HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Alternativa kopplingar på Lundahltrafos?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2008/02/10 :  23:55:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjo!

Har ett par LL1664/60mA utgångstrafos vilka för närvarande tjänstgör i en 6B4G SET vilken faktiskt låter ganska sunkigt.
Som synes i databladet ( http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1664.pdf )
har LL1664 två identiska primärlindningar och en enkel sekundär.
Trafon har en varvtalsomsättning på 19,2/1 vilket ger 3k/8R impedansomsättning.

Anta nu att jag har tröttnat på min ganska oinspirerande 6B4G-stärkare och vill använda trafona till något roligare, anta samtidigt att jag har fått smak för rör med lågt inre motstånd (och hög branthet). Skulle det vara genomförbart att använda trafon som 750R/8R genom att koppla primärlindningarna parallellt istället för i serie?
Max tillåtna likström borde fördubblas och primärinduktansen borde sjunka till en fjärdedel, eller tänker jag tokigt nu?

En förutsättning för att det öht ska kunna fungera är att det är exakt lika många varv på primärlindningarna, men jag antar att Lundahl
har erfoderlig precision i sina tillverkningsprocesser.

Tittar man i databladen för en del interstagetrafos (t.ex. LL1671) så
finns det applikationsexempel där lindningar används dels i serie och dels parallellt, och jag antar att samma princip borde gälla för utgångstrafos.
När jag tänker efter så har jag egentligen besvarat mina egna frågor här, men det jag önskar är synpunkter och/eller erfarenheter från folk som kan transformatorer eller som har provat nåt liknande i praktiken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/11 :  08:01:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Intressant. Om vi förutsätter att induktansen är 30H/4 för en 60mA version (50mA=35H)så motsvarar det strax under 1kohm vid 20Hz så på det området är det väl något sånär OK.
Med ett rör med ca 300ohm Ri så blir utimpedansen ca 4ohm(300/92+37/92+0,5) vilket ev. kan vara lite högt men det beror ju på vilken högtalare man har. Man blir nyfiken på vad som händer uppåt i registren? Om man simulerar syns inget negativt.

Go for it!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/11 08:15:45
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/11 :  09:52:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tanken är att trafon ska drivas av en katodföljare så utimpedansen borde inte bli några problem. Jag har planer på att experimentera fram en lite mer sofistikerad variant av katodföljare där slutrören jobbar med konstant spänning.

Vad det gäller själva kopplingen av trafona så blir jag mer och mer övertygad om att det bör fungera, men man vet förstås aldrig säkert förrän man provat och så får det bli när tid finnes!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/11 :  10:10:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Missade CF. Då lär man hamna på 1,5-2ohm ist. Med parallellkopplade rör kanske man kan komma strax under 1,5ohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/11 :  11:09:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, jag skrev nog aldrig nåt om CF i första inlägget.
Letar efter ett billigt och bra rör som klarar 120mA anodström kontinuerligt och som kan svinga upp till dubbla strömmen med max 100V på anoden. PL504 ser ut som en kandidat här.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/11 :  15:37:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
6080 är lätt tillgängligt. Passade på att spajsa även denna kombination. Med 250V/120mA bör man kunna ta ut minst 6W som CF med din trafo. Triodkopplat EL519 hamnar ung. lika.

EDIT: Såg just "max 100V". Varför?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/11 15:42:12
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/11 :  16:54:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har haft både 6080 och PL519 i åtanke.
Anledningen till att jag nämner max 100V är att jag har funderingar på en kretslösning där slutrören jobbar med konstant spänning, alltså en sorts kaskodkoppling där en Mosfet eller ett annat rör tar hand om spänningsvariationen mellan matningsspänning och utgång.
Ämnet har diskuterats en del på diyaudio.com och det har byggts prototyper som (efter en del initiala missöden) tycks fungera mycket bra.
Fördelarna kan jag tänka mig är mindre inverkan av rörens interna capacitanser, lägre distortion samt att rörens branthet optimeras då de jobbar med låg spänning och hög ström.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/11 :  17:09:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har också sett det där på diyaudio men betraktar det ett steg i fel riktning. Som jag ser det bidrar det till högre Zout och mer H3. Ser gärna att jag har fel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/11 :  17:22:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag ämnar precis göra ett krafttag och läsa på lite närmare om arbetssättet med konstant spänning, jag har hittills bara skummat igenom trådarna och patenten.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2008/02/11 :  21:43:14  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om du har en LCR mätare kan du prova och se vad du får för primär impedans.
En transformator ska bara "transformera".
Den vet inte vad du vill så prova

6B4G:sunkigt. Vad har du för b+ och ingångs steg

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2008/02/11 21:47:27
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/11 :  23:20:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjenare Imperial!

Omsättningen blir 9,6/1 så jag vill få det till strax under 750 ohm/8.
Jag ser inga skäl till att det inte skulle fungera att göra så här, främst med tanke på att man som sagt kan göra liknande kopplingar med deras interstagetrafos.
Jag ska dock lugna mig en stund till innan jag river loss trafona från 6B4G-förstärkaren.
I nuläget är det en direktkopplad historia med triodkopplade E81L som ingångsrör och drosslar som anodlaster på dessa. B+ ligger på närmare 500V pga direktkopplingen. Det borde låta bra men jag är inte riktigt nöjd, det "händer" liksom ingenting när man spelar genom den här förstärkaren.

6B4G med Lundahljärn borde ju rimligtvis låta riktigt bra så jag ska ge bygget en chans till, det är lätt gjort att ändra kopplingen när man redan har ett fint chassi med trafos och rörhållare monterade.
Så här tänker jag mig:

Ingångsrören ska bytas från E81L till E280F, anodlasten blir fortfarande Ryssens gamla LL1621/40mA interstagetrafos kopplade som drosslar (!). Istället för direktkoppling blir det nu kondensatorkoppling till slutrören men eftersom jag nu får ett ingångssteg med hög förstärkning och som kan lämna stora spänningssving så tänkte jag kosta på mig att låta slutrören jobba i en Unity Gain-koppling (halva primären på anoden, halva på katoden).

Eftersom direktkopplinge ryker så behövs det en helt ny nätdel som ger ca 300V (eller 250V om jag bestämmer mig för skippa katodbiasen), dessutom har jag läst på lite sen senast om hur man ska glödmata direktupphettade trioder så glödnätdelen kommer att se annorlunda ut.

Det låter ju som ett väldigt ingrepp det här och rent elektriskt blir det förstås stora skillnader, ser man till arbetsinsatsen istället så bör det vara ganska snart gjort att dra om några kablar och byta en del komponenter.

Den stora frågan: Varför trixa med udda kopplingar runt slutrören?
Tja, jag säger som hunden när han slickar sig mellan benen: För att jag kan!
Jag har positiva erfarenheter av både katodåterkoppling runt slutrören och rena katodföljare som slutsteg, det här borde bli ett mellanting som jag ser lovande på.
Det här blir MkIV av min 6B4G SET, får jag inte till det den här gången heller så får jag nog se mig slagen...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/12 :  01:03:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
EDIT: Har ändrat hela posten efter upptäckten att jag i ett tidigare inlägg avfärdat kaskod/pentod-varianterna.

Fuling: Blev nyfiken på CFs och har gjort en intressant "simning".

Utgick från en 750/8 ohm trafo med Iq drygt 170mA.

EL509/6KG6 kopplad som triod resp. pentod.

Lyftet kom när jag kom på att skärmgallret måste drosselkopplas (här 7,5H/100ohm).

http://www.eflatjump.se/fulingptjfr.pdf

Kommentarer överflödiga! Så fel kan inte spajs vara, även om distmätningarna inte är att lita på.

Skulle nog vilja sticka ut hakan och säg att det man åstadkommer med pentod-CFn på ett enkelt sätt är nästan samma sak som en "augmented CF" göra med hög NFB och krångel!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/12 12:28:46
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/12 :  18:20:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
reVintage: Ser intressant ut det där, jag var inne på liknande idéer ett tag men då med en Mosfetföljare som håller skärmgallret på en konstant potential mot katoden. Anodspänningen skulle då bli tämligen ointressant och det skulle inte vara så kinkigt att hitta en nättrafo som ger precis rätt spänning (stor fördel då det kan vara svårt att hitta trafos som ger halvhöga spänningar och samtidigt höga strömmar).

Den "riktiga" Augmented CF-kopplingen har jag inte satt mig in i riktigt, den innefattar ett drivsteg med lokal återkoppling vilket gör
den lite för komplicerad för min smak.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/12 :  19:20:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Huvet på spiken, Fuling! Var tvungen att simma vad som händer med en flytande spänning mellan katod och SG. Spänningen ger symmetrisk klippning när den är lika stor som anodspäningen. Ger samma effekt som spole+kondensator. Riktigt att anodspäningen inte påverkar men bara under förutsättning att den inte understiger SG-spänningen. Men högre anodspäningen bidrar bara till sämre verkningsgrad. Återkommer när jag tittat närmare på det hela.

Hämtade hem augmented-patenten idag och i grunden är det kaskodkoppling. Tilläget är att man lägger på en massa gain i i övre röret som sen motkopplas bort för att man ska få lägre utimpedans. Läskigt med NFB tycker jag. En CF är ju redan hårt motkopplad i sig! Ska villigt erkänna att jag inte hajat helt och hållet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/12 19:37:50
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/12 :  20:15:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Min tanke med att bränna bort överflödig spänning över anoderna baserade sig på rent praktiskt tänkande utifrån de trafos (både utgångs och nät) som jag har liggande hemma. Jag tror annars att man skulle kunna åstadkomma nånting ganska intressant med ca. 200V anodspänning och 100V på G2, sålänge G2 är fast relativt katoden så blir det förstås pentodkoppling.

Vi skulle nog kunna fortsätta den här diskussionen i den "egentliga" katodföljartråden då den här tråden var tänkt att handla om trafos.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/23 :  21:38:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, idén med att köra PL519 i pentodkoppling med hjälp av en drossel på skärmgallret fångade plötsligt mitt intresse.
Jag har ett par skapligt kraftiga utgångstrafos med fyra identiska primärsektioner med omsättningen (4x)8,7:1, ganska exakt 600R/8R alltså om man kör alla lindningar parallellt.
En variant skulle kunna vara att offra en primärsektion till att driva skärmgallret, signalen ska ju vara lika stor och i samma fasläge fast på en annan likspänningspotential.

Utan att avslöja varifrån trafona kommer så kan jag avslöja att jag överlag inte är särskilt imponerad av ljudkvalitén från dem, men då jag lyssnat har de varit kopplade för helt andra impedansomsättningar och spelat fullrange med slutrör som haft betydligt högre inre motstånd än PL519 (och dessutom i vanlig anodkoppling).
Min nykläckta tanke här är de kanske skulle kunna göra nytta i ovan nämnda koppling för att driva mina baslådor upp till ca. 150Hz vilket borde funka hyfsat eftersom det mest varit diskanten som låtit lite osnygg i tidgare kopplingar.

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:16:22  Show Profile Send Lord a Private Message
När man parallellkopplar primer sektioner så bör man se upp med kapasitansena. Visseligen så gör en viss kapasitan mindre "skada" vid lägre impedans, med man bör nog endå ha det i åtanke.
Jag var i kontakt med Per Lundahl i samband med ett liknande projekt och blev direkt avrådd från att paralellkoppla primärsidan.
Minns inte vilken trafo det var...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:28:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, ändå framgår det tydligt i databladen till någon IT-trafo att man kan parallellkoppla primärsektioner. Där borde det vara ännu känsligare kan man tycka.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000