HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ljudisolera ett rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/10/29 :  14:57:46  Show Profile Send U1 a Private Message
Om man har ett normalt rum och vill ljudisolera det, hur svårt är det? Vilket resultat kan man vänta sig? Vilka vägar finns att gå?

Tanken är alltså att ljudisolera så att jag inte hör grannarna.

Om man reglar upp tak och väggar med minimal anläggningsyta mot väggen/taket, alla fästningar som man gör mot dessa görs med någon form av bussning. Sen sätter man två lager gips samt isolering mellan "nya" väggen och "gamla". Alt. spånskiva eller mdf istället för gips.

Borde inte detta bli ganska ljudisolerat? Skulle det hjälpa mot ex basljud om vi utgår från att de inte försöker riva kåken och spelar pålkranshögt?

Tacksam för alla svar och synpunkter.

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/10/29 :  16:36:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har byggt ett ljuddämpat rum (Sovrum) på ca 11 M2 som blev ett rum i rummet. Där monterades reglarna på stålfjädrar (typ ventilfjädrar til bilar). I golvreglarna borrades ett hål som fjädrarna placerades i, ungefär halva längden, sedan lades spånplattor och två lager med golvgips. Väggreglarna placerades sedan på golvreglarna. Väggarna och taket kläddes invändigt med dubbla gips (2x13 mm) .Det monterades också två ljuddämpade dörrar, Swedoor 35 dB.

Utrymmet överst mellan den nya innerväggen och dem gammla "innerveggen stagades upp med gummibussningar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/10/29 :  19:47:29  Show Profile Send U1 a Private Message
Hur upplever du att det blev? Tänkte dock mig något lite mindre extremt.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:13:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Gemeni: Av vilken anledning ljudisolerade du sovrummet -- inkommande eller utgående ljud

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:15:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Att isolera ljud kan förenklat uttryckas som att ju högre massa/vikt väggen/taket har desto bättre dämpning.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:25:20  Show Profile Send CC a Private Message
Börja med att klä väggar å tak med tre lager gips. Se till att de ligger omlott. Har sett så i studios på väggarna mellan kontrollrum å ljudrum. En bra början kanske?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/29 :  22:28:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För väggar kan man komma upp i ett STC på ca 58 dB's dämpning. Det är rätt rejält dämpat...

Här är en intressant länk
http://www.stcratings.com/assemblies.html

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/10/30 :  09:03:13  Show Profile Send U1 a Private Message
CC: Kanske, men borde inte lite dämpning mellan ge ytterliggare ganska mycket dämpning.

EA: Tack för länken, där var ett par bra tipps samt

Inga andra erfarenheter av ljudisolering?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/10/30 :  11:12:47  Show Profile Send CC a Private Message
"borde inte lite dämpning mellan ge ytterliggare ganska mycket dämpning."

- Inte mellan de tre gipsskivorna om jag förstått rätt. Handlar om massa å vikt, precis som EngelholmAudio skrev, för att stoppa/begränsa stomljud å vibrationer som sätter väggen i rörelse... Isolering tar bara av högre frekvenser och har du inte det redan i den gamla väggen så kan du ju alltid lägga ett lager mellan orginalväggen och den nya trelagers gipsväggen.

Räcker inte det så får du bygga ett "rum" i rummet med hjälp av "flytande" upphängning. Typ regla upp nya väggar vilandes mot gummiklossar osv...
Men att börja med feta gipsväggar är nog den bästa grunden vad jag kan föreställa mig, bortsett från att gjuta nya betongväggar... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/10/30 :  23:02:06  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
EuphoniC: Rummet byggdes för att dämmpa inkommande ljud. Har inte testat hur mycket det dämpar men det är ganska tyst inne i rummet när dörrar och fönster är stängda. Där är ett exstra fönster også.
En "biefekt" som visade sig senare var att fjädrarna knarrade lite när man går på golvet, men när man är stilla så är det tyst.
Jag har några bilder från bygget, om det är intressant kan jag lägga upp dem.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/10/30 :  23:04:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
En länk om ljuddämping av rum, på norska, men hoppas det går bra ändå.
http://www.himlinger.no/default.asp?page=327


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000