HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Viablue kablar - Ljudkaraktär?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/13 :  14:52:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag är ute efter en ny XLR signalkabel, och funderar på Viablues sortiment eftersom de verkar vara prisvärda och gillade av många.

Hur är ljudkaraktären hos Viablues signal- och högtalarkablar? Är ute efter ett varmt och fylligt ljud, typ motsatsen till Nordost om ni förstår.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/13 :  15:56:25  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag vill påstå att Viablue inte har någon ljudkaraktär alls. De släpper igenom allt som kommer in.

Skämt åsido, jag har viablue på både signal (XLR & RCA) och högtalarsidan, men har inte jämfört med Nordost så jag kan inte ge dig ett bra svar.

Vad jag vet är att du kan köpa Viablue från Creative Audio och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/12/13 :  16:12:21  Show Profile Send Smackman a Private Message
kan det vara så att Viablue och Supra Sword samt Nordost är likartade i karaktär ?
Harmonic Tech är lite fylligare tex ..


Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/14 :  07:29:27  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
kan det vara så att Viablue och Supra Sword samt Nordost är likartade i karaktär ?



Visst kan det vara så, men varför skulle det vara så?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/12/14 :  17:50:47  Show Profile Send Smackman a Private Message
Varför ? Tja inte vet jag..bara vad jag fick för mig efter läst en del om dem..
Likartad karaktär kanske är fel ordval.. neutrala kanske är bättre ?
Personligen ska jag försöka testa supra sword ialf den verkar vara riktigt bra enligt det jag läst.
Sen får vi se..


Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2007/12/14 :  19:54:56  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.

Har själv jämfört ViaBlue med Nordost Red Dawn till högtalare, och får uppfattningen att karaktären är väldigt lika.
Någon i forumet här beskrev Nordost som spretig, vilket jag inte visste var det innebar.
Men efter att ha provat ViaBlue så vet jag innebörden av spretighet.
Är dock inte begåvad att med ord korrekt uttrycka min uppevelse av denna kabel, mer än att för min konfigurering av elektronik och högtalare så funkar ViaBlue mycket bra.


Edited by - masund on 2007/12/14 19:57:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/14 :  20:48:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kommer troligen att satsa på Audioquest istället eftersom jag ju har deras högtalarkablar CV-8 och de har ljudkaraktären jag är ute efter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/14 :  21:59:55  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Audioquest är det förhållandevis få som pratar om tycker jag

tycker både filosofin och byggkvalite samt resultat faller mig i smaken med

sitter med Vulcano som högtalarkablar och de är iaf trevligare än eichman express 6 r2 med baynettplugs va ( de var i sin tur väldigt bra kablar, särskilt för sitt pris )

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/14 :  22:30:29  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har själv jämfört ViaBlue med Nordost Red Dawn till högtalare, och får uppfattningen att karaktären är väldigt lika.
Nordost kablar, framför allt de lite billigare är slanka och exakta i ljudet enligt mina erfarenheter, så det var intressant att läsa att de har liknande ljud karaktär.
Och sedan så skiljer det en hel del mellan billigare och dyrare Audioquest modeller, de dyrare har påtagligt mer homogent och varmt ljud jämfört emot de billigare modellerna enligt mina erfarenheter.
Ps. Men jag har inte lyssnat på den senaste model-serien som finns nu.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/12/15 :  10:07:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nordost kablar, framför allt de lite billigare är slanka och exakta i ljudet enligt mina erfarenheter


Det är även min uppfattning, har ägt Red Dawn tidigare och det är en kabel som är bra om man vill "strama upp" system som tenderar att låta för feta/varma i bas/mellanregister. Har man inga såna problem tycker jag det finns roligare och mera högupplösta kablar för pengen. Jag bytte till Audioquest Caldera och den hade framförallt en mycket bättre upplösning i mellanregistret, idag kör jag Silspeak 440 (flätad), den har Nordostens snabbhet parat med en värme och upplösning som slår Audioquest Calderan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000