HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätfilter i AoE..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/19 :  09:36:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag spekulerar som sagt bara men det krävs ju att det bildas en spänning som är stor nog för att det skall räcka för att tända dioden så min gissning är att man laddar ur via den. Jag är öppen för alternativa förklaringar och jag vet ju egentligen inte ens om den fungerar men testerna indikerar väl att den faktiskt har en funktion. Det enda jag reagerar mot är anklagelserna om bondfångeri och skall man påstå sådant så är det väl rimligt att man har någon form av förklaring till varför.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/19 :  09:37:40  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Noise Harvester omvandlar nätstörningar till en annan energiform - ljus! slut citat

Precis det jag beskriver.

Edit. Det blir naturligtvis även en värmeförlust, man kan inte tända en diod utan att få en sådan.

Edited by - MatsT on 2007/11/19 09:39:30
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/19 :  09:41:23  Show Profile Send acebowler a Private Message
Det jag är tveksam till är att en diod som har strömförbrukningen 20-50mA kan eleminera dessa srömtoppar. Visst har den en funktion men hur bra.?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/19 :  09:43:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
OK, då är vi rätt överens! Jag är också rätt tveksam till om det är en verkningsfull lösning men det är i alla fall en rätt kul idé.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/19 :  11:18:05  Show Profile Send acebowler a Private Message
absolut.
Undrar hur den skulle fungera med kraftfullare konstruktion, typ som soundbrigade var inne på. Är det bara en lysdiod så lär den som sagt förrut inte göra någon särskilt glad.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/19 :  11:50:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det som soundbrigade länkade till var ett konventionellt nätfilter och min erfarenhet av sådana är att de fungerar utmärkt med rätt dimensionering. Jordströmmar är också ett problem som kan minskas med störskyddstransformatorer, även här har jag egna och goda erfarenheter.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/21 :  03:16:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Poängen med lysdioden är ju att du får ett SYNLIGT bevis på att du har störningar. Du VET alltså om produkten du köpte gör nytta. Med andra ord, låna hem, blinkar den ALDRIG lämna tillbaka den, ser den ut som en polisbil under utryckning ja då kan man ju fundera på ännu fler "filtrerande" åtgärder.

För övrigt så är jag så TRÖTT på självutnämnda profeters tasksparkande, hör inte hemma på det här forumet.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/21 :  08:07:36  Show Profile Send acebowler a Private Message
Vet inte vem du syftar på men skulle vara kul med en förklaring?

CITAT:För övrigt så är jag så TRÖTT på självutnämnda profeters tasksparkande, hör inte hemma på det här forumet.SLUT CITAT:

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/21 :  09:27:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Poängen med lysdioden är ju att du får ett SYNLIGT bevis på att du har störningar. Du VET alltså om produkten du köpte gör nytta. Med andra ord, låna hem, blinkar den ALDRIG lämna tillbaka den, ser den ut som en polisbil under utryckning ja då kan man ju fundera på ännu fler "filtrerande" åtgärder.

Vi vet aldrig om den fungerar. Blinkar den vet vi att ... den blinkar. Blinkar den inte vet vi att ... den inte blinkar. Kan bero på brist på störningar eller på att jag blivit blåst.
Jag tror att ett riktigt nätfilter är enda vägen. Det finns folk som har hittat "genvägar" men lita på dem som har mångårig erfarenhet av störningsbekämpning och lyssna inte så mycket på nya upptäckter att ett LC-filter ger "nya problem".
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/21 :  09:42:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om blinkgrejen fungerar eller inte och om den är värd priset eller inte är inte min sak att bedöma men de som är intresserade kan läsa mer här:
http://www.pspower.com/products/noiseharvester_overview.asp
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/02/12 :  01:46:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Provade min rinkärna i kväll (220v->2x110V)men den brummar nå fruktansvärt,(gammelnalle )nåja lite för mycket i alla fall,jag har ju DC fälla,men tror det är nån lindnings om är slapp.
Nu har jag en skrubb alldeles bakom väggen,(en gammaldags skrubb med sågspån i väggarna,tänkte dra en kabel genom väggen och montera trafon där inne.(Hoppas "min"elektriker inte läser detta:ja du kopplar å kopplar du..)För ingenting i trafons funktion störs väl av brummandet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:21:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om en trafo med påstämplad spänning 220v in körs med 230-240v,vad händer?Brumar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:41:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
Inte nödvändigtvis. Du får ut högre sekundärspänningar däremot.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/24 :  02:18:20  Show Profile Send CC a Private Message
"Vi vet aldrig om den fungerar. Blinkar den vet vi att ... den blinkar. Blinkar den inte vet vi att ... den inte blinkar. "

- Jag har faktiskt hört den lilla grunkan inkopplad på tre olika anläggningar. Min egna, samt ett par som ligger närmare en halv mille i inköp. Effekten var faktiskt ganska tydlig och lätt att höra. Ett lugnare övre register, ungefär som ett bra nätfilter fast utan någon dynamikbegränsning. Så jag vet i alla fall att den fungerar.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000