Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 22:37:43
|
Frågan är bara hur många som behövs |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 22:43:24
|
Jag har också lite av detta problemet i min "lyssningssal", mao mycket stort rum, att den "goa" basen släcks ut. Kan man alltså lösa det problemet med en absorbent som släcker ut frekvensen som släcker ut frekvensen? (Jösses!) |
--- |
|
|
hrk
Member
124 Posts |
Posted - 2007/12/12 : 09:59:57
|
"kolla LTS hemsida, dom har olika tonsvep tex 0-120hz som är gratis att ladda ner"
Denna gång funkade det bättre!
Tack för hjälpen Urban , mycket uppskattat!
|
Representant för Respons högtalare i Sthlm |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2007/12/12 : 14:22:59
|
Hej, En fråga. Om nu Loopen har basutsläckningar i lyssningsposition - hur kan just basabsorbenter i 40-100hz området hjälpa honom att få upp basnivån? Absortion tar väl bara bort bas - eller? /Shaft |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/12/12 : 14:32:11
|
Basutsläckning är i mitt tycke inte så farligt, jag anser att basförhöjning på 10-15dB är mycket värre. Förhöjd bas ger bumlighet, entonig bas osv. osv. Om jag BARA hade utsläckningar att tampas med skulle jag flytta lyssningspositionen eller högtalarna. Visst är det ansträngande att möblera om och jag har själv valt att acceptera en inte perfekt bas istället för att vända helt uppochner på bostaden och inredningen.
Martin |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/12 : 21:47:30
|
Tack Martin för det tröstande orden. Många hifihandlare har sagt typ samma sak. "Var glad att du har DE problemen istället för DESSA".
Ommöblering är inte att tänka på i mitt nuvarande lyssningsrum (vardagsrum envisas frugan att kalla det =). Därför min frågan angående basabsorton. |
--- |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/13 : 10:37:57
|
quote: Absortion tar väl bara bort bas - eller?
Absorbtion tar bort bas ja - men det kluriga med ljud är ju att det reflekteras runt i rummet och beroende på med vilken fasförskjutning direktljudet och det reflekterade ljudet möts så uppstår antingen förstärkningar eller utsläckningar och i olika grad.
Därför blir det förstärkningar vid vissa frekvenser och på vissa platser i rummet samtidigt som det förekommer utsläckningar.
Genom att absorbera basen, t.ex. i rummens hörn, så minskar det reflekterade ljudet och i sin tur blir det mindre utsläckningar. Med andra ord ger absorbtion mindre bas där basen för förstärkt och mer bas där den råkade ut för utsläckning. |
/Jonas
|
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/14 : 18:42:27
|
Tusen tack för all hjälp och alla förklaringar. Lärt mig mer vettigt här än de någonsin lyckades lära mig under skoltiden. =)
Blir nog att testa lite basabsorbtion när plånboken/frugan tillåter ytterligare akustikfix. |
--- |
|
|
Topic |
|