Author |
Topic |
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 08:33:05
|
Hej,
Jag har fått låna ett oscilloskåp och en signalgenerator av en kollega på jobbet och undrar förstås hur jag skall använda dom. Kopplar man bara + till + och - till - ? Skall man ha någon last på utgången? Spelar ingångsresistansen roll?
Är det någon som har några bra tips på hur man gör för att mäta förstärkare/förförstärkare/dac är jag mycket tacksam.
Det jag vill kolla är bara att allt står rätt till i mina byggen..
|
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
Edited by - Yunick on 2008/02/23 08:33:25 |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 13:32:23
|
Behandla signalgeneratorn som en vanlig källa. Kolla om det finns linje- och effektutgång. Använd i så fall linjeutgången. Kollar du lågnivå, dvs. vanlig utsignal från försteg, cd etc kan du ansluta skåpet direkt på utgången. Sätt skåpet på lägsta känslighet och flytta uppåt tills vågen syns. Tidratten kan du vrida hursom till det syns något vettigt. Vill du kolla ett slutsteg bör du nog lasta ner steget med den impedans det är avsett för, t ex dina högtalare. Ett effektmotstånd på en massa watt duger det också. Kolla på nätet om det finns laster man kan sätta ihop själv. Anslut skåpet parallellt med antingen högtalarnas anslutningar eller direkt på slutsteget. Slå av steget först. Ingångsimp. på ett skåp ligger på megaohm om jag inte missminner mig.
Du kan inte mäta DAC:en på samma sätt som ett försteg. Ladda ner en CD med testsignaler och sätt skåpet på DAC:ens utgång.
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2008/02/23 13:36:21 |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 13:51:34
|
Tackar Zombie,
Det var precis vad jag behövde :)
Tackar för hjälpen. |
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 10:38:08
|
Tack för din varning Gaffa,
Oscilloskåpet är batteridrivet så det borde gå bra..
Ska se om jag lyckas med några mätningar idag..
Jag hittade även 4st 10W resitorer på 8,2r som kan användas som last.
|
Mvh David Zetterlund
|
|
|
Topic |
|
|
|