Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 11:20:55
|
quote: det är väldigt skönt att slippa den ibland så jag föredrar helt klart användargänssnittet som CD-spelare eller skivspelare erbjuder. Jag har aldrig gillat CD-växlare eller "blandband" heller så spellistorna kan jag vara utan.
Håller absolut med! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 12:20:32
|
Det jag tycker är konstigast i den här diskussionen är folk som tycker vinyl är krångligt men att CD är ljusår bättre än en datoriserad lösning pga "känslan". Jag håller med om att känslan är viktig, men vad är det som gör att CD skiljer sig så rejält från vinyl vad gäller krångel? Är det möjligen så att vissa är barn av sin tid så att säga? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 12:26:58
|
Jag skulle köpa massor av vinylskivor om jag bara kunde hitta fabriksnya vinyler med Jazz för 3.90 EUR, vilket är det pris jag ofta betalar för CD-versionen. Mitt val av CD grundar sig på att jag inte kan hitta billig vinyl i min stad eller till ett lika billigt pris som jag hittar CD:n på nätet. Jag vill ha fabriksnya produkter och främst Jazz och klassisk musik, men visst köper jag också pop och rock för att slölyssna på och om jag har tagit några starkare drycker. För pop/rock betalar jag max. 5.95 EUR från CDON.
Summarum vinyl vs. CD är för mig en kostnads och utbudsfråga.
Martin |
Edited by - MartinN on 2007/10/18 12:29:13 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 14:09:53
|
Jag sitter med ett uselt Creativ Soundblaster 5 kanals ljudkort på jobbet. Brusar som Niagarafallet. Nästan i alla fall. CD hemma är tystare. slipper höra fläkten från datorn med. men vi kanske får vätske skylda cd spelare med hårdisk i framtiden. Dessa saknar surrande fläkt. med ett USB/firewire minne kan man migregera material från datoprn till CD i ett annat rum. Kanske det skulle vara något. bara om man får det i wav format eller SACD format. |
Edited by - poppen on 2007/10/18 14:10:21 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 14:45:34
|
quote: slipper höra fläkten från datorn med
Man kan alltid köra med fläktfri dator. Min har t.ex. kylflänsar istället. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 15:26:28
|
quote: Det jag tycker är konstigast i den här diskussionen är folk som tycker vinyl är krångligt men att CD är ljusår bättre än en datoriserad lösning pga "känslan". Jag håller med om att känslan är viktig, men vad är det som gör att CD skiljer sig så rejält från vinyl vad gäller krångel? Är det möjligen så att vissa är barn av sin tid så att säga?
Jag tycker som ovan, och anser att vinyl är mycket krångligare än cd p.g.a att låtbyte är osmidigt, byte av sida är osmidigt och förvaring är skrymmande. Dessutom är utbudet mycket sämre än cd samtidigt som skivorna är klart dyrare. En vinylspelare kräver också mer plats än en cd-spelare (kräver utrymme ovanför). Känslan hos cd är mycket bättre än datalagrade filer, däremot är vinylkänslan nog snäppet vassare än cd. Enda fördelen om man bortser från ljudkvalitetsaspekten, där vinyl är att föredra i vissa fall och cd i andra. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 16:55:05
|
Jag tycker "problemet" om man nu ser det som ett problem är att datormotståndarena inte fått demonstrerat möjligheterna för sig. Det känns så när jag läser flera personers inlägg, att dom knappt vet vilka lösning vi som är frälsta kör med |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 16:59:28
|
quote: Jag tycker som ovan, och anser att vinyl är mycket krångligare än cd p.g.a att låtbyte är osmidigt, byte av sida är osmidigt och förvaring är skrymmande.
Det är ju ungefär mina argument för dator gentemot CD...
quote: Man kan alltid köra med fläktfri dator. Min har t.ex. kylflänsar istället.
Jag kör också fläktlöst i nätdel och grafik. Man hör faktist inte om den är på eller ej.
quote: Redovisa gärna vilka ljudkort som låter bättre än vissa cd-spelare OCA!
Här är en av många trådar i ämnet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63430 Kortet i fråga används ofta vid studioinspelningar, väcker kanske till eftertanke också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 17:13:49
|
quote: Jag tycker "problemet" om man nu ser det som ett problem är att datormotståndarena inte fått demonstrerat möjligheterna för sig. Det känns så när jag läser flera personers inlägg, att dom knappt vet vilka lösning vi som är frälsta kör med
Jag får lite av den känslan också. Att man gillar hanteringen av skiva och fodral osv är ju helt OK och det ska man inte förringa. (Jag gillar själv pysslet med vinyl fast tråden gäller ju främst digitala media.) Själv tänker jag mest på ljudet när man nu har riktiga filer, alltså ens egna skivor inrippade eller lagligt nerladdade i lossless. Det professionella kortet i tråden jag länkar till är ju rent sanslöst bra i ljudhänseende tycker jag. Jag har själv inte det kortet (ännu...) utan kör med separat dac fast tyvärr får nog min kombo storstryk av det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 19:34:22
|
Aja, huvudsaken är ju att man trivs med sitt sätt att lyssna.
Om jag får dra några fördelar med att köra musiken från en Squeezebox:
* Ordning och reda, du behöver aldrig leta efter någon skiva, alla finns där, alltid. * Snabbhet! Jag kan hur lätt som helst hitta vilken låt som helst bland tiotusentals på ett par sekunder (LaZy Search plugin). * Man kan lätt spela alla skivor från en artist * Spela alla låtar från en artist oavsett hur dom ligger (samlingsskivor etc). * Spela en favoritlåt och automatiskt få en spellista med liknande musik. (MusicIP Mixer pluin) * Spela en speciell genre * Spelar 3 speciella genres (eller hur många man vill). * Radiokanaler * Webradiostationer, hundratusentals att välja på * Snabb information om artister och album, hjälp att hitta liknande music etc (biography och album reviwv plugins) * RSS ... Ja allt som det erbjuder, väder, nyheter, vad man vill alltså. * Slimscrobblar och Last.FM .. få statistik på vad du lyssnar på och tips om liknande musik. Lyssna på radio via Last.FM, skapa egna radiokanaler. * playlists
osv osv
Själv är mina nästa inköp en till Squeezebox och någon vinylsvarv (Har lite skivor men ingen spelare) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 07:29:06
|
quote: Aja, huvudsaken är ju att man trivs med sitt sätt att lyssna.
Sant! Och fortfarande är cd-skivor & cd-spelare det bästa sättet att lyssna! |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 08:59:24
|
Nja, vinyl e´ la bättre... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 09:15:57
|
quote: Nja, vinyl e´ la bättre...
Nej ljudmässigt i vissa fall kanske, men inte på alla andra sätt. Men denna debatt kan vi ta i en annan tråd... |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 09:17:42
|
Mest känsla i att spela, borde vara vinyl (äger ingen spelare själv men kan anta det), vända och vrida på konvolutet,, samt en aktivlyssning då man får vända sida då och då. Smidigast är att spela från HD lagring eller liknande sätt(I mitt fall SB3).
Dessa två kommer att överleva. (Visst Cd kommer finnas kvar för Många generationser som precis har lämnat kassetbanden.
Vinyl för entusiaster, och "downloadd" för de effektiva. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 11:34:56
|
Cd är det bästa av två världar, ett mellanting mellan smidigheten hos downloads och känslan hos vinyl. Hoppas bara att mastring/produktion blir bättre framöver. |
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 11:45:28
|
Varför skulle det vara mer känsla i att spela vinyl? Varför är det mer känsla i att vända på konvolutet än att läsa om artisten på datorn? Varför är man mer aktiv om man interagerar med en pappkartong och en vinylplatta än med en dator? Nej, det där är nog mest förutfattade meningar baserade på romantiska minnesbilder, som etablerat någon slags allmän "sanning" i hifi-världen. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 11:58:03
|
Nej, Marc, det är ingen romantisk minnesbild. Det kallas känsla, Det är mer hantera Vinyl än losless filer,, . Visst, jag har inga problem att ha laptopen i knät och kolla på bilder. Men det är LÅNGT ifrån samma känsla som att vända på ett konvolut i "pappkartong"
Undrar vem som har förutfattade meningar...
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 12:10:36
|
Vinyl är fint om man hittar skivor man vill ha. CD är däremot universiellt, det har funnits tillräckligt länge för att det mesta har återutgivits på CD eller har varit förstautgåvan. CD anser jag vara värt mycket mera än 'download' och jag har aldrig ännu downloadat. Rekord ? Jag tänker fortsätta att köpa digitala skivor så länge det går, vare sig det blir CD eller något nytt format. Jag skulle även vara villig att köpa massor av vinyl om jag bara kunde hitta min musik.
Martin |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 14:16:12
|
quote: Cd är det bästa av två världar, ett mellanting mellan smidigheten hos downloads och känslan hos vinyl. Hoppas bara att mastring/produktion blir bättre framöver.
Snarare en dålig kompromiss, det sämsta av två världar
Nästa maskin här hemma kommer att bli en vinylare helt klart. Även om jag inte kan ett skit om inställningar och sånt så ska det bli roligt att dra på mina Infected Mushroom vinyler |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 14:30:18
|
Ok, jag erkänner. Det är mer känsla att hantera 5,25 tums disketter än 3,5 tums. Det är mer känsla att hantera 3,5 tums disketter än cd-rom-skivor. Och det är mer känsla att hantera cd-rom-skivor än dvd-skivor. Men mest känsla är det i hålkort. Och tennisracketar av trä, träningsoveraller i wct, telefoner med nummerskiva och burkchampinjoner. Där snackar vi känsla! |
Edited by - Marc on 2007/10/24 16:53:46 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 14:35:11
|
quote: Snarare en dålig kompromiss, det sämsta av två världar
Knappast du, men det beror väl på hur insnöad man är på "sitt" format... |
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 16:21:19
|
CD och Flac är ju samma format, bara det att cdn tar mer plats och är jobbigare att hantera |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 16:30:15
|
Jo men hur kul är det att vara beroende av datorn för att kunna lyssna på musik? Känslan går förlorad i hög grad då. |
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 16:32:05
|
Hur kul är det att vara beroende av massa olika plastskivor? Och en burk man måste stoppa in plastskivor i för att kunna lyssna, jobbigt
Känslan sitter väl ändå i musiken och inte i plastskivorna. Som jag skrev någonstans tidigare... köp en Squeezebox, sen tar du alla fodral du har och lägger dom vid lyssningsplatsen, då kan du pilla med fodral OCH slippa springa fram och tillbaka, det bästa av två världar! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 17:04:46
|
Faktum är att jag länge har funderat på en lösning typ squeezebox, har varit tveksam p.g.a att man måste strula med trådlöst nätverk. Samtidigt har jag inte velat blanda in datorn för mycket i musiklyssnandet, man använder ju datorn till så mycket annat så man sitter där tillräckligt som det är.. |
|
|
|
Topic |
|