Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 19:02:19
|
Läste nyaste AoE där dom konstruerar ett nät filter. Och använder inte serie filter (drosslar)de säger att dynamiken och de högre frekvenserna hos den anslutna förstärkaren blir lidande.Så de använder ett paralellfilter. Till saken hör att jag börjat bygga om mitt befintliga filter/isolations trafo.Jag ska i inte ha nån förstärkare genom filtret,endast små skaker dvd,pre,delningsfilter mm. Jag har inhandlat följandeFilter Och vidare skriver dom att man inte ska använda Y kondingar till jorden,pga dom tillför störningar FRÅN jorden.Så vad göra?Använda elfa filtret och INTE ansluta jorden till det?Eller bygga med paralellfilter? Vidare tänkte jag använda mittappen på trafons ut till att ta 110-115v till amerikansk utrustning,det kommer väl att funka? Lite synpunkter önskas.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 19:29:29
|
Utan att veta nånting om din isolationstrafo så borde det gå att få ut halva spänningen. Dock kan du inte jorda utrustningen såvida du inte har tungan rätt i munnen.
Att vara orolig över vad den lilla spolen gör för dynamiken och sen sätta en skiljetrafo efter...
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 19:31:22
|
Genrellt - läs AoE:s artikel med en nypa salt. Det är ju en åsikt de presenterar, inte en sanning. Du kan säkert hitta en artikel som hävdar motsatsen. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 19:38:21
|
quote: Att vara orolig över vad den lilla spolen gör för dynamiken och sen sätta en skiljetrafo efter...
Jo men,om man "bara" ser till trådarean då.. Edit:AoE hadde oxå skiljetrafo efter..
Får leta upp en annan artikel för att lugna ner mig.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/11/11 19:43:18 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 20:00:14
|
quote: Dock kan du inte jorda utrustningen såvida du inte har tungan rätt i munnen.
Hur ska jag ha tungan då? Om jag jordar mittappen,kan jag ta 115v mellan jord-->fas? Eller blir det beroende på hur jag vänder stickontakten före filter/trafo? |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 12:11:57
|
Ta artikeln med en nypa salt eller gärna med en skopa. För att ansluta din skilje transformator rätt så skall alla trådar på sekundären hållas borta från nätet ÄVEN JORDEN!! mittuttaget är din nya skyddsjord!
När du kopplar in en Amerikansk produkt så går det att lägga den mellan mittuttaget och en av sekundärerna men tänk på att den apparaten inte får vara en skyddsjordad typ!! (du har ingen skyddsjord över till den)
Placera separat nätfilter till alla apparaterna och helst inuti apparaterna. Se till att välja nätfilter specade till 5-10 ggr märkströmmen på apparaten om du är "rädd" för dynamikförlust. Lägg ett rc filter parallellt över sekundären på 47 ohm och 330nF.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 13:51:24
|
quote: När du kopplar in en Amerikansk produkt så går det att lägga den mellan mittuttaget och en av sekundärerna men tänk på att den apparaten inte får vara en skyddsjordad typ!!
Bra,det är bara 2 stift på den,Dynaco FM 3.
quote: Placera separat nätfilter till alla apparaterna och helst inuti apparaterna.
Jag ska allså strunta i det gemensamma filtret före Skiljetrafon? |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 17:54:08
|
sb: Suck? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 18:23:39
|
Mer ormolje-grejjer. Är så trött på massa "vetenskapliga formula". Jag trodde väl inte att HiFi-världen skulle vara befriad audiovarianter av "tamponger med rundad topp" och "kattmatsburkar", men jag blir så TRÖTT (därav suck) av allt dj*a skit som de oförtröttliga producenterna konsekvent vägrar förklara funktionen av. Och det för att de då tvingas visa att massa skitsnack som visar att deras fina prylars verkningssätt bryter mot alla naturlagar och tio till .... |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 18:34:51
|
quote: men jag blir så TRÖTT (därav suck) av allt dj*a skit som de oförtröttliga producenterna konsekvent vägrar förklara funktionen av
Kan jag förstå men i det här fallet har de ju givit en rätt bra beskrivning av vad den gör. Det är en apparat som känner av HF-skräp på nätet och kopplar in en last parallellt över som tar bort lite spikar och samtidigt blinkar en diod. Att det inte kan vara särskilt mycket energi som försvinner förstår man också men å andra sidan behövs det inte särskilt mycket HF som letar sig in i apparat för att få en påverkan.
Om apparaten ger något bättre ljud eller inte vet jag inget om men jag tycker den bygger på en rätt kul idé. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 18:51:26
|
Citat av rannagarden.
quote: kopplat till denna (apparater kopplade på samma lina som stör varandra med utsläpp). Min isolationstrafo, som självklart också testades, gav jag upp att få nåt blink ur alls, så den verkar fylla ett syfte i den bemärkelsen.
Så trafo gör samma verkan,förrutom att den sitter i serie med lasten.
Det som jag tycker märkligt om störningarna ska omvandlas till ljus (varför just ljus?)att man använt en blå lysdiod,är det inte just blå den frekvens som avger mest störningar? |
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 19:01:48
|
quote: att man använt en blå lysdiod,är det inte just blå den frekvens som avger mest störningar?
Mig stör i alla fall blå dioder väldigt mycket!
Isolationstransformator med flytande jord är säkert mer effektivt och att det inte blinkade när en sådan användes visar väl på sätt och vis att både transformator och "blinkfilter" fungerar. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 19:13:30
|
Det är inte så lite långsökt att energi uppfångad i störningar på nätet skulle kunna lagras och skickas ut som ljuskvanta är lite larvigt. Jag hysre djupaste skepsis till slika ting. Och när man blandar in testkommentarer om att mellanregistret blir blodigare, bassen biffigare och disknaten knivskarp är det helt uppenbart bondfångeri. Jag tror vettig hantering av nätdelar visavi låg(hög)spänningsdelar med vettig filtrering är A och O. En blinkande diod kommer just inte vara något annat än en blinkande diod. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 19:27:56
|
quote: Och när man blandar in testkommentarer om att mellanregistret blir blodigare, bassen biffigare och disknaten knivskarp är det helt uppenbart bondfångeri.
Hur skall det bli om det blir mer störningsfritt då?
Naturligtvis har du rätt att välja att inte tro att det är något för dig men att kalla allt som man inte gillar för bondfångeri är en lite tveksam attityd. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 19:32:34
|
Ryssen: Vi använder det inte som en lågbrus spänningsreferens så du kan pusta ut Att dom valde ljus var väl mest en gimmick. Dels så ser man när den gör verkan och sen så säljer saker som syns(läs lyser) mycket mer än saker som inte gör det.
sb: Varför skulle det vara långsökt? Det är ju fortfarande el(energi) som vi omvandlar till ljus via en led? Sen att det kanske inte är effektivt eller om det gör någon påverkan på ljudet låter jag vara osagt. Vad jag förstår så är det nåt liknande ett högpassfilter med en lysdiod i serie. Att man gör om en del av energin till ljus och inte bara dumpar i en resistor eller dylikt...
Jag är dock nyfiken på hur dom har byggt upp dessa manicker. Någon som har en gissning? Kanske lite OT nu |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 20:00:45
|
quote: Vad jag förstår så är det nåt liknande ett högpassfilter med en lysdiod i serie. Att man gör om en del av energin till ljus och inte bara dumpar i en resistor eller dylikt...
Att man inte låter en elyt laddas upp av störningarna,och sedan skickar in energin i anläggningen,ja som en turbo kick..
quote: Kanske lite OT nu
Gör inget,jag har fått svar på allt utom om jag ska skippa det gemensamma filtret före skiljetrafon.(lutar kanske åt det,i alla fall) |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 02:03:47
|
Ryssen!
En skiljetraf dämpar störningar väldigt bra! Tänk på att mycket av störningarna kommer från anläggningen själv och letar sig alltså ut via nätsladden och in i nästa apparat. Om du har ett nätfilter i varje apparat måsta alltså störningen igenom två filter för att gå från en apparat till en annan.
Ett filter innan skiljetrafon är i princip alltid bra. Varför jag skriver princip är att det finns en del varianter på filter. Det du behöver är: på ingången av filtret X kondensator, en common mode drossel på 1mH 10A samt ett par Y kondensatorer på 10-22 nF och ett motstånd på 1M för att ladda ur kondensatorerna när du rycker nätsladden (annars kan du få en stöt om du har max otur)
Ett bra extratillbehör är ett gasurladdningsrör sk åskskydd som har den uppgiften att kortsluta om spänningen övergår typ 270-300 volt tror jag. Vilket sker ytterst sällan men när det sker så knäcks apparaten i värsta fall. Såna kan man montera in i elcentralen på alla faserna (be en elektriker om du är det MINSTA osäker och inte har behörighet själv)
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 19:26:14
|
esl:Tack för fakta!Nu vet jag hur jag ska fixa det. |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/11/18 : 20:02:00
|
Man får se det från den ljusa sidan. Om alla i hela Sverige skulle köpa en bunt sådanahäringa blåblinkande prylar så blir ju hela nätet rent å snyggt.
Eftersom dioden sitter seriellt med elektroniken måste tillverkaren ha antagit att hela sveriges elnät borde vara fruktansvärt högimpedivt...eller lasten i hela nätet väldigt låg (bra för energiförbrukningen i landet) jag kan ha fel...
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
Edited by - acebowler on 2007/11/18 20:03:53 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/19 : 08:54:12
|
Jag undrar - lysdioden, den blå, har ett framspänningsfall på 3,5V. Det stannar alltså kvar 3,5V i mellanlagringsenheten i den "fantastiska" manicken. Vart tar den spänningen vägen? Åker tillbaka till Forsmark??? Det hade väl varit bättre med en glödlampa eller bättre ett motstånd där energin blivit till värme. Vi borde kanske starta en insamling till gubbarna som uppfunnit blåblinket så de kan läsa 5 poäng elementär fysik ... |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/11/19 : 09:03:25
|
Men då har man ju inte fått det fina ljuset ...
hehe |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/11/19 : 09:09:04
|
Undrar vem det är som behöver läsa elementär fysik...
Eftersom jag inte vet hur det är kopplat så kan jag bara spekulera men lysdioden lär ju inte ligga i serie med inspänningen. Det är någon form av parallell koppling och det troliga är att det finns en RC-länk med lämplig tidskonstant som "rider på" inspänningen och när kondensatorn samlat på sig laddning så tänds lysdioden och lite effekt avges mha ström och spänningsfall i dioden. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/11/19 : 09:26:23
|
Det borde väl vara medans kondensatorn laddas upp som den lyser isf? |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/11/19 : 09:32:03
|
matsJ nja.... citat. Noise Harvester omvandlar nätstörningar till en annan energiform - ljus! slut citat.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
Edited by - acebowler on 2007/11/19 09:34:45 |
|
|
Topic |
|