HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vetenskaplig Formula - prylar som inte kan fungera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/20 :  09:00:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Titeln syftar på en mirakeltrasa TV-reklamen tjatar om; en tygsnutt man slänger i tvättmaskinen och som suger åt sig färg som kulörta kläder fäller. Men hur suger den åt sig färgen? Kan den dra ut färg ur vita plagg? Och om den kan det, drar den då inte ut färg ur kulörta och bleker dessa??

Tråden handlar om förhållningssätt till prylar (det som skeptikerna kallar ormolja) som rimligen inte kan ge den verkan de uppges ha, eller där verkningssättet strider mot alla kända naturlagar.

Hur ska man förhålla sig till en apparat vars funktion bryter mot energiprincipen eller termodynamikes huvudsatser? Ska man över huvud taget ägna tid/energi åt att recensera den eller testa den på något sätt? Efter att ha läst forumstadgarna ställer jag en fråga till forumets övergudar, får man föra fram kritik mot en slik produk? (Se nedan)

I ett annat forum försökte jag med flera argumentera mot en besynnerlig burk som skulle ha vissa positiva effekter, och ett av vår argument var att producenten/agenten INTE kom med en förklaringsmodell, att det man löst förde fram antydde att prylen fungerade klart i strid med naturlagarna, eller skulle ha mikrominimal effekt.
Motargumenten var i huvudsak två:
- Vi kunde inte bevisa icke-existensen av utlovad funktion. Alltså kunde den mycket väl fungera. (Bevisbördeargument
- Entusiasterna kunde höra skillnader med/utan prylen; alltså fungerar den som furutsagts.

Tillägger för att inte göra detta till en häxjakt, att även om jag osökt kan komma att tänka på ett antal produkter handlar det inte om en enskild produkt utan förhållningssättet till produkter som anges ha en speciell effekt ellerverkningssätt som antingen är ytterst marginell eller står i strid med naturen.







quote:
§.9.3 Påhopp - företag
Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande
ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor/bannersannonsör
på HiFiForum.nu eller inte. Vi vill inte bli utnyttjade i konflikter oavsett
om det är en förhandling eller en tvist

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/20 :  21:38:07  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Funkar tygsnutten som man ska ha i tvättmaskinen? I så fall år den väl ypperig när man får med den röda sockan. Räcker för mig.

Lappen är lätt att testa funktionen på, vissa hifiprylar är skitsvåra. Personligen tycker jag det läggs ner alldeles för mycket tid och snack om vad som funkar och vad som är vetenskap, placebo och allmän krigsföring hit och dit.
Är det inte bättre att delge possitiva saker om hobbyn istället för att hitta saker att klaga på?

Angående regeln som citeras tycker jag den är ganska vettig. Blir lätt oreglerat skitsnack om det ena eller andra om det inte regleras någorlunda. Sedan måste man ju skilja på "jag tycker inte PMC är bra högtalare" och "PMC är sämsta skiten som finns, de lurar varenda korkad kund med sina skitprodukter". Finns andra alternativa forum om man vill ägna sig åt sistnämda.

---
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:21:38  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag håller med dig Soundbrigade om att det finns alltför mycket flumm-grejor i den här branchen!
Jag tycker att det är viktigt att få visa sig skeptisk till prylar som man ej tror på.
Detta för att få balans i diskussionerna så att inte allt sväljs med hull och hår.

Stereotypen
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:30:56  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Jag tycker att det är viktigt att få visa sig skeptisk till prylar som man ej tror på.

Visst får man visa sig skeptisk till ormolja men vad är det som hindrar att ni lånar hem och testar själva?
quote:
I ett annat forum försökte jag med flera argumentera mot en besynnerlig burk som skulle ha vissa positiva effekter, och ett av vår argument var att producenten/agenten INTE kom med en förklaringsmodell, att det man löst förde fram antydde att prylen fungerade klart i strid med naturlagarna, eller skulle ha mikrominimal effekt.

Varför har du inte testat den själv?
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:37:26  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Räcker väl ofta med sunt förnuft? Köper man vissa saker med hull och hår får man väl lite skylla sig själv? Någon form av självbevarelsedrift drift har väl de flesta (när det handlar om att man kan förlora pengar på bluff) när det gäller inköp av nya prylar? Har man tappat den har man antagligen pengar så det räcker och blir över ändå?

Vem bestämmer vad som är bluff föressten?

drbob: Mycket vettiga åsikter. Många kan skriva nedvärderade saker om produkter, men väldigt få kan personligen testa dom verkar det som.

---

Edited by - Fluffy on 2007/11/20 22:41:06
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:42:36  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:

Räcker väl ofta med sunt förnuft?

Det fungerar tyvärr dåligt i sammanhanget då många (alltså inte just ni) propagerar just utefter sitt (ofta mindre) sunda förnuft.



Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:47:25  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Hur propagarear man för eller emot något man inte har prövat? Det har jag alltid frågat mig.

---
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/20 :  22:50:54  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Hur propagarear man för eller emot något man inte har prövat? Det har jag alltid frågat mig.

Hur är inte den svåra frågan utan varför!?

Diskutioner är däremot en helt annan sak som jag gärna ser att fler deltar i.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:06:24  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Diskutioner är jättekul om de förs på ett vuxet sätt och ingen blir vansinnig, som så ofta händer tyvärr. Sedan måste man alltid respektera andras åsikter även om man själv inte håller med om den. När det gäller saer som t ex hifi givetvis och inte extrema exempel.

---
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:21:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Dr Bob:
Jag både lånar hem och testar mycket saker, vad fick dig att tro annat?

Stereotypen
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:23:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Min största undran är OM och/eller HUR ni reagerar på sådant som rimligen INTE kan fungera.?

En analogi: ett ny supermotor där man förbränner diesel och all värmeenergi övergår i rörelseenergi. Ska man ens testa, när man vet att det här strider mot Termodynikens huvudsatser???

Jag slår bakut när jag noterar en pryl vars funktion verkar besynnerlig, och där det inte finns en förklaring hur den fungerar. Jag finner inga skäl att ens testa, eftersom det inte fungerar.
Det hör kanske ihop med att jag bygger mycket själv, har jobbat med elektronik i 30 år, bland annat med mät/kalibrering så jag har sett och hört mycket.

Edit: Citerande av forumreglerna ville jag koppla lite till det här. Säg att det har kommit in en kabel på forumet som bygger på en kvantmekanisk effekt - tunneleffekten - vilket innebär att elektroner tunnlar sig igenom kabeln och därför inte möter något motstånd. Får jag då i ett inlägg presentera fakta som säger att kabeln inte kan fungera på det sätt den sägs fungera på och föra fram skälen. Jag menar inte att säga "KyberKabel suger XXX". För det går ju helt enligt forumreglerna å andra sidan säga att "KyberKabel är det bästa som hänt människan näst hjulet".
Och med det vill jag inte (direkt) klanka på reglerna utan kanske mer visa på en liten miss i rättsmaskineriet.

Edited by - soundbrigade on 2007/11/20 23:29:15
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:26:29  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Jag finner inga skäl att ens testa, eftersom det inte fungerar.

Vad är skälet till att du är här och propagerar?

Lägg din energi på något konstruktivt istället, som att se nya möjligheter kanske?

quote:
har jobbat med elektronik i 30 år, bland annat med mät/kalibrering så jag har sett och hört mycket.

Du har alltså sett och hört allt?

Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:33:09  Show Profile Send Fluffy a Private Message
"En analogi: ett ny supermotor där man förbränner diesel och all värmeenergi övergår i rörelseenergi. Ska man ens testa, när man vet att det här strider mot Termodynikens huvudsatser???"

Tja, om motortillverkaren kanske har klurat ut ett sätt att omvandla värmeenergin till rörelseenergi. Svårt och om jag minns min fysik rätt är värmeenergin något oftast oönskat i de flesta fall. Idag används väl värmeenergin oftast till andra saker i motorn, t ex kupévärme. Kan ha fel för jag kan inte ett skit om bilar eller motorer förutom grunderna. Jag kan köra, tanka och byta motorolja.

För övrigt håller jag med drbob fortfarande.

Edit: Kom på att jag aldrig bytt motorolja. Lampor i framlyktan klarar jag dock av. Hifiprodukter är jag bättre på att testa.

---

Edited by - Fluffy on 2007/11/20 23:35:30
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:41:29  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Dr Bob:
Jag både lånar hem och testar mycket saker, vad fick dig att tro annat?

Har jag pekat ut dig specifikt någonstans och missat det själv eller har du bara tagit åt dig av mitt generaliserande angående mångas vägran att testa själva?



quote:

Och med det vill jag inte (direkt) klanka på reglerna utan kanske mer visa på en liten miss i rättsmaskineriet.

Den frågan föreslår jag att du tar via mail eller PM med någon i ledningen.

§.11 Orättvist behandlad?
Admin utformar reglerna samt har sista ordet i hur dessa skall efterlevas
och tolkas. Tycker du att det modereras felaktigt så använd PM eller maila
till någon i ledningen. Diskussion angående moderering accepteras inte
i officiella trådar.


EDIT...
quote:
Får jag då i ett inlägg presentera fakta som säger att kabeln inte kan fungera på det sätt den sägs fungera på och föra fram skälen.

Självklart får du det.


Edited by - Ampalang on 2007/11/20 23:43:11
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:45:35  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Du citerade mitt inlägg och svarade på det därför antog jag att jag var inräknad.


Stereotypen
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:47:41  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Du citerade mitt inlägg och svarade på det därför antog jag att jag var inräknad.

Det var inte dig som person jag menade utan i det stora hela.
Varför inte låna hem själv och bilda sig en egen uppfattning oavsett vad det står i fysikböckerna.

Edit:
Vad anser du själv att det är för anledning till att många inte lånar hem själva utan väljer att raljera sin åsikt utan egenupplevd grund?


Edited by - Ampalang on 2007/11/20 23:55:14
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:00:45  Show Profile Send Fluffy a Private Message
"Vad anser du själv att det är för anledning till att många inte lånar hem själva utan väljer att raljera sin åsikt utan egenupplevd grund?"

Om jag tillåts svara på frågan så anser jag att personer som gör detta har köpt en motsatt marknadsföring.

---
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:21:42  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Vet ej varför de gör det men tycker absolut att de har rätt att göra det!

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2007/11/21 00:22:55
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:30:53  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Personligen ser jag inte någon informativ tillförsel av informatiot och framåtanda i den typen av inlägg.
Ett exempel från trådkaparen...
quote:
Under mina år i Rysland på 90-talet kom jag över en sådan där atombomb som ryms i en attacheväska. Jag har ny byggt om den till ett mikrokärnkraftsaggregat. Funkar fint. Dessutom trar jag att alla högenergetiska fotoner som flyger runt har positiva kvanteffekter på mina CD-skivor. De som är mest kontaminerade låter faktiskt bäst.

Rekommendation, alltså: Släng shaktistenen och lägg en plutoniumpuck på CD-spelaren istället.

Hur mkt tillför det här något konstruktiv till forumet och inger kompisanda och glad stämning?

Snarare ett bevis på motsatsen av vad trådskaparen hävdar att han gör.

quote:
Får jag då i ett inlägg presentera fakta som säger att kabeln inte kan fungera på det sätt den sägs fungera på och föra fram skälen. Jag menar inte att säga "KyberKabel suger XXX". För det går ju helt enligt forumreglerna å andra sidan säga att "KyberKabel är det bästa som hänt människan näst hjulet".

Jag säger bara att har du fakta så kör på!
Dock gärna på en svenska som även en lekman har möjlighet att förstå sig på.

Edited by - Ampalang on 2007/11/21 00:33:29
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:34:41  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
et ej varför de gör det men tycker absolut att de har rätt att göra det!

Rätt att göra vad då btw? rätt att raljera eller rätt att låna hem?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:38:09  Show Profile Send CC a Private Message
Vilken underlig debatt Ni för...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:39:08  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Vilken underlig debatt Ni för...

JO det kommer ju endel underliga inlägg...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:42:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Vill du raljera soundbrigade så har du ju en bra plattform till det på Faktiskt.se så varför börja med sådant här då det bara bidrar till en trist stämning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/11/21 00:47:10
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:44:16  Show Profile Send Fluffy a Private Message
"JO det kommer ju endel underliga inlägg..."

De kan jag delvis ta på mig. Är född sån.

---
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:47:43  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Kritik skall givetvis bygga på fakta, det håller jag med om.
Fakta kan då dels bestå av egna lyssningsintryck men också av tekniska aspekter.
Jag själv tycker det är intressant att läsa när någon har tekniska invändningar på en produkt utan att ha testat själv.
Lyssningar överlåter jag i vilket fall alltid på en enda person, mig själv.

Stereotypen
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/21 :  00:48:04  Show Profile Send CC a Private Message
"Hur ska man förhålla sig till en apparat vars funktion bryter mot energiprincipen eller termodynamikes huvudsatser? "

- Man kan väl förhålla sig passivt ointresserad å låta de som vågar/vill testa/leka med prylen ifråga?

"Ska man över huvud taget ägna tid/energi åt att recensera den eller testa den på något sätt?"

- Varför ska man testa/leka med sådant som man finner helt ointressant?

"strider mot alla kända naturlagar."

- Om nu inte kan förklara varför något fungerar som det gör, måste det innebära att det inte kan fungera?

Följdfråga: Är vi människor redan fullkomliga i vår kunskap? Görs det inte längre några "banbrytande" upptäckter inom forskning osv? Jag har inte fått den uppfattningen, men har jag fel så får jag medge att det var ju lite tråkigt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000