Author |
Topic |
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 20:34:55
|
"Brukar gå in på allmusic.com ibland och läsa mer om artisten medan datorn spelar upp musiken."
Synd bara att sidan är väldigt seg och att bandens egna hemsidor har mycket mer info. Brukar alltid testa dom här samlade musiksidorna med att leta upp "Apulanta". Och på allmusic.com fanns ingen bio, och helt fel albumuppsättning. Prova att söka på ett svenskt band (t.ex Alice in videoland) så förstår ni vad jag menar. Men lyssnar endast för att det är ett populärt band och inte på själva musiken som man gillar och upskattar så är det någonting som är fel. Nu säger jag inte att alla populära band gör dålig musik, men det finns en jävla massa okända band som gör musik som är hundra gånger bättre. Nä, tacka vet jag bandens egna hemsidor (alternativt stora fansidor), dom är mycket bättre med rätt info i alla fall. Och så svårt är det inte att hitta dom.
Åter till ämnet, jag babblar på om onödiga saker. CD och Vinyl hemma hos mig, datorn är till för att surfa, skriva och spela med. Jag vill inte se att cd-skivan byts ut mot ett "losseless" format. Jag vill bli berörd både fysiskt och psykiskt av musiken jag lyssnar på, inte tekniskt. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
Edited by - byakugan on 2007/10/17 20:36:19 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 20:50:21
|
quote: CD och Vinyl hemma hos mig, datorn är till för att surfa, skriva och spela med. Jag vill inte se att cd-skivan byts ut mot ett "losseless" format. Jag vill bli berörd både fysiskt och psykiskt av musiken jag lyssnar på, inte tekniskt.
Jag har så svårt att förstå det där. Musiken som kommer ur högtalarna låter väl inte sämre för att du själv bränt innehållet på skivan, jämfört med om du köpt skivan där någon annan gjort samma sak åt dig i förväg? Det är ju precis samma teknik. Och samma musik.
Och även vad gäller lagring på hårddisk...I mina öron låter ditt resonemang lite som att säga att Word-dokument sparade på diskett ger mycket bättre utskrifter än om samma dokument skrivits ut från en hårddisk.
Alla upplevelser är givetvis subjektiva, jag har bara svårt att förstå... |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 21:11:33
|
Jämförelsen med word-dokumentet är ju klockren, lossless är ju - som namnet säger - förlustfritt. Mao exakt samma ettor och nollor som på CDn. Som en zip-fil med ett word-dokument - exakt samma.
För mig spelar det ingen roll om det är min CD eller datorn via min dac som ger ljudet, de är i ungefär samma klass. Och då vinner helt klart det bekvämaste sättet att spela upp musiken. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 21:16:52
|
Som skivsamlare blir man ju nästan lite upprörd av den här tråden. Det handlar väl om så mycket mer än själva musiken?
Att vänta på att en ny skiva ska släppas, förhandsboka direkt från bolaget (om det går, fungerar sällan på större bolag typ EMI) få hem skivan (helst på vinyl), sprätta av plasten och varsamt ta ut skivan. Känslan som detta ger kan omöjligtvis ersättas med datafiler (och då har jag ännu inte börjat lyssna ännu) Sedan på med skivan, slölyssna lite medans barnen tjoar och leker. Finlyssna med en kopp kaffe eller en kall pilsner i soffan senare på kvällen när glina sover, vända sida, läsa låttexter och tacklistor = Äkta njutning!
Om det rör sig om någon av favoritartisterna (i mitt fall Opeth, Katatonia, Iron Maiden, Mastodon, Therion och några till) så måste man ju äga allt (även olika utgåvor, kassettband, promoskivor osv...) Detta är min hobby och mitt största intresse, jag vet att jag inte är ensam om att ha detta förhållande till musik och skivor. Om den fysiska skivan helt skulle ersättas av datafiler så vet jag inte vad jag tar mig till. Kanske jag tar skickar hårdisken till en vinylpressare...?
Folk i allmänhet har ett konstigt förhållningsätt till msik tycker jag. Musik har blivit något som man laddar ner gratis och lyssnar på i datorn eller i en liten billig mp3-spelare (eller *huga* mobiltelefon) helt sjukt enligt min mening. Medan de samtidigt kan spendera massvis med pengar på TV-spel, mobiltelefoner, hemmabiosystem och stora "platt-TV" - suck! |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 22:12:13
|
Lossless är inte förlustfritt med kvaliten men det är mycket annat man förlorar, just därför använder jag klamrarna när jag skriver det. Jag vill ha kvar känslan att gå fram till skivsamlingen, leta upp en skiva, bli förväntansfull av hur det kommer att låta när jag hittat den, gå fram till skivspelaren och starta spelaren Sen gå och sätta mig på soffan och börja njuta efter att dom första tonerna börjar spela, och det berömma mig för det jobbet jag gick igenom för att få det att låta så.
Jag vill inte sitta vid en dator och gå igenom en ful lista på vilka låtar man har att lyssna på. Det är inte lossless hur man än försöker övertala mig. Mycket av känslan försvinner i och med att datorerna blandas in i det här. Jag skulle inte njuta lika mycket av musiken om jag skulle köra via datorn. Jag vill ha den där lilla cermonin innan musiken. Det är som när man kommer till jobbet på morgonen, jag vill ha det där kaffet innan det börjar, för det ger mig en bättre känsla. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 22:27:15
|
quote: Jag vill inte sitta vid en dator och gå igenom en ful lista på vilka låtar man har att lyssna på.
True. Tricket är att fixa en liten sexig fjärrkontroll i form av en UMPC eller liknande så att man kan sitta i favoritfåtöljen och välja musik medan man sippar på sin cognac. (har inte det själv ännu men det ingår i drömplaneringen...)
quote: Det är som när man kommer till jobbet på morgonen, jag vill ha det där kaffet innan det börjar, för det ger mig en bättre känsla.
Absolut, något annat förlustfritt sätt att jobba kan inte jag heller komma på! |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 22:27:37
|
Som experiment kopierade jag ner en välljudande platta i lossless format och jämförde sedan med CD-skivan. Ingen skillnad alls. Allt kördes från datorn...
En modern CD-spelare är ju lika mycket dator som en hårddisk och ett ljudkort är...
Men visst kan jag uppskatta åsikterna med konvolut osv, det är alltid mysigt. Men för egen del är den bästa lösningen en dator, rejäl playlist och sedan peta på random och inte ha en aning om vad som komma skall. har återupptäckt många artister och skivor på det sättet. Vissa skulle jag aldrig ha spelat igen genom att ta fram skivan...
För egen del funkar datorn bäst som musikförmedlare. Och det låter inte alls digitalt, tvärtom... Luktar lite vinyl vs. CD debatt som fanns när CD'n kom för många år sedan. Men tekniken går framåt och jag kan ärligt säga att min dator via Audigy-ljudkort digitalt till min Sony spöar de CD-spelarna jag provat hemma.
Kan till och med hävda att en välkomprimerad mp3 i bra kvalitet låter tillräckligt bra för att iaf jag ska ha svårt att höra skillnad mellan mp3 och CD. Kör du 320k bitrate eller högre så hör iaf inte jag nån skillnad och då har jag iaf hyffsat välupplösta prylar... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 23:11:29
|
Ni pratar om att samla på skivor, det är något helt annat... Man kan samla på vad som helst.
Men musikens huvudsyfte är faktiskt att lyssna på den
Sen jag skaffade min Squeezebox har jag nog tiodubblat mitt lyssnande utan att överdriva... ska man springa och byta skiva varje gång man vill höra något annat, ja då tröttnar i alla fall jag väldigt fort. Snittar ungefär 8-10 timmars lyssning per dag, blir lite mer när jag jobbar (slött jobb ) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 23:19:28
|
Nej, jag pratar inte om att samla på skivor. Även fast jag köper det mesta jag kommer åt av dom riktiga favoriterna. Jag pratar om att det är en helt annan känsla i att spela en fysisk skiva än ettor och nollor. Jag uppskattar musiken tiodubbelt så mycket nu än när jag satt och laddade hem den. Känslan i att komma hem från arbetet, leta fram en skiva som jag verkligen vill lyssna på, hälla upp en whiskey och sätta mig och bara lyssna är så mycket bättre än att sätta sig vid datorn och starta winamp, samtidigt som man hoppas på att det kommer något man vill lyssna på från högtalarna, annars så får man zappa och zappa sig till fördärvet innan man hittar det man vill och då är kvällen redan försörd.
@Marc: UMPC är nog väldigt mycket WAF hemma hos mig, hon verkar bli ledsen varje gång jag köper skivor, jag antar att hon tänker "så mycket kläder jag kunde ha köpt med dom pengarna ". |
Edited by - byakugan on 2007/10/17 23:33:24 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 23:37:22
|
Ja,det har du ju rätt i,lyssnar man från datorn får man ju aldrig höra det man vill.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:25:09
|
Ja sitta med en dator skulle jag inte heller vilja faktiskt, datorn ska stå så långt som möjligt ifrån anläggningen. Och om man nu vill envisas med det i alla fall så hoppas jag att man installerat ett kernel streaming plugin till sitt winamp :) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:40:32
|
quote: Ja,det har du ju rätt i,lyssnar man från datorn får man ju aldrig höra det man vill..
Skojar ni eller? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:42:42
|
Ja,jag i alla fall.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:45:28
|
Tänkte väl det. I morse funderade jag i tre sekunder på vad jag skulle lyssna på, sen lyssnade jag igenom alla mina skivor med Yello i en följd - från datorn. Skivorna med fodral står bra i hyllan. Morgonkaffet smakade utmärkt! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 00:59:20
|
Så illa är det ju inte, såklart man till slut hittar det man vill lyssna på. Men jag vet hur jag beter mig med en jäkla massa musik framför mig, speciellt om jag har en lista på +50'000 låtar... "Hej då!! tålamodet, lyssna på allt möjligt på så kort tid som det bara går." syndromet. Jag stressade ut mig, njöt inte av musiken och gjorde livet surt för min sambo... När vi köpte anläggningen så njöt jag mer och blev lugnare, och jag kan säga ett hon blev så mycket gladare av det också, så datorn med all musik försvann från vår lägenhet. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 08:25:07
|
CD-spelarnas tillverkare har jobbat otroligt länge med att få lågt jitter och bra felkorrektur, servo för inläsningen och sist men inte minst bra DA-konvertrar och utgångar med högkvalitativt ljud, med trissor eller rör. En datortilllverkare kan inte tänkas satsa särskilt mycket utvecklingskostnader på CD-driven, så om man jämför CD-skivor med hårddisk så bör man jämföra datorn vs. en bra fristående CD-spelare.
Nog kan man köra en bra DAC tillsammans med dator men jag undrar hur det blir med total-jittret över WiFi och kabel osv.
Nog om detta över jämförelse mellan CD och FLAC.
Jag vill inte ha en dator i min ljudanläggning. En dator kraschar och tar en oändlighet att konfigurera, som ändå resulterar i att man får några felaktiga inställningar.
Mitt motto är detta : jag köper billiga CD och försöker få detta undermåliga format att låta så bra som möjligt. Detta inkluderar att jag har drive, jittermumsare och DAC. Men det hela går ut på att jag vill ha mina CD-skivor, inte filer.
Martin |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 09:09:10
|
Martin, visserligen arbetar inte datortillverkarna för bättre ljudkvalitet genom cd-driven, men resultatet av en enkel musikserverlösning där signalen tas ut via USB och kopplas till en extern DAC menar många är mycket bättre för ljudet än en gängse cd-spelare. Att man måste upp i cd-transporter för över 100 000 kr för att komma i närheten.
Att det sen kan vara mysigt att byta skivor är en annan sak |
Edited by - Marc on 2007/10/18 09:11:02 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 09:13:52
|
quote: Jag vill inte ha en dator i min ljudanläggning. En dator kraschar och tar en oändlighet att konfigurera, som ändå resulterar i att man får några felaktiga inställningar.
Mitt motto är detta : jag köper billiga CD och försöker få detta undermåliga format att låta så bra som möjligt. Detta inkluderar att jag har drive, jittermumsare och DAC. Men det hela går ut på att jag vill ha mina CD-skivor, inte filer.
Håller med till 100 %, en dator ska bara vara inblandad i hifi & musik när det gäller att slölyssna samtidigt som man gör annat vid datorn. Och det finns faktiskt väldigt många cd-skivor med bra ljud, även om de flesta nya tyvärr inte låter så bra p.g.a dålig mastring/produktion. Men det gäller att sålla agnarna från vetet! Man kan inte säga att cd-formatet som sådant är undermåligt eftersom det bevisligen finns massor av cd-skivor med utmärkt ljud. Däremot är (alltför många av) dagens mastrare/producenter undermåliga... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2007/10/18 09:23:17 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 09:43:24
|
En fördel med att köra från hårddisk är att du inte får några avläsningsfel alls. Blir det avläsningsfel så funkar ju inte låten. Tror heller inte det förekommer jitter i en LAN-kabel, då skulle det bli paketförluster och annat jox och då får du inget ljud alls... Att det sedan uppkommer jitter i signalvägen via överföring från dator till pre-amp/dac/vad ni vill osv osv är ju samma sak mellan en CD-transport och en DAC... Tror inte digitalutgången på mitt ljudkort är sämre än från en modern och relativt dyr CD heller. Känner man att man har jitter (hur känner man det? Ärlig fråga) finns det jitterätare att köpa.
Hur låter jitter för övrigt? Från min dator har jag ett kristallklart, detaljerat och otroligt dynamiskt ljud med ett stänk värme. CD spelarna jag haft innan har inte ens varit i närheten av detta musikaliska ljud samt det totala lugnet som ljudet har. Allt målas mot kolsvart bakgrund och detaljer framträder i mycket större utsräckning än via de CD-snurror jag provat (NAD S500i, Naim CD5i, Marantz CD för 15 papp, Denon 1550AR...)
I ett nummer av Hifi och Musik testades en dyr Wadia mot en HTPC med Creative-kort och det var jämt skägg totalt...
Jag skulle för mitt liv aldrig köpa en CD-spelare igen då jag upplever att jag får betydligt bättre ljud ur en dator för betydligt mindre pengar. 2000 spänn på ett ljudkort och du har ljud i überklass som en CD för 10 papp inte kommer i närheten av enligt mina erfarenheter.
Själv har jag datorn i ett annat rum och har kopplat platt TV'n som skärm, så vill jag byta låt eller artist görs det via trådlöst tangentbord och mus direkt från soffan - kan det bli enklare?
Alla gillar olika saker. Är man datorilliterat är kanske en PC/MAC fel väg att gå, då är CD bättre. In med skivan, tryck på play. Men för en annan som faktiskt gillar att pula med datorer osv är det briljant!
Dessutom kan du ju lägga upp olika spellistor i din maskin för olika tillfällen. Du behöver inte sitta och skumma igenom 50.000 låtar... Har du ett bra program och kanske en Squezeebox så blir hanteringen så löjligt enkel. Den tid det tar att hitta rätt låt, rätt artist osv är nog betydligt kortare än vad det tar att leta upp rätt skiva i hyllan och sedan gå fram till CD'n och poppa i den. Men det är ju ingen brådska det handlar om, bara bekvämlighet och det tycker jag de datoriserade lösningarna har. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 09:43:58
|
Trodde inte den här diskussionen hade med CD-formatet att göra???
Håller med Marc här, mina egna erfarenheter pekar åt samma håll. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 10:14:20
|
Bernt -> Kan hända att det blev lite OT, men det har iaf anknytning till ämnet...
Hursom så är jag för att kunna tanka hem ett album i bra format (inklusive konvolut givetvis) mot betalning. Men då ska det vara av bra format och inte 192k mp3... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 10:16:35
|
quote: Trodde inte den här diskussionen hade med CD-formatet att göra
Har ju lite med ämnet att göra, vissa kanske väljer bort cd-formatet och övergår till nedladdning som kanske ger mer valfrihet vad gäller ljudkvalitet etc? Men diskussionen cd vs. vinyl kan vi ta i en annan tråd däremot.
quote: 2000 spänn på ett ljudkort och du har ljud i überklass som en CD för 10 papp inte kommer i närheten av enligt mina erfarenheter.
Nja utan att ha testat fler ljudkort än Creatives X-Fi kort (som jag tycker låter alldeles utmärkt även om min Primare cd-spelare slår det på fingrarna) så ställer jag mig tveksam till detta påstående. Redovisa gärna vilka ljudkort som låter bättre än vissa cd-spelare OCA! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2007/10/18 10:18:57 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 10:44:48
|
Ett bra ljudkort kan säkert vara bättre än en cd-spelare men de största ljudmässiga fördelarna med musikserverlösning tror jag realiseras när man tar ut signalen som bit-perfekt datasignal genom USB och sedan omvandlar i en extern DAC, långt från datorns signalstörande komponenter. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 10:53:46
|
Matte76 -> Står i mitt inlägg vad jag har för kort och vilka spelare jag provat hemma...
Jag upplever ljudet som bättre från datorn -> digitalsnok -> Sony E9000ES -> vidare ut än att ha kört en radda olika spelare (som står i mitt inlägg ovan)... Jag tar gärna en match till mot CD-spelarna eftersom jag bytt lite utrustning jämfört med när jag gjorde testet senast. Men datorn digitalt till Sonyn låter mycket bättre än min Denon CD digitalt till Sonyn iaf... Kanske inte världens mest vetenskapliga test, men jag har fastnat för datorn, måste ju betyda något iaf annars skulle jag fortfarande snurra CD skivor i transporten.
Fördelen med att köra datorn är att du får noll avläsningsfel (som sedemera blir jitter vad jag fattat det som) jämfört med att köra en transport eller CD-spelare. Att eliminera jitter verkar vara ett mantra hos hifi-tillverkarna, så datorn är bättre på den punkten iaf.
Du får heller inte läsfel när du kopierar in musiken från CD-driven, för i så fall skulle filen bli korrupt och inte gå att använda. En CD/DVD drive i datorn läser ju av skivan lite annorlunda jämfört med hur det funkar i en CD. Men det kan vi gå in närmare på om det behövs...
Så, ta med ett gäng CD-spelare och kom hem till mig så kan vi prova i all vänskaplighet och se vad vi tycker! Jag skulle iaf uppskatta det! |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 11:04:30
|
Jag sitter framför datorn så mycket så jag tycker det är väldigt skönt att slippa den ibland så jag föredrar helt klart användargänssnittet som CD-spelare eller skivspelare erbjuder. Jag har aldrig gillat CD-växlare eller "blandband" heller så spellistorna kan jag vara utan.
Det finns dock en fördel med datorlösningen som Marc nämnde.
quote: de största ljudmässiga fördelarna med musikserverlösning tror jag realiseras när man tar ut signalen som bit-perfekt datasignal genom USB och sedan omvandlar i en extern DAC
Detta skulle kunna få mig att pröva datoravspelning men jag vill fortfarande ha knappar och vred för manövrering och inga datorskärmar och tangentbord. |
|
|
Topic |
|