 72Hz. Med en finjustering så kan man nog få spridningen mindre,
En annan placering av samma subwoofer. Mikrofon på sweetspot.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2007/12/04 14:45:45
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/12/04 :  12:49:11  Show Profile Send rovis a Private Message
I mitt studentrum där jag bodde tidigare, hade jag en härlig resonans i badrummet. Badrummet (1.5x1.5m ungefär) var helkaklat och hade en minimal duschkabin i glas, om den var stängd blev djupbasen öronbedövande när man satt på toalettstolen, även om volymen ute i rummet var måttlig. Om man öppnade dörren en bit blev ljudet normalt. :)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/04 :  13:48:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Glöm lakan. Som tidigare påpekats, hitta rätt position, möblera om.
Problemet ligger garanterat kring 30-120 HZ, kom ihåg att en förstärkning ger en automatisk utsläckning i ett annat givet register, summan av output i ett rum är konstant (inte riktigt men ändå). Vad göra? Hitta den mest optimala platsen där toppar och dalar är minst olika därefter dämpa topparna, då kommer dalarna automatiskt höjas. Att dämpa bas, riktig bas, gör sig inte med mindre än med riktiga basabsorbenter. Helmholtz eller svanås variabla dito.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/12/04 :  16:38:04  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Var tankar man hem en tongenerator. Adress tack!
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/04 :  16:40:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Första träffen på google
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/12/04 :  16:42:20  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej alla och tack kanonbra svar.

Rummet är ca 5m bredd (frontvägg) och 5,5m djupt men ena sidan har ett skuret hörn på ca 2,5m längst bak. Sedan i morse så har burit vidare på en subb och efter lite mer testande så har jag konstaterat att det låter bäst om den står så centralt som möjligt (inte så lätt när det står en bänk där). När basen står mellan vänster högtalare och bänk så smiter basen utefter vänsterväggen upp mot det brutna hörnet och det finns dåligt med bas i sweetspot och 50cm längre till höger ingen bas. Flyttade till höger sida om bänken så smet den efter högervägg och upp mot 90 graders hörnet där jag ställt ett antal skivor. Nu var basen mycket bättre i sweetspot och lite hissad 50 cm till höger.

Skall säga att det inte är hemma hos mig utan i ett annat rum.

Mer om detta senare.

Ett par V4 hade nog vart den bästa lösningen. Får kolla vidare på detta.

Återkommer i morgon då jag skall testa en hemagjord variant på tubetrap.

Hörs
//

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/04 :  17:00:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
det var nog dom hemskaste mått du kan råka ut för

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/12/05 :  23:18:50  Show Profile Send Jimmy a Private Message
jag hade stora problem i min gamla lägenhet..
hade ett par stora jbl en gång i tiden.
det hjälpe lite granna med inte helt optimalt så dessa såldes med stor förlust
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/12/11 :  17:17:19  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Har tagit hem NCH tongeneratorn men jag lyckas inte bränna ner dom tonerna jag vill ha på CD-R skivan.Har gott in och val 16 toner (20 ,25,30-95hz).Är ingen data expert och skulle vilja få så enkla riktlinjer som det bara går för att lyckas.

Är det någon som har lyckats och vill hjälpa till här?

Det går bra att PM:a så att tråden inte blir förstörd.

Mvh.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/12/11 :  21:59:40  Show Profile Send urban a Private Message
kolla LTS hemsida, dom har olika tonsvep tex 0-120hz som är gratis att ladda ner.
http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:21:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
det var nog dom hemskaste mått du kan råka ut för

Men perfekt för V4 som han tänker på!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000