Author |
Topic |
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 19:04:29
|
Det finns en hel del exempel på finna hornbyggen med hög dregelfaktor, både på detta forum och på andra forum med liknande inriktning. Det näst intill alla har gemensamt är att JBL element används i stort sätt rakt igenom... Vad är det som är så speciellt med JBL? (framför allt deras diskant/mellanreg-drivers), Och varför ser man inga hifi-byggen med tex. eminence-, B&C-, Beyma- eller P.Audio-drivers? Är det bara en trend eller har JBL något som gör dem extra bra lämpade för hifi? |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 19:29:16
|
Skulle tro att JBL, tillsammans med ett par andra tillverkare, t.ex. Altec, har funnits väldigt länge på marknaden. De har lyckats bra i starten och kunnat anställa duktiga konstruktörer som tagit företaget vidare. Så har det bara rullat på. Som en gos spiral där kunskap vandrat genom generationer i företaget. Sen får man inte glömma att det finns en viss prisskillnad mellan JBL och t.ex P.Audio och Eminence. En JBL 2"-driver kan ju kosta över 10 000:- medan P.audio levererar 2"-drivers för 1000-2000:- De extra pengarna läggs bland annat på utveckling och förfinad produktion...Varför är det skillnad att köra Skoda med V6 och BMW med V6:a...? |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 19:54:17
|
En av fördelarna är att det finns mycket folk med mycket kunskap om Jbl. Jbl delar med sig mycket av sin kunskap och siffror osv. Sen finns det jätte mycket prylar ute + att Danmark är ett stort Jbl land som jag bor nära. Nya Everest byggs i Danmark.
mats |
1W=115db. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 20:12:35
|
JBL i all ära, men jag tror att de blir omsprugna av B&C på horndrivers och 18SOUND på basdrivers. Jag gillar JBL men betalar hellre mindre för bättre. Jag har sett distortionsmätningar på JBLs 2226H och Beymas 12LX60 där Beyman klådde JBLn. Kan inte hitta sidan nu. Det var nått år sedan. Då är Beyman en långslagig tolva å JBLn en 15 tummare. Eminence verkar inte riktigt hålla den kvalitenivån som krävs idag för hårt turneliv, men jag tror att de funkar väldigt bra i hemmamiljö.
Johannes. |
|
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 23:37:26
|
"Jag gillar JBL men betalar hellre mindre för bättre"
Det var bland annat på grund av sånna funderingar jag startade tråden... JBL har ju som sagt hängt med ett tag och självklart i och med det också utvecklat en hel del fin produkter, men som med alla andra anrika märken finns det ju anledning att misstänka att man betalar lite för mycket för namnet.
Hur kommer det sig föresten att PA-element har letat sig in i de finare lyssningsrummen? Vad är kvalitéerna och svagheterna? |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 07:21:39
|
Jag har provat 18sounds coaxial 15 med min rörförstärkare nu och kan påstå att det låter riktigt bra! Med dåliga filter så klår dessa med lätthet mina liggande tannoy 15. (enligt mig nu!) Den öppenhet och mjukhet som finns kontra dynamiken är få element förunnat. Circlo.. har du eller någon annan tips på horn/lådkonstruktion till dessa. Kör för närvarande något fel portad låda... S |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 07:27:06
|
quote: Circlo.. har du eller någon annan tips på horn/lådkonstruktion till dessa. Kör för närvarande något fel portad låda...
Nej, har ingen specifik lådkonstruktion som jag rekomenderar, men vill ju såklart slå ett slag för horn. Portade lådor kan bara vara fel. Horn är sällan fel.
Hornresp är din vän!
Vilket element är det du har? Namn?
Mvh Johannes. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 13:15:23
|
JBL är långtifrån det element som används mest! Jag tror att blandingen är väldigt stor bland valda element.
Om man plockar isär element och tittar på hur dom är byggda så är skillnaden rent mekaniskt inte stor vad det gäller funktionen. JBL har på flera av sina modeller en dyrare magnetmontering där magneten sitter inne i elementet och då är det oftast alnicomagnet som amvänds. Alnico kräver lång sträcka för att ge mest därför placerar man magneten i mitten och låter polen gå runt magneten och tillbaka. De har också på fler modeller kortslutningsringar men det har ibland också billigare element nuförtiden.
De flesta element idag är välbyggda men så har det inte alltid varit. På 60-talet fanns det ett litet antal tillverkare som lade ner tid på att göra välbyggda element där JBL var en av dem. Det fanns också tillverkare som byggde dussinprodukter men också hade en line där man byggde bättre grejer. Ex.vis Philips, Luxor och Linus för att nämna några. Philips 9710 är ett mycket bra element och byggdes också i typ 40år eller så. Det hör nog till ett av Världens mest tillverkade element. En sak som är föga känd är att Luxor handbyggde element till andra firmors högtalare under deras namn. Linux dyrare 5 tummare var i många år oslagbar osv. Tittar man närmare på högtalare, som tillverkats och tillverkas, vad dom har för element är det faktiskt så att JBL är svår att hitta i dem. Orsaken kan var att flera av JBL's element är byggd för att tåla mycket effekt och värme. Detta tynger ner den rörliga massan och gör elementet olämpligt inom hifi. Men det finns naturligtvis undantag. Däremot är JBL outstanding inom PA. Dels beror det på tradition och dels beror det på att dom har ett materialval som skapar lång hållbarhet.
Jag läste ett test där man skulle välja ut element till ett bashorn. JBL var ett av de första som ströks. Philips, Hokutone och Isophon klarade sig längst. Det som till slut valdes var Isophon-elementet.
|
Edited by - linnar on 2008/02/22 13:16:30 |
|
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 14:08:33
|
Lite halv OT, är det någon som känner till något om den här (ADG) drivern? http://www.blocket.se/vi/14091833.htm?ca=8_s Den ser ju i varje fall välbyggd ut. Kan det vara ett vettigt element om jag är sugen på att prova på horn? Eller är det med största sannolikhet en ren PA-driver? |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 00:44:44
|
...helt OT, men det var inte jag som började
quote: Varför är det skillnad att köra Skoda med V6 och BMW med V6:a...?
BMW gör inga V6:or, bara raka 6:or med optimalt jämn gång och sound (skriver jag som är Mercedes-fan, och de har slutat med raka 6:or, så jag kör själv med V6:a nu ) |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2008/02/23 00:47:22 |
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 02:29:58
|
http://www.audioheritage.org/
På denna site kan ni läsa den mycket fascinerande historien om en man som har betytt så mycket för utvecklingen av högtalarsystem. James B. Lansing, född James Martini 1902, död 1949. Historien om de tre företag, som bär hans namn. Lansing Manufacturing Company 1927 Altec Lansing Corporation 1941 James B. Lansing Sound, Incorporated, JBL 1946
|
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 20:22:14
|
JBL är en person och ett företag vi nog alla bör vara tacksamma för, detta då de skapade mkt av den industri och den utveclking som komma skulle och som ligger til grund för mkt av hur det ser ut idag, all respekt med andra ord, det är mkt bra produkter som kommer från denna tilverkare.
Sägas bör dock att idag så har de det tufft och har på en del fronter blivit omkörda i pris/prestanda racet.
B&C, RCF, PD, PHL, Beyma, Eighteensound (RCF avknoppning som går mkt fort fram) för att nämna några, det finns idag flera stora "premium" aktörer på PA marknaden som inte använder JBL alls i sina lådor, något som en gång i tiden var mkt ovanligt för att inte säga otänkbart.
EAW, Nexo, l'acoustics, DB, Martin Audio och Turbosound är några av dem som snart inte har några JBL komponenter kvar alls, vissa avdemhar helt gått över till andra fabrikat där B&C nu är ledande på drivers och konelement.
Därmed är intet sagt att JBL skulle ha hamnat på efterkälken, men för att få ihop ett businesscase kanske man som tilverkare av högtalre tvingas titta på andra tilvekare.
Man skall också komma ihåg att JBL nu till skillnad från tidigare tjänar mer pengar på sina egna färdiga pridukter (högtaarsystem) än de komponenter som sitter i dem, vilket borde vara en bidragande orsak till utvecklingen tror jag själv. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 21:52:43
|
Om vi fortsätter attt vara lite OT så är det så att rent fysiskt är en rak 6cyl motor den mest vibrationfria konstruktionen. Alla andra vibrerar i mer eller mindre grad som motverkas av balansaxlar. Vad för motor James B. Lansing körde med har jag dock inte en aning om...
|
|
|
|
Topic |
|