HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den blanka skivans DÖD ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/12 :  22:35:40  Show Profile Send esl a Private Message
musicgiants.com säljer nu HD musik via nätet.
HD 2.0 är lossless 2kanal med högre upplösning än andra loslessformat alltså mer likt SACD och DVD Audio:

Men inte bara det!!
De säljer också 5.1 ljud i samma höga upplösning och dessutom utan kopieringsskydd som grötar till ljudet...

ÄNTLIGEN!!!!
Har ett hudratal SACD/DVD Audio och har svårt att hitta utbud (har köpt för många dubletter nu...)

Är den blanka saken död nu?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/12 :  22:54:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NU är det läge att handla HDs,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2007/09/12 :  22:55:12  Show Profile Send Svante F a Private Message
Trevligt.
Tack för tipset.

Dock läste jag följande i FAQ:

14. Are there any Territory Restrictions?
Yes. To purchase music from MusicGiants, you must live in the United States and use a credit card with a U.S. billing address. International Distribution Coming....


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/09/12 :  23:02:17  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Nej, ett par anledningar:
Det går bara handla om man åtminstone har ett kreditkort med adress i USA.
Dom verkar använda Microsoft DRM teknologi, jag föredrar min musik utan DRM.
Dom hälsar åtminstone mig med: "We're sorry, only Microsoft Internet Explorer is supported."

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/12 :  23:07:10  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Möjligtvis en smula off topic, men iTunes säljer DRM-fri musik numera, under iTunes Plus. Den håller tyvärr fortfarande inte lossless-kvalitet, men är iallafall bättre än den vanliga (det utrymmet som DRM-skyddet tog kan istället användas till musikdata). Finns det några andra DRM-fria ställen, helst med lossless-kvalitet?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/12 :  23:21:04  Show Profile Send esl a Private Message
Vet någon här exact HD formatets spec?
Jag lyckades ladda hem gratis prov ikväll i alla fall...

Fast jag skrev ingen Svensk adress utan min Amerikanska.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/13 :  08:04:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Inte heller detta kommer att rubba cd-skivans ställning...slog inte SACD/DVD Audio igenom kommer troligen inte heller detta att göra det. Men hoppas kan man ju! Ett eventuellt genombrott lär dock dröja många år isåfall...och glöm inte att de flesta musik-konsumenter (tyvärr) nöjer sig med mp3.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/13 :  09:38:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Säljer man musikfiler över nätet så har man hela världen som marknad. Det innebär att vi inte behöver vara så jättemånga i varje land för att det ska vara en intressant nisch att etablera sig i.
Jag tror detta är räddningen för högupplösta format.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/13 :  10:08:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
Håller med Björn-ola.
Frågan är väl hur man skall lagra dessa nedladdade skivor, då brännskivor blir oläsbara bra mycket snabbare än vanliga icke hembrända skivor.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/13 :  11:37:34  Show Profile Send Peg a Private Message
Lagring sker bäst på hårddisk med en annan hårddisk (eller två - helst på annan plats) som backup.

Som jag ser det så föll SACD och DVD audio av sin egen dumhet.

SACD eftersom de kör en skum bitstream (hur kul är det att göra digitala filter, inspelningar, rums korrigering med en sån idiotisk källa som dessutom är svår att läsa med en PC ?)
DVD audio faller direkt på att man ska ha en TV igång.
Sen dödade de varandra till en viss del också.

Musik över nätet faller än så länge pga DRM, kompression, distributions problem och övrigt strul typ ovan nämnda sajts: "We're sorry, only Microsoft Internet Explorer is supported.". Itunes behöver bara ta bort den onödiga kompressionen så är de i hamn hos mig.

Dessutom är det ganska tveksamt om man faktiskt behöver mer upplösning än CD. Med rätt mastering och bra uppspelning blir det ju faktiskt grymt bra och enligt min uppfattning är kvaliteten på CD skivor idag nästan helt och hållet beroende på funktionen skit-in/skit-ut om man har highend prylar i uppspelnings änden. Nä 24bit/192khz ur en "billig" DVD spelare låter knappast bättre än 16bit/44,1khz ur en bra CD. Mer än 100db dynamik och fladdermus underhållning behövs förmodligen inte men visst headroom är ju alltid trevligt.

Ironiskt nog köper jag SACD's för att CD spåret på dem ofta är riktigt bra
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/13 :  12:00:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Dessutom är det ganska tveksamt om man faktiskt behöver mer upplösning än CD. Med rätt mastering och bra uppspelning blir det ju faktiskt grymt bra och enligt min uppfattning är kvaliteten på CD skivor idag nästan helt och hållet beroende på funktionen skit-in/skit-ut om man har highend prylar i uppspelnings änden. Nä 24bit/192khz ur en "billig" DVD spelare låter knappast bättre än 16bit/44,1khz ur en bra CD. Mer än 100db dynamik och fladdermus underhållning behövs förmodligen inte men visst headroom är ju alltid trevligt.



Håller med, cd-formatets välljudsamöjligheter utnyttjas ju inte fullt ut idag (mer än på vissa utgåvor). Skulle detta ändras känner åtminstone inte jag något större behov av bättre ljud. De skivor jag har som har bra ljud låter så bra att jag inte saknar något i ljudet. Tyvärr är det inte så många skivor som har denna fördel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:12:24  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Sony satstar väl fortfarande en hel del pengar på SACD?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:39:22  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Sony satstar väl fortfarande en hel del pengar på SACD?

Tror att de flesta stora japanska bolagen i branschen satsar på SACD. Tycker mig se fler och fler SACD-spelare i utbudet.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/09/13 :  19:49:51  Show Profile Send freann a Private Message
Sony (moderbolaget) satsar inga mer pengar i SACD - allt enligt plan. Etableringsfasen är över sedan länge. Däremot så är det många mindre bolag som satsar på SACD av ljud- och kopieringssyddsanledningar.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/13 :  20:56:22  Show Profile Send esl a Private Message
Själv köper jag bara SACD och DVD Audio sedan länge, och mest multikanal.
Får väl snart skaffa hårddisk också :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:28:46  Show Profile Send esl a Private Message
När det gäller "fladdermusunderhållninig" så tror jag att vi kan uppfatta ljud högre än vår individuella frekvenströskel. Det baserar jag på att det gjordes en undersökning där man filtrerade bort ljud ovanför 20kHz och lät sedan folk lyssna på musikstycket med komponenterna ovanför 20kHz samt utan.
Och man förderog det föregående ljudet.

Alltså man filtrerade först bort ljudet sedan valde man att addera tillbaka HF informationen eller inte.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:58:59  Show Profile Send rolandm a Private Message
Måste man ha TV:n igång för DVD-Audio? Det har jag aldrig behövt.
Jag lyssnar på DVD-Audio med avstängd TV.
SACD är ett format som jag tycker om. Problemet är att mjukvaran saknas. Om skivbolagen satsade på SACD så skulle folk köpa det. Nu är det visserligen så att SACD inte läses i datorns CD-spelare, och bara där har man redan ett bra koperingsskydd som inte innebär en förstöring av ljudet på skivan. I och med att man kan göra SACD-CD hybridskivor så kan man ju köra CD-delen i datorn. Eftersom datorn får tillgång till det ljudmässigt sämre formatet och stereon får det ljudmässigt bättre, så finns det fortfarande anledning att köpa skivorna. Detta hade kunnat varit branschens räddning om branschen bara hade varit intresserad.
Jag är trött på dataformat, jag vill ha bra ljud i min stereo.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/09/24 :  20:26:16  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
rolandm:
quote:
Jag är trött på dataformat, jag vill ha bra ljud i min stereo.


Är det format-debatten du är trött på?

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2007/09/24 20:26:38
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/24 :  21:46:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag för min del köper helst SACD om det finns. Någon gång men det är sällan kan jag tänka mig att köpa en DVD-A. Man kan ju undra över varför DVD-A alltid är så dyra. Vidare är också lättare att hantera en SACD jämfört med en DVD. Anledningen till att jag köper de här skivorna är enbart för att jag vill ha 5.1 om det nu råkar finnas. Jag tycker inte att man kan säga att musiken låter bättre på grund av de här s.k. superformaten. Man hör ju ändå inget över 20KHz och jag skulle dessutom tro att det nästan aldrig finns något inspelatljud över 20KHz. Jag tycker att det är fånigt med alla högtalare som är utrustade med super tweetrar som går upp till 40KHz och ännu högre. De flesta studiomikrofonerna går inte heller så högt upp i frekvens och jag förstår inte heller skivbolagens gnäll över piratkopieringen av musik. Det är bara att släppa musiken enbart som SACD och då får man ju ett fullgott kopieringsskydd. Sedan vad beträffar dåligt mastrade skivor vill jag bara säga att det beror nog på vad man köper. Jag har själv väldigt få dåligt mastrade skivor. MP3 går bort hos mig för min del. Det sämsta jag har när det gäller digitala media är nog det som är inspelat på MD(Atrac 4,5) eller radioprogram som jag har spelat in på DAT med halva hastigheten. Men den kvaliteten är fullt tillräcklig med tanke på utsändningen.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/24 :  23:49:00  Show Profile Send esl a Private Message
Bra mickar går upp till och i vissa fall över 30kHz.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/24 :  23:57:31  Show Profile Send esl a Private Message
gcs: var har du hört att studiomickar inte går över 20kHz??

AKG 451 har en -3dB punkt över 30kHz och den är från 60 talet.
Dessutom av de vanligaste mickarna för studio som finns.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/09/24 :  23:58:10  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
quote:
Sony satstar väl fortfarande en hel del pengar på SACD?

Sony slutade för flera år sedan att backa SACD i typiskt Sony stil.

Jag är nyfiken hur dessa så kallade HD downloads låter?

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/25 :  12:11:35  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
gcs: var har du hört att studiomickar inte går över 20kHz??
Det är ju så att tillverkarna visar som regel bara upp frekvenskurvor upp till 20KHz. Det finns några enstaka mikrofoner som går upp till 40KHz och t.o.m 100KHz, men då är det mätmikrofoner. Om man tittar med en FFT på inspelad musik från en SACD eller en DVD-A. Då kan man se att nivån faller kraftigt något över 22KHz. Jag har spelat över musik analogt till Protool 96KHz/24 och sedan spelat av med halvhastighet. Då kan man se vad som händer över 10KHz(20KHz).
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/25 :  13:15:41  Show Profile Send esl a Private Message
qcs: Ok... det som händer om du har information vid 20kHz OCH 23kHz är att du får en blandningsprodukt på 3kHz som försvinner om man filtrerar bort 23kHz...
Så det kanske är förklaringen till att man hör skillnader?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/25 :  15:05:38  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
det som händer om du har information vid 20kHz OCH 23kHz är att du får en blandningsprodukt på 3kHz som försvinner om man filtrerar bort 23kHz...


Jo det stämmer ju men egentligen kanske man ska fråga sig om man inte har filtrerat fel om det blir så ?

Filtrerar man korrekt borde väl egentligen 3khz tonen dyka upp eftersom den gör det i våra öron ?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/25 :  18:48:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag gjorde ett experiment för något år sedan där jag kopierade med olika samplingsfrekvenser några vanliga CD-skivor. Sedan spelade jag av skivorna med halva hastigheten. Då kunde man tydligt se att efter det att anti aliasing filtret gjort sitt så återkommer något som liknar ett högfrekvent brus som blir bara starkare och starkare. Men om man gjorde samma inspelning med en högre samplingsfrekvens, 88,2 och högre. Då fanns inte längre något liknande brus. Det är väl troligt att något liknande uppträder ovanför halva samplingsfrekvensen men då är det långt utanför vad en människa kan uppfatta. Sedan kan jag ju berätta att det kan vara lite olika på de skivorna som jag tittat på när lp-filtret sätter in.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000