HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Örats sensitivitet, när är det bäst att lyssna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/09/27 :  10:06:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Det har diskuterats en del om när elen är bäst och när det är bäst att lyssna (nattetid etc).

Men - när är era öron bäst? (och då menar jag inte efter ett glas *** eller ******).

Har själv upplevt att efter en god natts sömn så har jag mycket lägre volym på mp3-spelaren än när jag åker hem från jobbet. Örat har inte vant sig riktigt och jag upplever att jag uppfattar basområdet mycket bättre då. Känns som om det blir loudness i örat, för när jag åker hem, så spelar jag högre, men upplever inte samma botten.

Hur upplever ni era öron?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/27 :  10:18:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror det beror mest på hur stressad eller nedvarvad jag är, och det i sin tur beror till stor del på hur skruvade mina ungar är. Bäst är det när ingen annan är hemma och man vet att ingen kommer störa en på x antal timmar, ev senare på kvällen när resten av familjen gått till sängs och man till skilnad från sin kära sambo är ledig dagen efter. Då är mina öron på topp, annars kan jag inte koppla av helt och det kan tillockmed bli störande att försöka lyssna på musik.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/09/27 :  10:52:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Mina är känsligast på morgonen men tröttast efter en dag på jobbet med radio, dånande maskiner/fläktar, surrande datorer och hörselkåpor med musik tex. Bägge gånger är hemmaanläggningen som balsam när man lyssnar på nåt 'riktigt'. Kan lyssna bra mycket lägre ljudvolymer på morgonen när örat är utvilat och fortfarande få med/sortera upp/ut allt.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/09/27 :  11:18:21  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Hos mig låter det bäst kvällstid när trafiken och bygget bredvid lugnat ner sig och när alla företagen runt omkring har stängt av sin utrustning (inbillar jag mig). Då brukar jag sätta mig och njuta när familjen gått och lagt sig

Bor granne med gamla skatteskrapan på södermalm i Stockholm
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/27 :  11:24:32  Show Profile Send Peg a Private Message
När jag är trött eller hungrig låter det mesta skit. Annars tycker jag inte att det spelar så stor roll vilken tid det är.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/27 :  11:40:14  Show Profile Send MartinN a Private Message
Örats sensivitet och musiknjutningsupplevelsen
följer humöret. I vissa fall kan dock
musiken förändra humöret från dåligt till bra.

Martin
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:26:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kväll och mörkt, då faller alla bitar på plats. Som ikväll, 3 nya skivor som skall lyssnas in! =)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:37:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bäst på kvällen,kan inte koncentrera mig nå vidare före kl 14.
Är jag stressad,uppjagad är det inte att tänka på att lyssna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:53:12  Show Profile Send SW a Private Message
Tror nog att det är på morgonen när man är utvilat som man har bästa hörseln. På kvällen när man är trött är också hörseln trött. Musikupplevelsen behöver inte alls följa samma mönster, det har med många andra faktorer att göra.
Har en bekant som är ljudtekniker. Han kunde tidigare sitta till långt in på nätterna och mixa och tycker det då lät kanon. Dagen efter när han sovit tyckte han det ofta lät förskräckligt och måste göra om allt.

S
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2007/09/27 :  16:31:05  Show Profile Send Lepra a Private Message
Runt 03-04.00 söndag morgon.
Min egen erfarenhet iaf.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2007/09/27 :  22:14:22  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Innan du fyller 10år!

Hörseln är bäst när du är nyfödd. Sen går det bara utför!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/27 :  22:28:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
För mig låter det bäst sent på kvällen, efter att ha varvat ner ett
tag så örat hinner slappna av ett tag. Att jag inte upplever det
lika bra på morgonen kanske beror på att hjärnan ligger kvar i sängen
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:41:07  Show Profile Send Peg a Private Message
Med tanke på bla. det SW skrev så kan man ju fundera på om det låter bäst när man hör bäst ...
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:27:49  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Hörseln är bäst när du är nyfödd
Det tror jag inte, den måste ju utveckalas, de första åren, precis som allt annat på ett barn.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:04:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det här med hörsel på morgonen... Mitt problem är ju i så fall att jag är så seg och morgontrött, eftersom hörseln är kopplad till den kognitiva apparaten (som hos mig inte är igång på morgonen) så tycker jag mig inte riktigt hänga med förrän jag fått de första kopparna kaffe. Näe... både hörseln och de små grå har nog inte riktigt kommit in i matchen förrän eftermiddag/kväll...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:25:47  Show Profile Send Magoo a Private Message
För mig hänger inte känslighet och låta bra ihop, det kan låta lika bra tidigt som sent på dagen/kvällen. Under förutsättnig att man kan ta sig tid och fokusera på musiken. Men det är skönt att lyssna när det är mörkt ute och världen går i ett lugnare tempo.

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000