HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Vanlig" högtalarkabel vs. sub-kabel, skillnaden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/18 :  04:07:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad är skillnaden mellan "vanliga" högtalarkablar och sub-kablar, är det termineringen eller?

J. Ullberg

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/18 :  04:14:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det som normalt sett betecknas som subkabel är en enkel/"enkanalig" lågnivåkabel som har större likhet med en vanlig signalkabel än en högtalardito.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/18 :  11:13:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Vill bara tillägga att det finns att köpa en speciell för subbar lågnivå/linjenivå kabel. Men det duger lika bra med en helt vanlig stereo linjenivåkabel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/18 :  11:46:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
skillnaden mellan "vanliga" högtalarkablar och sub-kablar

Snackar vi högtalarkablar är det antagligen ledararean som skiljer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/18 :  12:16:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Även om vilken RCA signalkabel som helst duger för att föra över lågnivåsignal från förstärkarens försteg till en aktiv subwoofer, vill jag utifrån egen erfarenhet nämna att rätt val av en för ändamålet konstruerad signalkabel, s k subkabel, kan ge mycket stora förbättringar av ljudet från anläggningen. Kolla igenom min tråd i "Medlemmarnas system". Länk finns i min signatur nedan.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/18 :  13:17:29  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Även om vilken RCA signalkabel som helst duger för att föra över lågnivåsignal från förstärkarens försteg till en aktiv subwoofer, vill jag utifrån egen erfarenhet nämna att rätt val av en för ändamålet konstruerad signalkabel, s k subkabel
I så fall undrar jag hur det kan komma sig att man använder vanlig mikrofonkabel i studion. Men när vi hifi-nördar bygger våra anläggning då är det super duper kablar som gäller. Naturligtvis menar jag inte att man ska välja den enklaste och billigaste lågnivåkabeln men inte heller en dyrkabel. Allra minst har det betydelse när det handlar om ett så begränsat frekvensområde som gäller för en subwoofer. Så länge som det inte handlar om effekter och slutsteg så tror jag knappast ett det betyder något. Varför finns inte debatten bland musiktekniker. Jag kom just också att tänka på Dynaudio och deras nya högtalarserie Air. Här använder dom vanlig datakabel vid överföringen av de digitala signalerna till alla ingående högtalare inkl. subwoofer.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/18 :  14:39:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
gcs - jag antar att det är mina erfarenheter du reagerar på.

Jag kan enbart referera till min egen erfarenhet; att val av signalkabel hade mycket stor betydelse för min anläggnings förmåga att skapa välljud. Hur det kan komma sig kan jag enbart spekulera i och avstår helst. En reflektion är emellertid att en subkabel som förmår överföra signalerna på ett bra sätt är optimerad för de aktuella frekvenserna. Därför blir specialkabeln bättre än en kabel som är avsedd för överföring av signaler med ett större frekvensspektrum.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/11/19 :  15:00:03  Show Profile Send hman a Private Message
Jag har undersökt frågan lite och har kommit fram till att termineringen är det mest kritiska i signalkabel sammanhang. Utan en tillfredställande terminering fallerar vilket kabelkoncept som helst. Om lödningen görs på för låg temperatur kommer lodet att åldras och då blir ljudet sämre efter 7 månader [Lejonklou]. Crimpning verkar fungera bäst, alltså att klämma fast kabeln gas tight [Supra, Naim, Audio note, Canare]. Neutrik har släpt en ny serie XLR sladd och apparat kontakter, vilket bygger på detta koncept. Canare använder redan detta för sina RCA kontakter, för att ge 75 ohms resistans i kontakten. Sedan är RCA igentligen sämre än BNC (200 MHz mot 300 MHZ,enligt Marcus cables) kontakter i bandbred hänsende.

När jag sökte efter vilka kablar som används i studio sammanhang, hittade jag att de använder Mogami "Gold" series (Mogami 2534 med Neutrik XX XLR kontakter). Denna kabel är mycket riktigt en mikrofonkabel med quad geometri och är rätt billig ($20 per terminerad meter). Varje ledare är omsluten av tvärbunden polyeten (XLDPE) isolering och lindad i en grupp av fyra (två med + två med -). Gotham Gac 4 (PVC isolering) samt telefonkablar har också denna geometri. För övrigt ger denna geometri maximal undertryckning stör signaler från nätkablar mm om den kombineras med en tät koppar eller aluminium skärm.

Subbasar är tydligen mer känsliga för störningar än andra komponenter. Detta kräver en kabel med bättre skärm. Quad geometrin [Mogami, Gotham, Klotz] eller en koaxial kabel med tätare skärm eller flera skärmar [Canare], verka vara det vanligaste.

Emedan verkar datakablar vara rätt bra. Ett DIY projekt på tnt-audio använder en data kabel från IBM.

En vanlig högtalarkabel som Rel förespråkar ger en högre ström och spänning, vilket betyder att Subbens egna förstärkare inte behöver jobba lika mycket. Detta påverkar säkert vilket djup ("timing") basen får. Hoppas att någon annan kan utveckla argumentet lite.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2007/11/19 18:44:54
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/11/21 :  01:05:00  Show Profile Send lennartj a Private Message
IBM TwinAx P/N 7362211 är min favorit sedan mer än 20 år.
Hos Elfa har den art.nr. 55-913-26.
Den är tjock och styv. Supra PPX är en av få RCA-kontakter som rymmer den till rimligt pris.
Vid obalanserad koppling med RCA-kontakt ansluter jag både ena ledaren och skärmen med hylsan i den ände som är vänd mot apparaten med bäst jord, i andra änden ansluter jag bara ledaren mot hylsan (och den andra ledaren från stift till stift, givetvis).
Kör man balanserat med XLR är det ju inget att fundera på.
Naturligtvis är jag partisk efter alla dessa år och har optimerat mycket annat i min anläggning efter dessa kablar.
Som gammal ingenjör tycker jag inte om att det ska höras skillnad på kablar av god kvalitet, men det gör det i min anläggning. Ganska tydligt, till och med. Jag har haft hemma dyr-kablar av olika fabrikat upp till 15.000 kr/par, de hade klart varierande färgningar i olika frekvensregister, skillnader i baskontroll, transparens och perspektiv, men alla var "fel" jämfört med mina kära TwinAx. Det är "raka rör", full dynamik och transparens. Har man dålig kontroll i basen får man ingen hjälp, ful och skrikig diskant rullas inte av.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/11/21 :  01:18:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag kan ju nämna att jag uppfattar Gotham GAC4 som lite blek och dynamikfattig jämfört med TwinAx i min anläggning.
Sedan undrar jag om anslutning med högtalarkabel till RELs subwoofers inte handlar om högnivåanslutning via slutsteget för att få med dess "signatur" via subwoofern i djupbasen så att den bättre matchar mellanbas och högre register via sidosystemen?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:25:32  Show Profile Send hman a Private Message
Håller med dig om Gotham Gac 4, tycker att den låter lite tunn. Ska prova IBM och Mogami kablarna, för att undersöka varför de är så lovordade.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000