HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp i lågbudget träsket (golvhögtalare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/07 :  16:58:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag tänkte jag skulle fråga om någon kan tänkas ha något att säga om följande lågbudgetgolvhögtalare. Jag behöver bara ett par övergångshögtalare, modell golvare som går ner till åtminstone 25 Hz, kostar max 3000:- medans mitt självbygge tar form (många långa måndader ser det ut som). De kommer att drivas av en gammal Teak som ger runt 100W/kanal i 8 ohm. Rummet är ca. 30-35 m^2.

Jag har hittat följande som jag tror kan vara användbara. De första fem kan hittas på http://www.fynda.se och den sista på http://www.hifikit.se

Proson Twin 2010
Proson Stratego Top 10 SAH V.2
Proson Reality 63 Mk 2
Dynavoice Challenger M-65
Dynavoice Challenger M-85
Acoustic Symfoni

J. Ullberg

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/12/07 :  19:58:42  Show Profile Send huzze a Private Message
25Hz för 3000 pix? Jag har inget förslag att ge, är det ett rimligt krav?
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/12/08 :  00:52:54  Show Profile Send forken a Private Message
Ska du ner till 25Hz så får du nog tänka om budgeten lite. Vet inget riktigt bra alternativ.

Sen beror det ju lite på hur man mäter 25Hz kan vara två helt olika saker beroende på tillverkare. 25Hz -6 dB är inte 25hz enligt mig.

Edited by - forken on 2007/12/08 01:00:37
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/08 :  00:57:39  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Proson Reality burkarna verkar vara de mest kompetenta bland dina förslag, har själv lyssnat på dem och blev mäkta impad av hur bra de lät för den lilla summa pengar de kostar.

Annars kan du kasta dig ut i det riktiga lågbudgetträsket och köpa ett par Aurora 101 som jag själv gjorde.

Bättre ljud för en tusing + 295:- i frakt kan man försöka leta efter.
Finns på HiFiHuset i Örebro.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/08 :  01:19:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vill du ha ner till 25 Hz för rimliga pengar har jag bara ett alternativ. Spectrum 410 begagnat. Går ner till 20 Hz i rum, kan prestera 95 dB vid 20 Hz. Går att hitta beg för under 3k. Nytt kan du nog glömma ner till den frekvensen tyvärr, om det ska ens finnas ett uns av kvalitet med i bilden?

Har själv ägt ett par, de står hos en kompis nu, spelar fint där. Spelar nu med en gammal denon receiver, 2*60 watt och bobban kommer fram fint, så jag tror effekten räcker till förutom till tokhöga nivåer. Rummet de står i nu är väl precis över 20 kvm.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/08 :  05:10:50  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad gäller 25 Hz, vad mer kan man göra än att gå efter de uppgifter som lämnas av affär, tillverkare? På Fynda.se är det tydligen -3 Hz som gäller vid mätning, men det är ju inte heller 25 Hz, men det kan nog räcka för mig just nu. Eller rättare sagt, det år lov att räcka, vill inte lägga mer. Jag har för inte allt för länge sedan spelat på ett par Acoustic 80, och inget här kan väl vara sämre än dessa?

Vad gäller Spectrum 410 så verkar de inte direkt rosa begagnatmarknaden, plus att de verkar ha problem med elementens skumkanter som ofta verkar vara dåliga.

CarlssonH, vad är det som gör att du tycker Proson Reality verkar mest kompetenta?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2007/12/08 05:20:17
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/08 :  11:17:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Med en sån här sökning kan man komma långt och se vilka alternativ som kan finnas:http://prisjakt.nu/kategori.php?k=24&o=produkt_pris_inkmoms



Edit: en Wharfedale Diamond 8.4 kanske kan vara nåt?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/12/08 11:19:11
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/08 :  20:12:26  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har själv ett par Proson Reality 63 Mk 2 vilka spelar mkt bra och djupt för pengarna (har inte mätt så 25hz?) sen tycker jag att QLN 603/604 spelar riktigt bra för vad de kostar just nu!

eoJeud
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/08 :  21:00:29  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag röstar på Proson Reality 63 mkII
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/08 :  21:31:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Elementen har inte skumkanter, det är gummi, jag har ju ägt dem själv, så där var inga problem med mina.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/08 :  22:52:38  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Varför jag anser att Reality burkarna verkar vara mest kompetenta?

Jag var inne på Fynda i somras och lyssnade genom ett antal av deras högtalare och just Proson Reality 63 MKII lät bäst i deras lyssningsrum.
Nu tänker jag inte på just basåtergivningen utan som högtalare i sin helhet.

Jag fick göra en direkt jämförelse med MA RS6 som ligger på ca 10K och i mina öron lät faktiskt Proson bättre, jag måste erkänna att jag misstrodde folket på Fynda så jag kollade en extra gång att RS6'orna inte var kopplade ur fas, jag fick skamset erkänna att de var rätt kopplade.

Jag har lyssnat på RS6 tidigare och tycker de låter helt OK men (framförallt) diskanten och mellanregistret hos Reality 63 håller en mycket högre klass. Fullt av detaljer och aldrig vasst eller påträngande.

Nu är (var) ju fyndas lyssningsrum allt annat än perfekt men om jag ska lämna en TRE I TOPP-lista över högtalarna jag hann med att lyssna på så är det Reality 63 MKII i topp och MA RS6 som tvåa och som nummer tre kommer nog MA BR5.

Sedan måste jag tillägga att jag som sagt lyssnat på RS6 tidigare i hemmamiljö och där lät de helt OK, lyssningsintryck på Proson och jämförelsen mellan MA och Proson gäller i Fyndas lyssningsrum, kanske det skulle bli annorlunda i hemmamiljö.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/08 :  23:21:20  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
En liten recension: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55343
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/09 :  15:39:13  Show Profile Send dwain a Private Message
Proson Stratego Sat 210. Dessa har min flickvän spelar väldigt bra och ärligt djupbasen i dessa små golvare eller sketstora stativare är kusligt bra. Hennes rum äter bas men med dessa burkar spelar det sanslöst bra oavsett volym å dom fullkomligt vräker ur sig djupbas
Så golvarna kommer nog spela ännu fetare men troligtvis inte lika snabbt och rent
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/13 :  04:46:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ja, bråttom som man har blev det ett par Proson Reality 63 Mk 2. Har bara lyssnat ca 30 sek och det lät både bu och bä men de var inte ens optimalt uppställda. Återkommer med fler lyssningsintryck om ett tag.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/14 :  04:28:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Intrycken fortsätter. Har idag spelat vidare och kan redan nu säga att det numera är mkt roligare att spela musik än då jag hade de nästan 5 ggr dyrare Totem Sttaf i rummet. Har dock fortfarande ingen optimal uppställning. De är bara inkörda i hörnen med möbler ivägen och dylikt, men det låter! Fininställning får komma när jag får tid efter julen.

Har dock upptäckt ett liknande fenomen jag har haft hemma tidigare. Jag tror att jag har ett problem med vinylriggen, eller kan det vara förstärkaren? När jag drar på volymen så börjar det brumma rent förskräckligt vid en viss nivå. Det kan kanske beskrivas som något som nästan låter som om membranen börjar självsvänga, eller kanske mer som det där mullret man ibland kan höra från feta PA-anläggningar då inget musikmaterial strömmar igenom anläggningen. Spelade nämligen också på min CD för ovanlighetens skull, och där var det inget muller alls. Skall dock försöka lyssna mer och utröna under helgen.

J. Ullberg
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/14 :  10:07:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
kan redan nu säga att det numera är mkt roligare att spela musik än då jag hade de nästan 5 ggr dyrare Totem Sttaf i rummet.


Kul intryck! Vad är det du upplever som gör är roligt att lyssna med de nya högtalarna, bas, diskant, upplösning, "sväng", etc..?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/12/14 :  11:39:22  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Buggson, kul att du gillar lågbudget burkarna.

Vad gäller brummet via vinylriggen, har du provat att koppla in "subsonic filter", dvs om det finns på stärkaren?

Och naturligtvis, se guy gadbois fråga

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/15 :  03:17:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det som gör det mkt roligare att lyssna på musik nu är framförallt att jag får ett fylligare ljud vid ett mycket högre ljudtryck. Det är även mycket mera stampa takten känsla numera. Bara ljudtrycket gör en stor skillnad. Viss musik skall bara spelas högt, speciellt om man är glad, då höjer jag gärna några snäpp extra. Jag vill inte säga att ljudet är bättre per se, utan det är totalupplevelsen som tagit några skutt uppåt på njutningsskalan. Självklart är det mer bas. Hur bra den kan bli får väl fortsättningen utvisa när jag får tid att pula med inställningen i rummet, och eventuellt använda "sock tricket" som nämts i en annan tråd för en annan av Prosons burkar.

Jag skall testa med subsonic filter för det har jag, men jag vet inte om det fungerar längre. Skall självklart kolla in detta mer noggrannt. Återkommer efter test.


J. Ullberg
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/15 :  04:45:36  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Buggson, socktricket stramade upp basen i mitt fall, men jag tappade INGET i tyngd eller djup. Väl värt att pröva! Kul att du hittat hem med billiga medel! För mig är det lika roligt här. Louise Hoffsten på hög volym gör att jag vill koppla in guran och spela med herr Astner i alla genialiska riff och linjer.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/15 :  13:16:53  Show Profile Send llerk a Private Message
Kolla på beg marknaden efter ett par Audiovector i K-serien. Lite osäker hur djupt dom går..

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000