Author |
Topic |
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/25 : 19:00:25
|
Var det delta-sigma dacar du använde dig av? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/25 : 19:32:31
|
quote: Var det delta-sigma dacar du använde dig av?
Jag vet inte vad Digidesign använder för typ av dacar. Men bra måste det vara eftersom dom har blivit en industristandard. Skivorna blev nog först importerade och sedan konverterade till dom olika samplingsfrekvenserna. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/25 : 20:28:55
|
R-2R dacar är bättre men väldigt dyrt och relativt ovanligt. Alla 1-bit och delta sigma dacar skickar ut högfrekvent skräp då dom är switchade liknande system som klass D förstärkare använder.
Edit: http://www.mother-of-tone.com/cd.htm Där har ni lite lättsam läsning |
Edited by - Lovan on 2007/09/25 20:32:53 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/26 : 10:46:13
|
gcs: När du spelade upp med halva hastigheten gjorde du ju effektivt en uppsampling av 44.1khz till 88.2khz vad använde du för filter för att göra det ? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/26 : 11:22:23
|
Anledningen till att jag gjorde de här testerna var ju att se vad som händer ovanför 20KHz. Den FFT´n som jag använder är från DK-Audio och den har en bandbredd 4-24KHz. Därför så måste jag kunna spela av de olika ljudproverna med halva hastigheten för att på så vis kunna utöka det synliga frekvensomfånget på FFT´n. Jag har bara utnyttjat dom möjligheter som finns i Protool/HD som svar på din fråga om filter. Jag tror att det är så här att när man spelar in med t.ex 44,1KHz, då skärs ju allt effektivt bort vid ungefär halva samplingsfrekvensen. Efter några KHz kommer samplingsfrekvensen tillbaka med en ökande amplitud. Samma sak gäller säkert när man ökar samplingsfrekvensen till 88,2 eller ännu högre. Det är bara det att då är man långt utanför vad människan kan uppfatta. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/09/26 : 13:55:58
|
Det som är sjukt i skivbranchen är att man måste köpa 'samma' produkt flera gånger. Istället borde det vara så att när man köper CD:n så får man rätt till nedladdning av MP3 gratis (av samma skiva) eller så att det färdigt finns en datasession på CD:n med MP3 filer. Utökat skulle det vara så att har man en gång köpt CD:n (eller LP:n ;) ) så får man gratis en SACD när den blir färdig ?
Hur låter dessa teorier ? Istället försöker skivbolagen göra dataskydd så att folk inte skall kunna tillverka MP3 själv av sina lagligt köpta skivor.
Nåja, kanske jag tar i alldeles för frikostigt, men man kan bli arg på skivbolagen - för får vi bättre skivor - Nej - vi blir erbjudna sönderkomprimerade skräpalster med ljudförsämrande kopieringsskydd.
Martin |
Edited by - MartinN on 2007/09/26 14:00:14 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/26 : 14:21:50
|
Det har alltid varit så att skivbolagen vill ha så starkt ljud som möjligt på sina skivor. På något vis har man varit rädd för att skivorna inte ska höras i allt brus. Det var bara det att man tidigare innan digitalteknikens intåg inte kunde limitera så hårt som man kan idag. När man på 70-talet och tidigare limiterade och komprimerade så lät det verkligen illa, sämre än idag. Jag brukar ta ett exempel på det, en skiva med Elvis Presley: Heartbreak Hotel där man tydligt hör hur ljudet pumpar. Det trista idag är ju att man knappast låter dagens popmusik andas utan det är fullt ös men faktum är att musiken och framförallt sång låter bättre om den är något komprimerad men inte limiterad. Idag finns det en plugg till Protool som heter Maxim som kan användas vid mastring. Det är en limiter där man kan mixa ihop den direkta signalen med den limiterade signalen. Rätt gjort så låter det inte alls så dumt. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/09/26 : 14:32:14
|
Jaa, visst kan vi behöva två ljudideal - en lo-fi med minimalt dynamikomfång t.ex. som mp3 och en hifi-version med med mycket dynamik. Saken är den att man borde ha möjlighet att välja - när man har köpt skivan. DVD-A var ett bra försök- där fick jag 96kHz 24bit flerkanalsmix och 192kHz stereo, på samma skiva. Detta var frikostigt givet av skivbolagen, och så borde det vara - skivor med addon, mervärde.
Hoppas att det blir HD-DVD-audio och Blu-ray-audio med tiden som skulle kunna ge utrymme för flera mixar och versioner .....
Martin |
Edited by - MartinN on 2007/09/26 14:45:39 |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2007/09/29 : 23:17:17
|
Man köper ju inte samma produkt flera gånger. Det må vara samma låtar, men varje format är ju sitt eget och ska ses som enskilda produkter. Det ligger ju jobb bakom de olika produkterna och de som gör dem ska ju också ha betalt. Eller menas det att om man köper en CD så ska de som gör om låtarna för att de ska passa nedladdningsformat, jobba gratis? Eller om man köper en CD så ska de som mastrar om för SACD jobba gratis i mixstudion och SACD skivan ska tillverkas, tryckas och levereras gratis och de som jobbar med detta ska jobba ideellt?
Konsumenterna bryr sig knappast, de är nöjda med att ladda ner låtar gratis och om de sedan försvinner från hårddisken eller skivorna tappar musiken (CD-R har betydligt sämre hållbarhet-livslängd än riktiga CD) så bryr de sig inte för musik är inte något viktigt egentligen, det är bara ströunderhållning i bakgrunden... Inte värt att betala för. Så ser marknaden ut.
Jag köpte Ruth Anne's "What about us?" nyligen. Det fanns bara elektroniskt, på iTunes. Jag kan inte köpa den på CD även fast jag vill och är beredd att betala det merpris som det innebär, därför att jag vill ha en stabil skiva som håller några år - men det går inte...
Apropå detta med kopieringsskydd... Öh? Jag köper ofta skivor, ja faktiskt nästan varje månad. Den här månaden har jag köpt nästan 10 CD's. Inte en enda har koperingsskydd. Går jag igenom min samling - jag har över 400 CD's - så har jag tre stycken med "koperingsskydd". Jag skriver inom citationstecken därför att de har gått hur bra som helst att spela i min Mac och jag har fått in dem i iTunes utan problem, så jag har dem i min iPod i bilen. Så jag förstår inte problemet riktigt med kopieringsskydd. Men det kanske är för att jag kör Mac och skydden funkar bara på Windows, eller? Ett lysande exempel är Zero 7 "When it falls". Det står "copy protected" på den. Jaha... Fungerar utmärkt i iTunes och i min bil via iPod.
Däremot så är jag sur på att DVD Audio inte är CD-kompatibelt. Jag kan inte läsa DVD Audio i min Mac. SACD är en mycket bättre idé, eftersom det går att göra för både SACD och CD på samma skiva. Högupplöst SACD för stereon och vanligt CD när man vill köra in i datorn och ladda iPoden för att lyssna på tåget eller ha i bilen. Så vill jag ha det! Tänk om alla skivor kunde släppa som SACD... då skulle jag vara i himmelriket! :)
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/29 : 23:53:58
|
"Däremot så är jag sur på att DVD Audio inte är CD-kompatibelt." Det är dock DVD-kompatibelt...
|
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2007/09/30 : 10:55:35
|
Jo, men jag får inte in låtarna från Seal IV i min Mac eftersom det är DVD Audio, den kör igång DVD-spelaren och visar videon etc. Jag vill ha låtarna in i iTunes, det går inte... |
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
Topic |
|