HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare 5-6000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/11/19 :  18:49:03  Show Profile Send Swirve a Private Message
Jag kommer snart få tillbaks 5000 kr som jag inte visste jag hade och funderar då så smått på att uppgradera de Infinity Beta 20 som jag har idag. Eftersom jag bor i studentrum är utrymmet begränsat och stativhögtalare känns som bästa alternativet.
Nu känns dock stativhögtalare i denna prisklass som en hel djungel, finns hur många fabrikat och modeller somhelst, vad ska jag titta närmare på tycker NI/DU??
I stan här (norrköping) finns Lefflerhifi och de har väl några st man kan gå o lyssna på. Även nystartade Mediamarkt hade en liten hörna.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/19 :  19:17:07  Show Profile Send B-200 a Private Message
Acoustic Energy AElite 2


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/19 :  19:57:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Då tycker jag du skall köpa IS6 PRO högtalarna som nu säljs på hifimagasinet för 7000kr, skrattretande billigt med tanke på deras kvaliteter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/19 :  21:12:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Knepigt läge Swirve - att du enbart har tillgång till Lefflers och MediaMArkt lokalt begränsar ju det lokala urvalet. Jag vet inte vad som finns på MediaMarkt men precis som du påpekar har ju Lefflers étt antal möjliga alternativ. Det är nog enbart att lyssna igenom deras sortiment i butiken och be att få låna hem de mest lovande för test hemma.

Du kan ju annars börja med att läsa igenom början av min tråd under "Medlemmernas system" där jag beskriver en resa som påminner om din. Länk återfinns i min signatur. Lite gammal info kanske men många av högtalarna är fortfarande aktuella. Eller också är efterföljarna till de beskrivna stöpta i samma formar och utgör ett hyfsat ingångsvärde till vad som kan vara intressant.

Kan du tänka dig en utflykt till Stockholm för provlyssning finns lite andra jag tycker du ska låna ett öra:

Quad 11L2 eller 12L2 är alltid ett standardaltarnativ som bör avlyssnas om möjlighet ges. Någon av Totems minsta kankse, Mite till exempel. Alla hos Audio Concept. Där finns dessutom fler alternativ som skulle kunna passa budgeten.

Acoustic Energy som asimov66 nämnde finner du hos Pause i Stockholm. De har även Canton.

En annan butik som kan ha något utöver det du kan höra i Norrköping är Ljudmakarn - Klipsch eller Amphion.

Sedan finns det ju fler stockholmsbutiker, men deras sortiment är inte sådant att de motiverar en resa från Norrköping enligt mitt tycke.

Men det är klart, hemlån före köp blir bökigt att arrangera från en stockholmsbutik.

mvh/ Jörgen G

edit: Lite komplettering och redigering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/11/19 21:15:58
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/11/19 :  21:15:04  Show Profile Send The Leafs a Private Message
I den prisklassen är Quad 12L mkII mycket svårslagna...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/19 :  21:23:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - skulle tro det...

5800 på Audio Concept plus cirka 300 för tågbiljetten...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/11/20 :  10:12:37  Show Profile Send Swirve a Private Message
Tack för all input! har inte riktigt tid o kommentera allt nu.
Dock dök det upp ett alternativ till ett par stativare, nämligen ett par begagnade audiovector k3 super. Har en kompis som har "icke super" K3 och dessa spelar riktigt bra! Dessa klarar sig visst bra att stå rätt nära bakvägg också och det passar ju mitt trånga studentrum bra.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/11/20 :  11:30:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
Begagnade Ino piP eller i byggsats för den händige?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/20 :  12:09:14  Show Profile Send B-200 a Private Message
Audiovector är bra högtalare.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/20 :  12:13:21  Show Profile Send huzze a Private Message
K3 Super är mycket trevlig. Liten, lättmöblerad, men ändå finns det mesta där. Klart prisvärd, speciellt om du hittat dem begagnade.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/20 :  13:13:03  Show Profile Send marens a Private Message
Amphion Argon2:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22639
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/11/20 :  13:15:43  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Jag har ett par Engelholm Audio Mino. De kostar bara 5000:- och jag är helnöjd med mina. Kanonhögtalare för de pengarna IMHO.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/20 :  13:45:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Även om jag inte aktivt letar efter högtalare i denna klassen så har hört just Engelhom Audio Mino, måste säga att dessa små presterar enormt, första gången jag riktigt hajjat till när det gäller högtalare i den storleks och prisklassen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2007/11/20 :  16:21:39  Show Profile Send ahultin a Private Message
Dynaudio 42! Finns ett par beggade med stativ i Västerås för cirka 5k... (eller på blocket men lite knepig säljare...).
Men det viktiga är ju vad DU vill med ditt ljud - vilket ljudideal har du? Lägg ner lite tid (och kanske en del av pengarna) på att få fram vad du är ute efter....så kommer du att vara glad länge när du hittat rätt.
Lycka till!

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/11/20 :  18:49:47  Show Profile Send Swirve a Private Message
Här händer det saker! (som alltid när ja funderar på att skaffa nånting :P, det går fort, ofta för att det dyker upp nåt annat än det jag tänkt på...)
Imorgon ska 2 st Audiovector-högtalare in i min lilla lya :)
Hade först tänkt att vänta tills efter jul, men när nu dessa dök upp blev jag sugen. (är det den berömda GAS:en?)
Insett också att man får betydligt mer om man köper beg. än nytt. Visst man tappar tjusningen
med att spela in dee och öppna kartonger o så:P
Såg ett par Mino på sälj-planket och de ser ruskigt fina ut! Men jag tror och hoppas att jag kommer vara glad med dessa, med min begränsade ekonomi känns det som de kommer prestera över förväntan när jag bestämde mig för att byta.
Dessutom kommer de nog få plats bättre än mina nuvarande högtalare vilket inte är så tokigt. Det är lite trångt i min musikhörna, studentrum erbjuder inte världens största plats.
Go to Top of Page

ill bill
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/11/20 :  23:55:55  Show Profile Send ill bill a Private Message
elac 203,2 kan du köpa nya för 6995:- finns även på hifimagasinet ibland för under 5000:- Bästa stativaren jag hört under 10000:-

Primare I21, Primare dvd26,
System Audio SA1750
Harmonic Tech kablage
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/11/21 :  01:29:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varfor inte XTZ 99.26? Har Seas Excel bas/mellan och en mycket bra banddiskant. Ingredienserna ar det inget fel pa i alla fall. De verkar busbilliga for 6495:- och saljs dessutom med tre veckors "oppet kop".



Annars skulle jag nog tittat pa piP i byggsats...


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/21 :  09:24:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Grattis, du kommer bli nöjd
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/11/21 :  12:29:25  Show Profile Send Swirve a Private Message
Jonasz - Dessa var de som jag tittade på först och nog kanske hade lagt fram som förslag OM nu inte detta erbjudande hade dykt upp :) Verkar som man får rätt mycket för pengarna hos XTZ, eller har jag fel? tittat på deras förstärkare som kanske blir nästa uppgradering...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/21 :  12:54:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Swirve - Kul att du kan få in så pass stor högtalare när möjligheten kom farande!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000