HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nedladdning vs. album
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/16 :  08:15:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Läste att Led Zeppelin, ett band som tidigare motsatt sig att man ska kunna köpa deras musik lagligt online, nu har gett med sig och gör sin musik tillgänglig.

Vad tycker ni? Kan nedladdning ersätta albumformatet, oavsett om det handlar om vinyl eller cd? Min åsikt är: absolut inte, jag tycker att mycket av känslan går förlorad då. Dessutom är de filer och skivor man kan köpa lagligt online komprimerade till mp3 eller wma, vilket gör att det inte är ett alternativ. Kan man köpa okomprimerat kanske man kunde köpa skivor på det sättet, men troligen inte eftersom man då lika gärna kan köpa skivan och få med booklet med texter etc.

För övrigt tror jag heller inte att den lagliga nedladdningen kan konkurrera med den olagliga, de musikintresserade som inte bryr sig lika mycket om ljudkvalitet som tex vi på detta forum kommer nog att fortsätta med olagliga nedladdningar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/16 :  08:35:12  Show Profile Send MartinN a Private Message
Min åsikt är att en CD-skiva borde ha den 'vanliga musiken'
som CD spår (Audio-session), säg 40-60 minuter med högsta
möjliga ljudkvalitet som maxdynamik och Hifi-mix. Sedan
borde det på det kvarvarande utrymmet finnas en Data-session
med MP3 på samma låtar med en mix som t.ex. innehåller
dynamikkomprimerade bilstereo-versioner.

På detta sätt borde CD-köparen få dels sin HIFI-CD-skiva
OCH mp3-filer. Detta skulle locka mer köpare att köpa
CD-skivan, t.ex. de som inte har tid att rippa musiken
eller söka olagliga MP3. Samtidigt skulle det lära
lyssnaren vad som är Hifi och vad som är Lofi.

Martin

Edited by - MartinN on 2007/10/16 08:37:28
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/16 :  08:41:07  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det är fritt fram att använda mina ovanstående ideer och skicka
dem som tipps till alla skivbolag. Hoppas att många
skulle göra detta, ni som skickar e-post till skivbolag.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/16 :  08:54:48  Show Profile Send MartinN a Private Message
När jag tänker efter så kanske skivbolagen inte
är så intresserade, för i dagsläget får de sälja
både CD:n OCH MP3, för samma höga pris till varje
'konsument'.

Men mina ideer borde få riktigt bra och säljande
argument så kanske skivbolagen skulle nappa på
en HIGH-FI trend.

Martin
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2007/10/16 :  09:06:25  Show Profile Send Gabe a Private Message
MartinN: Jag tycker din idé låter fullkomligt lysande - men ser pessimistiskt på möjligheterana. Som du mycket riktigt påpekar ligger det inte i skivbolgens ekonomiska intresse att "bjuda" på flera versioner av samma musik, för samma peng. Och i dagsläget lär en högre prislapp inte heller locka fler köpare. För mig personligen kan inte nedladdad musik ersätta den riktiga fysiska cd- eller vinylskivan. Både ljudet och helhetsupplevelsen försämras. Jag använder uteslutande MP3-filer till bilen - där den bullriga miljön ändå inte gör välljud i den högre skolan rättvisa. Ta Radioheads nya som exempel. Musiken är fullkomligt underbar (i mina öron alltså..!) - men jag kommer absolut inte att nöja mig med den nedladdade versionen som ju de facto inte bjuder på bästa tänkbara ljudupplevelse.
hälsar
gabe
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/16 :  09:14:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
Om de skall fortsätta att komprimera skivorna som de gör nu kommer nedladdning bli det nästa steget då det inte går att höra skillnad på vissa skivor redan nu som Kate Nash det lät samma på mp3 som cd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/16 :  09:37:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Laglig nedladdning av filer komprimerade i något losslessformat vore ju optimalt tycker jag.
MP3 är som sagt inget alternativ annat än som smakprov.
CD-Fodralet kan jag lätt vara utan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/10/16 :  10:41:37  Show Profile Send CC a Private Message
Instämmer med ovan talare!
Men jag gillade MartinN:s förslag, även om det sannolikt är en ren utopia...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/16 :  11:51:09  Show Profile
quote:
ad tycker ni? Kan nedladdning ersätta albumformatet,

Det har ersatt albumformatet här hemma i snart 2 år.
Stödköper skivor från artister som jag fortfarande tycker är bra efter en längre period och lägger plasten i garderoben, vore trevligare att bara få ett kontonummer direkt till artisten i fråga så slapp man samla plast

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/16 :  12:23:33  Show Profile Send MartinN a Private Message
Att ladda ner ett 650MB's CD-album i lossless blir 350MB.
Ganska mycket. Och att ladda ner DVD-A / SACD kvalitet
blir 2500MB. Väldigt mycket. Man måste nog ha ett dyrt
och snabbt bredband.

Men visst finns det positiva saker med nedladdning, man
får musiken 'direkt' och behöver inte vänta på posten
som ändå mosar CD-fodral.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/16 :  12:40:49  Show Profile Send MartinN a Private Message
Utan fysiska skivor behövs inget distributions-produktionsmaskineri
för skivor - alltså bli skivbolag obehövliga om de inte passar
sig. Distribution av filer kan Amazon och iTunes sköta om.
Det är inte alls omöjligt att musiker distribuerar sin musik
själva eller med hjälp av ett reklamföretag. Då kan man betala
direkt åt artisten och slipper betala åt ett skivbolag. Musiken
borde bli mycket billigare.

Martin
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/16 :  12:55:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Personligen vill jag absolut ha de fysiska skivorna och ha cd-omslag och booklets...det finns ju massor av otroligt snygga och klassiska skivomslag, tex Velvet Underground (med bananen) och Stones "Sticky fingers" (med gylfen). Detta kan ju nedladdning inte ersätta, oavsett ljudkvalitet, tillgänglighet osv.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2007/10/16 :  13:47:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Att ladda ner ett 650MB's CD-album i lossless blir 350MB.

Jag har BBB 2mbit och det tar ju inte lång stund att ladda 350-650mb,mer bråttom än så har jag inte.
Det finns ju inget som hindrar att man skickar med bilder/omslag med musikfilerna,det görs ju för det mesta nu.Trevligt med CD box mm
Men tänk vad bra för miljön utan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/16 :  17:43:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Har BBB 100Mbit så jag snor hem det mesta på en nysning...

Jag skulle vara den första att köpa ett digitalt album från artister/skivbolag! Tycker det är en strålande idé att kunna få det digitalt direkt iom att jag använder datorn som transport.

Att det sedan är kanon för miljön är bara ett plus tycker jag. Tänk på all plast och papper som går åt samt industriprocesserna att ta fram allt råmaterial.

Digitala format att köpa - ja tack, men i bra kvalitet och inte 192k mp3 som på CDon!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/10/16 :  21:34:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

CD-skivan kan man kanske vara utan men absolut inte vinylen. För det första upplever jag vinylmediat som det bättre mediat vilket mycket väl kan bero på mastring/mixningsprocessen. För det andra älskar jag LP-konvoluten och den informationen man får den vägen

CD-konvoluten är för små för att det skall gå att få med något vettigt på dem. Då kan man lika gärna läsa på nätet medan man spelar från sin musikserver.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/16 :  21:39:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, håller med Pac till 100% där!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/17 :  07:43:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
CD-konvoluten är för små för att det skall gå att få med något vettigt på dem

Nja "I beg to differ"! Jag har MASSOR av cd-skivor med utmärkta konvulut/booklets med massor av bra info.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/17 :  07:48:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ska vi kunna ladda hem filmer så måste vi väl kunna hämta hem DVD-Audio-skivor.
Jag tror att det är på internet de högupplösta formaten får sin chans.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/10/17 :  08:23:57  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag håller med Pac till 100%.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:10:20  Show Profile
quote:
Nja "I beg to differ"! Jag har MASSOR av cd-skivor med utmärkta konvulut/booklets med massor av bra info.

Det låter jobbigt/tråkigt att sitta och bläddra med papper när man lyssnar på musik? Har aldrig förstått tjusningen, men jag vet att det finns en del som tycker om det.

Man kan ju alltid ha ett fodral i handen och pilla med medans man tittar på datorn annnars

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:49:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det låter jobbigt/tråkigt att sitta och bläddra med papper när man lyssnar på musik? Har aldrig förstått tjusningen, men jag vet att det finns en del som tycker om det.

Man måste ju inte göra det medan man lyssnar... själv gör jag det under tiden ibland, ibland vid andra tillfällen.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/17 :  15:55:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Brukar gå in på allmusic.com ibland och läsa mer om artisten medan datorn spelar upp musiken.
Kanske blir det en gång varannan vecka som jag kör igång CD-spelaren, jag blir lat märker jag...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2007/10/17 :  16:25:34  Show Profile Send lindome a Private Message
Spela de svarta Bernt, blir ju lite motion och sedan låter det bättre också
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/17 :  16:30:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, men det blir sällan det också. Jag får nog skärpa till mig tror jag.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:30:20  Show Profile Send Marc a Private Message
Som jag ser det är det enda rimliga framtida distributionssättet i stor skala nedladdning från Internet i losslessformat. Det är billigast, miljövänligast, tillgängligast och med maximal ljudkvalitet. Redan idag är lagringsutrymme och bandbredd så billigt att det inte finns någon återvändo. Och om man absolut måste ha musiken på en rund plastbit för att kunna njuta av den som mest, kan man ju alltid bränna filerna på en cd och ladda ner konvolutet från nätet och skriva ut. Allt detta till mycket lägre kostnad än att distribuera färdiga cd-skivor via flyg, lastbil, lagerlokaler etc.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:37:05  Show Profile
quote:
Brukar gå in på allmusic.com ibland och läsa mer om artisten medan datorn spelar upp musiken.
Kanske blir det en gång varannan vecka som jag kör igång CD-spelaren, jag blir lat märker jag...

Brukar kika där jag med ibland, Squeezeboxen laddar automatiskt ner biografi och/eller Album Review medans man lyssnar på låten i fråga, very smidigt.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000