Author |
Topic |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 22:39:02
|
Naglfar kommer från Umeå och de lirar Black Metal! Närmare bestämt melodisk och finessrik Hifi-BM. Nåja, Hifi var kanske att ta i. Men om man jämför med det mesta i den genren så låter Naglfars senaste plattor nästan Toto-polerat. Genren ja. Hånad och bespottad av folket utanför - en självklar livsstil för de inbitna fansen och utövarna. Personligen så hörde jag nog till den förstnämna skaran, tills för ca. ett år sedan. Jag satt och bläddrade i ett halvgammalt nummer av Sweden Rock Magazine, en tidning som förr nästan aldrig uppmärksammade Black och Death Metal. En skiva från bandet Naglfar (som jag då endast kände till som ett band med ett skumt namn) hade fått kanonbra omdöme i recensionen av albumet "Pariah". Plattan provlyssnades, och efter ett par genomlyssningar så var jag fast - detta var ju sjukt bra!
Man kan lite slarvigt dela in BM i två subgenrer - "Norsk" (bla. Mayhem, Darkthrone, Tsjuder) och "Svensk" (bla. Dissection, Marduk, Dark Funeral). Den Norska varianten har ofta en uttalad satanistisk image och ofta en så usel ljudbild att det är nästan omöjligt att urskilja de olika instrumenten. Svensk BM är oftast uppblandad med Death Metal och har inte sällan en renare ljudbild.
Det mest välkända bandet inom svensk BM är nog Dissection, ett band som Naglfar ofta jämförs med. Och det är inte helt missvisande, gemensamma nämnare finns det gott om. Musiken är melodisk, samtidigt som tempot är högt - mycket högt! En makalös bedrift i sig tycker jag. De tunga riffen står som spön i backen och som lyssnare så bjuds man - oavsett vilket album man laddas spelaren med - på en härlig adrenalinkick, i form av musik!
Min personliga favorit är fortfarande "Pariah", nya "Harvest" är också bra. De äldre plattorna med Jens Rydén på sång är inte heller så tokiga, men ingenting som är i närheten så bra som "Pariah"!
Album: Vittra (CD & LP 1995) Diabolical (CD & LP 1998) Ex Inferis (MCD 2002) Sheol (CD & LP 2003) Pariah (CD & LP 2005) Harvest (CD & LP 2007)
Läs mer: www.naglfar.net
Lyssna: www.myspace.com/naglfar
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2007/10/25 22:41:44 |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 23:26:59
|
Hmmm... är inte Naglfar en norsk sångare som lånats in då och då i Dimmu Borgir... Jag kanske minns fel, men det verkar inte ha något med detta bandet att göra..? |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 07:33:16
|
Har själv inte riktigt fastnat för BlackMetal så mycket, i och med att det är en osäker genre i mina öron. Visst, det finns bra BM, och just Naglfar är väl ett av dom band jag lyssnat på och märkt att jag blivit sugen på att headbanga. Men för att vara ärlig så har jag bara hört ett par låtar med dom, så jag har inte mycket att säga om just Naglfar, men BM för övrigt är en genre där jag känner att det finns mer dåligt än bra.
Men tack för tipset i alla fall, får ta och besöka en BM fantast här i Motala i helgen så jag kan få en bättre bild av bandet. Och så får jag får ta och dra ut fingret ur den där berömda och börja skriva lite igen. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
Edited by - byakugan on 2007/10/26 08:18:33 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 17:19:09
|
Nix, jag hade fel... det var ju sångaren från Borknagar som var gäst i Dimmu Borgir - simon hette han. Hur i h-e har jag kunnat röra ihop det med naglfar? Hur som helst ett stabilt tips där jag definitivt kommer att göra vidare eftersökningar och provlyssningar! |
Min anläggningstråd |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 17:58:50
|
Ah, roligt att se lite BlackMetal på forumet. Lyssnar ju mycket på det, och dom gamla naglfar plattorna är ju bra, så det får nog bli att lyussna på denna med :] |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 11:34:16
|
Köpte just Pariah för att den fått bra recensioner, men blev grymt besviken, lät som ett urvattnat Cradle i mina öron. Är Harvest i samma stil? I så fall inget för mig.
Sen tycker jag inte man skall jämföra Dissection och Naglfar då Dissection är vansinnigt bra Men visst förstår vad menar då Dissection är mer heavy/trash/death musikaliskt än renodlad blackmetal.
Kan förstå att Byakugan inte gillar övrig blackmetal då ex. Naglfar inte räknas som svartmetall av vissa.
|
|
|
|
Topic |
|
|
|