Author |
Topic |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 23:34:45
|
Från Atlanta Georgia i USA kommer Mastodon. Bandet startades 1999 av trummisen Brann Dailor och gitarristen Bill Kelliher, de träffade Troy Sanders (bas) och Brent Hinds (gitarr) på en spelning med bandet High On Fire och bestämde sig för att inleda ett samarbete. De spelade in en demo (som senare gavs ut på 7" vinyl) och de fick ett skivkontrakt med bolaget Relapse Records, bandets debut-EP "Lifesblood" släpptes kort därefter.
Sedan kom fullängdsdebuten "Remission" och uppföljaren "Leviathan". Dessa album gav bandet ett smärre genombrott i Metalvärlden. Sedan så kontrakterades bandet av Warner Bros och förra året släpptes den experimentella "Blood Mountain".
Mastodons musik är mycket speciell och liknar inget annat, men ändå så finns det gemensamma nämnare med så vitt skiljda band som Motörhead, Slayer, Opeth, Meshuggah, Rush, Thin Lizzy och Led Zeppelin! I grund och botten rör det sig om aggressiv och progressiv hårdrock med mycket Thin Lizzy-inspirerade gitarrharmonier och ett helt galet trumspel från Dailor (som påminner en del om John Bonham tycker jag, fast mer jazzigt). Det verkar inte finnas några som helst normer eller ramar för hur de bygger upp sina låtar, likt tex. Opeth så gör de precis som de själva vill och verkar inte bry sig ett dugg om vad som är "rätt och fel". Ännu en detalj som gör Mastodons musik lite svårtillgänglig för gemene man är sången, Sanders och Hinds delar på sången och här finns likheterna med Motörhead och Slayer - det är nämligen brölande och vrålande läten snarare än traditionell sång som kommer ur munnarna på dessa herrar och det uppskattas inte av alla.
Album: Lifesblood (2x7" & CD 2001) Remission (LP & CD 2003) Leviathan (LP & CD 2004) Call Of The Mastodon (LP & CD innehåller div. udda låtar, demos mm. 2006) Blood Mountain (LP & CD 2006)
Min personliga favorit är "Leviathan", makalöst bra! De flesta skivorna finns även på vinyl, i ett antal olika varianter - som picturediscs, vit, grön, blå vinyl osv... i mycket limiterade upplagor = mer eller mindre svindyra på begagnat-marknaden!
Läs mer: www.mastodonrocks.com Lyssna: www.myspace.com/mastodon
Edit: Rättstavat och fixat bilder!
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2007/10/17 23:52:17 |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 23:47:19
|
Mastodon är ett mkt bra band, har dock bara "remission", man måste vara beredd på intensiteten i deras musik vid första lyssningen - annars är risken att man trillar av stolen... skulle gissa att trummisen är duktigt svettig efter en konsert Snacka om att hålla igång skinnen på ett irrationellt men ändå taktfast sätt... Skulle också gissa att en del plektrum går åt...
Får för mig att de senare efter remission blev mer varierade i sin musik, ska ta mig en titt på de andra albumen de gjort... |
Min anläggningstråd |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 23:47:58
|
Bra musik, bra tips och, ja just det, dom fanns inte på inköpslistan ännu. Tack för påminnelsen Jag snurrar runt i Finlands musikträsk just nu för att komma till rätta med vad jag måste ha, så jag glömmer bort mycket annat.
Håller förresten med dig, "Leviathan" är en riktig höjdare. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
Edited by - byakugan on 2007/10/17 23:50:13 |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 19:23:35
|
Jag har hört Mastodon en del men aldrig lyssnat seriöst på dem. Kanske måste ta och göra det.
tack för tipset/recensionen! |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 21:16:50
|
Om man verkligen vill höra vad Brann Dailor går för så bör man kolla in Today is the days album "In the Eyes Of God". Han medverkade mig veterligen dock bara på detta album. Några låtar finns att ladda ned på www.todayistheday.org.
Edit: Gillar verkligen Mastodons musikvideos. Lite teaterliknande... |
//Mvh. Daniel |
Edited by - Unkan on 2007/10/24 21:23:18 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2007/10/25 : 21:07:26
|
Tack för tipset Unkan! Eller rättare sagt påminnelsen. Jag har tänkt att kolla up TitD många gånger, men det har liksom aldrig blivit av.
Okej, det var absolut inte min grej. Alldeles för agressivt och stökigt. Men trumliret var ju grymt - som väntat!
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
|
Topic |
|