HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur brygga kaffe med Moccabryggare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/26 :  17:54:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja som frågan lyder, hur brygger man med moccabryggare, en såndär sak helt i metall, tre delar, en vattenbehållare i botten en "kaffepulverhållare" som sitter ovanpå-i vattenbehållaren, sen en kaffepotta som skruvas fast på vattenbehållaren och allt ställs på spisen.

Råden jag läst är att fyll inte vatten över övertrycksventilen, antar att det är för att den inte fungerar då.

Kaffemängden och packningsgraden får man prova sig fram till.

När det börjar komma kaffe så ska temperaturen sänkas snabbt, hur åstadkomms det på en vanlig spis, det tar ju lång tid innan plattan svalnar.

Så, goda råd blir bra.

Vi förutsätter att man har fina bönor och fin kvarn, eller fint malt redan.

Hur gör man för ett bra resultat?


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/26 :  18:06:40  Show Profile Send Marc a Private Message
Just det, fyll aldrig vatten över ventilen. Där ska eventuellt övertryck pysa ut. Annars kan den i värsta fall explodera!

Annars gäller att fylla den helt med kaffe men inte packa hårt. Du vill få kaffet att rinna igenom så fort som möjligt utan att bränna det. För hög temperatur gör att kaffet bränns och då smakar det inte gott. För låg temperatur gör att det tar för lång tid och då blir det beskt och inte heller gott. Eftersom det tar tid innan plattan svalnar, precis som du säger, brukar det bästa vara att ställa in den på 5/6 eller liknande. Och så fort det är klart ta bort bryggaren från spisen. Jätteviktigt för står den kvar blir kaffet brännt.

Lycka till!


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/26 :  18:31:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, hur skiljer jag på resultaten för långsam, besk, och för snabb bränd? Hur smakar bränd? Beska droppar vet jag vad det är men det har det aldrig smakat, tur det, annars skulle jag ha en skog på bröstet.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/26 :  18:57:59  Show Profile Send plind a Private Message
Saxat från www.riktigtkaffe.se

Trevliga italienare har gett mig följande tips för en 6-koppars,

1. Fyll filtret fullt med kaffe, utan att packa alls
2. Full effekt på plattan
3. Ha locket öppet
4. När du ser kaffet strömma upp, ta bort bryggaren från plattan
5. Ha fortfarande locket öppet, för att förhindra att kondensvatten droppar ner från locket och "förstör" creman

Brukade funka bra för mig när jag körde med mokabryggare.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/26 :  18:58:52  Show Profile Send Marc a Private Message

För lång bryggtid -> det som händer är att du får massa garvsyra i kaffet och det smakar bittert.

För hett eller för länge på spisen när kaffet är klart -> det blir en bränd ton lite grann som när man bränt vid någon maträtt. Detta kan man även märka ibland när man beställer espresso ute och maskinen är felinställd. Espresson är alldeles för varm och smakar mest bränt.

Dricker du tillräckligt många koppar bra bryggt kaffe ska du nog se att du får en skog på bröstet iallafall!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/27 :  10:05:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, om jag tar bort den så fort det börjar rinna kaffe, då tror jag inte att allt vatten används, den slutar nog innan det.

Ha locket öppet? Min skvätter lite, men det kanske är priset för fint kaffe, skitig spis?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/27 :  10:11:09  Show Profile Send plind a Private Message
Det brukar bara vara på sluttampen av processen som det skvätter lite, när vattnet börjar ta slut och luften kommer.
Det funkar bra med locket på oxå Ta av den från plattan när den börjar "hosta".
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/27 :  10:36:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Så, nu tänkte jag till lite, tänkte att den används nog och designades nog med gasspis "in mind" och den blir ju varm på en gång. Så, jag lät plattan bli varm innan bryggaren åkte på den. Precis som råden sa så åkte den av när den började hosta, blev lite vatten kvar i botten, men kaffet blev gott, fyllig smak. Fyllde "måttet" utan att packa. Bara att köpa en "mjölkskummare" jag är en sucker för en bra cappucino, nu svär jag väl i kyrkan här. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/27 :  11:42:08  Show Profile Send ILLY a Private Message
Enklaste sättet att ordna skummad mjölk, utan att köpa ändamålsenlig utrustning:

Häll lagom mycket mjölk i en lagom stor flaska (mjölken expanderar, så flaskans volym bör ca tre gånger större än mjölkmängden du häller i den). Ställ in flaskan i micron och kör så länge som behövs. Mjölken ska bli varm, men inte brännhet. Ta ut flaskan, skruva på korken och skaka om den kraftigt.

Voila! Perfekt mjölkskum på flaska, tillredningstid < 1 minut.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/27 :  11:45:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Aha, gott tips, det ska provas omgående. Bara så ni vet, köpte moccabryggaren för 20 kr. Rea så det stod härliga till. Tänk om ILLYs tips om skummad mjölk fungerar bra. Då kan jag göra mig en god Cap på utrustning som kostar mindre än att köpa en Cap på ett cafe. Göra en Cap på en spik typ. Det ska provas.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/10/27 :  11:49:13  Show Profile Send mace a Private Message
Skönt att se den kallas för moccabryggare

Går man i affärer och frågar efter en så tittar de konstigt på en innan de utbrister Ahaaa!! Du menar en espressobryggare

M

Ps! Har ni tänkt på hur perfekt den är vid turer i skog och mark.. Aluminium och passar till trangia-lägereld. Smarrigt i det vilda

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/10/27 :  12:05:58  Show Profile Send rovis a Private Message
Bäska droppar är gudars dryck! Mildast och godast av alla snapsarna, smakar minst sprit och värmer ändå extra mycket i magen.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/10/27 :  12:54:24  Show Profile Send Eref a Private Message
Lärde mig just göra Espresso av min svärson från Sardinien som jobbat inom kaffebranschen. Han anser att detta är bästa sättet att göra god Espresso undantaget proffsmaskiner.
Just rätt att låta plattan bli varm först (gasspissyndromet) och lyfta av Moccakannan direkt efteråt. Här blir det bra med 3an-4an på en 6gradig platta.
Kaffet skall ju vara väldigt finmalet förstås. Gärna hemmalet och varför inte hemrostat också? Det är inte förbjudet med en halv tsk brunt socker heller.
Var det förresten inte samma princip när man bryggde med den gamla klassiska Don Pedron förr i tiden. Vill minnas att det kaffet var väldigt gott.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/27 :  15:51:25  Show Profile Send Marc a Private Message
Ähum, det blir som sagt inte en espresso i en mokabryggare men det blir gott kaffe.

Nördvarning :

Espresso bryggs genom att vattnet med ca 89-90 graders temperatur pressas genom kaffet under 9 bars tryck i 20-30 sekunder. Då skall mängden för en enkel espresso vara ca 35 ml och för en dubbel ca 70 ml. Till en enkel espresso används ca 7-8 gram kaffe och till en dubbel ca 14-16 gram.

PS. Se till att mjölken när ni värmer den aldrig kommer upp över 65 grader. Då bränns den och börjar smaka gummi.

PS2. Aluminium är lätt och smidigt men man bör undvika det pga hälsoskäl (det är giftigt). Välj hellre en mokabryggare i rostfritt.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/10/27 16:06:15
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/10/27 :  16:39:42  Show Profile Send Eref a Private Message
Sorry, är absolut ingen kaffeexpert så jag böjer mig direkt.
Slarvigt att kalla det espresso alltså. Svärsonen mena nog att detta kaffe blir bättre än många billigare s.k. espressomaskiners . Det här är tydligen ett vanligt sätt att brygga kaffe på hemma i Italien iallafall.
För min otränade gom smakar det väldigt gott och påminner mig mer om espresso än mitt vanliga bryggkaffe.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/27 :  16:50:04  Show Profile Send plind a Private Message
Jodå det blir absolut bättre i en moccabryggare än i en dålig espressomaskin.
Om det ska smaka espresso eller inte bestäms av vilket kaffe man använder. Espressokaffet är hårdare rostat än bryggkaffe och innehåller ofta ett inslag av Robustabönor som ger en lite kärvare o tuffare smak. Det färdigmalda kaffe av "espressotyp" man kan köpa i de flesta livsmedelsaffärer är gjort för dessa moccabryggare, en elektrisk espressomaskin kräver ännu finare malning.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/27 :  17:02:28  Show Profile Send Marc a Private Message
Ja, 20 miljoner italienare lär dricka moka-kaffe till frukost varje dag så det kan ju inte vara helt fel!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/27 :  17:08:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En utmärkt maskin som dessutom är suverän i båt eller husvagn då den inte behöver nått annat än bara kaffe och vatten och värme, dvs inget meckande med filter eller så!

Jag kör med 3#189; kaffemått av Classic's variant. Mins aldrig färgen på förpackningen, men det finns alltid en liten symbol som visar en mockabryggare. Detta kaffet är lite grövre.

Jag packar aldrig bönorna i min mockabryggare. Kanske är fel, men tycker att jag får ett väldigt bra resultat ändå.

Vattennivån skall aldrig över ventilen och i min maskin är det samma nivå som det finmaskiga gallret för kaffe-hållaren. Alltså: om vattennivån tränger igenom kaffehållaren är det för mkt vatten.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/27 :  17:28:39  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Detta kaffet är lite grövre.


Hmmm, moccamalet är lite grövre än espressomalet men mycket finare malet än brygg, e-brygg och kok.
Helt rätt att du inte packar kaffet!
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/10/27 :  18:53:50  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Nu har jag blivit riktigt kaffesugen, finns det ingen bild på en moccabryggare, så att man inte gör fel och går och köper en espressomaskin. För övrigt håller jag med Rovis en Besk är gudars gott.
Revoxarn

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/10/27 :  19:16:35  Show Profile Send Eref a Private Message
Instämmer angående en besk! Tillåt mig dessutom rekommendera att krydda brännvinet med örten Gråbo som ger en fin variation (ngt mildare) av malört.
Ingendera passar dock till italienskt kaffe. Där föreslår jag Mirto, en frisk otroligt god likör. Ursäkta OT.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/27 :  19:26:45  Show Profile Send plind a Private Message
Moccabryggare

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/27 :  19:29:07  Show Profile Send Marc a Private Message
Revoxarn,

Mokabryggare:



Espressomaskin:


edit: oj plind du hann visst före

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/10/27 19:29:49
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/27 :  20:15:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Var det inte så att aluminium i kastruller och sånt bara var farligt när det rördes om, alltså var mekanisk åverkan i pottan eller är det farligt i sig utan att man är där och nöter på ytan?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/10/27 :  20:48:54  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Tack för bilder på Moccabryggare, Skall inhandlas.
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/27 :  23:46:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag handlade min för brutala 20 spänn som jag skrev, steninge slotts shop. :)

Provad att värma mjölken i en mugg, hälla över i ett plastglas med lock. På med locket och skaka, saken expanderade, jag fick mjölk över hela köket. Gick inte att hålla emot locket, fort som bara den när jag började skaka så expanderade det, så mjölk över all nydiskad disk också. :) Fredagskväll på topp.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000