HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg till Advantage S250. Det blev en S1:a!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2007/08/24 :  13:51:58  Show Profile Send har-man a Private Message
Hej.
Var ett tag sen man hade tid med hifi men nu har det handlats lite nya grejer o musiken flyter som aldrig förr.
Har nu köpt mig ett par fina (beggade) Advantage S250 monoblock som får mina nya Dynaudio Focus 140 att spela gudomligt!
Nu är det så att jag letar efter ett nytt(uppgraderat) försteg.
Sitter idag på ett harmony Design PRE906 samt en marantz DV7600 som källa.

ALT1 .Det jag kikat på (men ännu inte lyssnat) är att uppgradera min 906:a med mattias nya DAC samt 24 läges volym och extra nätdel samt uppgradera den gamla nätdelen allt efter vad han rekomenderat ger mest för pengarna.

ALT2 .Ett begagnat ADVANTAGE S2 försteg som jag hittat begagnat på nätet som sedan kompletteras med en FREJA ifall valet faller på S2:an.

ALT3 .Ett Primare PRE30 och en CD31, älskar designen på primares prylar.

Att designen ska matcha slutstegen är inte första prioritet då jag har balanserade 4,5m transparent signalkablar till slutstegen.
Ifall det är någon som har några andra förslag mottages dom varmt.

/Alexander

/aLEX


Edited by - har-man on 2007/09/26 17:55:13

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/24 :  14:13:55  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tycker du gjort bra val av försteg själv. Primare PRE-30 är för övrigt konstruerad av Micke Bladelius och under locket har det stora likheter med Advantages försteg. Det är bara att slå till på något av dessa.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/08/24 :  15:28:22  Show Profile Send fripps a Private Message
Köpte mig ett Bladelius Idun för ett tag sedan och kan ge det mina varmaste rekommendationer. Det skiljer lite i pris mot ett begagnat S2 men du får en del på köpet.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/24 :  17:38:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du gjort en jämförelse mellan Idun och S2?
Det skulle vara kul att få lite intryck.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/08/24 :  19:25:43  Show Profile Send garmen a Private Message
jag har för mig om det var ove alt sladd som sa att det inte var någon större skillnad på idun och S2, men jag kan ha missuppfattat det också. det händer ganska ofta :P

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:46:13  Show Profile Send fripps a Private Message
Har själv inte gjort jämförelsen utan fick den berättad för mig. Personen som gjorde jämförelsen sa att det i det stora hela lät jämförbart men att han föredrog Idun.

Det man får på köpet är en ny produkt till nästan samma pris som ett beggat S2.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2007/09/09 :  20:16:55  Show Profile Send har-man a Private Message
Har inte haft tillgång på internet senaste 2v så det har inte har inte hänt så mycket.
Har nu hittat en S1 till salu på nätet som jag siktar på att ställa i min stereobänk.
Har läst olika åskiter om den som försteg, har själv hört den som försteg o tyckte det lät bra.
Tror detta blir bästa alternativet då jag ifall jag känner att försteget inte håller måttet kan köra den som cd o komplettera med ett försteg, vad tror ni om den iden?
Fast efter s1:an står en REL Stampede till på önskelistan.... den som lever får se.

/aLEX

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/09/09 :  21:21:38  Show Profile Send garmen a Private Message
jag kör S1:an in i mina S250, jag lovar att jag inte gråter när jag lyssnar på musik :P tycker det är en snuskigt bra combo. det gör inte saken bätter att jag har ett qrs saturnus som musiken flödar ur. passar som handen i handsken så att säga

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/09/10 :  22:11:14  Show Profile Send Twilighter a Private Message
S1 är en mkt kompetent CD/ försteg särskilt för den pengen man får ge för en begagnad.

Hade den innan jag uppgraderade till Gondul M

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/10 :  23:29:19  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13771
Kan vara värt att kolla upp. Har för mig att just detta försteg har fått mycket bra kritik i press.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2007/09/26 :  18:00:31  Show Profile Send har-man a Private Message
Har idag hämtat ut en S1:a nere på posten som har kommit till mig från sydligare breddgrader.
Kopplat upp och bara njuter.
Vilket driv och pondus i basen, och då har jag inte kopplat in men REL än.
Mina Dynaudio Focus 140 låter som stora golvare med S1 + S250 kombon,Dom blir nog kvar länge.

Lyssnade på Special 25 vid inköpandet av 140:orna och ångrar fortfarande inte att valet förll på 140, visst lite mindre hifi men bra mycket roligare.

Så idag har jag haft Anders Fridén och Ralf Gyllenhammar o grabbarna jammandes loss i vardagsrummet, nu så inviger Frank Zappa kvällen som ska avnjutas med en lite whiskey framför stereon.

Om den låter så bra den gör redan nu.. hur är det då när den är inspelad...


/aLEX

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/09/26 :  18:12:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Får väl gratulera till nedkomsten och passar på att slå upp nåt läskande i glaset jag också.

/M
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/26 :  20:02:31  Show Profile Send dwain a Private Message
grattis s1an är en ruggigt bra maskin. Jag kommer ihåg när pappa gjorde sig av med sin det var med stor ångest han gjorde det. För den var ju så jäkla bra Sen är den snygg också och byggd som en pansarvagn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/26 :  21:02:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Grattis till en kanonmaskin Jag har också haft en S1:a men den kom i min ägo under min mest hektiska och paniska bytarperiod så den stannade i flera månader men sedan åkte den ut ...och det hör till saken att den lät fantastiskt Har alla gått igenom en sådan period? jaja, jag är över min idioti och njuter av musik nu. Grattis igen till ett bra val!!!!

Artphotography
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/09/27 :  08:14:56  Show Profile Send fripps a Private Message
Grattis till en bra maskin. Kommer behålla min många år till


Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/27 :  13:14:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Hade den innan jag uppgraderade till Gondul M"

Vilken Gondul M är det? Torde skilja en del mellan ifall den bygger på en Gondul 1, 2 eller 3? MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/09/27 13:15:02
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/09/27 :  13:25:06  Show Profile Send fripps a Private Message
Det finns väl bara en Gondul M (en gondul utan videokretsar men med utvecklade ljudkretsar).

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/27 :  15:04:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kan säkert stämma men ,jag ville gärna få det klarlagt att det verkligen var så. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/09/28 14:14:07
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/27 :  16:34:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Grattis till S1:an !

Gondul M delar i huvudsak kretsar med Gondul 3 Mk2.

Själva "M":et kan man säga är "Mk2", dvs 1, 2 och 3 är M-ifierade. Att döpa dem till M skulle dock bli rörigt då vi ju kallar den för M som i Musik, dvs 2 kanaler...

Ljudkvalitetsmässigt ser trappan ut enligt nedan:

Gondul M,alla format, 2 kanaler, referensen.

Gondul 3 Mk2 alla format, multikanal

Gondul 2 Mk2 alla format multikanal

Gondul 1 säljs inte längre.

Vill man göra det ännu rörigare så kan man undra hur en Gondul 3 står sig mot en Gondul 2Mk2

Alla varianter, priser, upgraderingar etc finns här

http://hificonsult.se/uploads/pdf/Gondulpriser07.pdf

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:06:12  Show Profile Send Lepra a Private Message
Grattis!

En S1:a blir det i framtiden igen. Var ju såpass dum att jag sålde den jag hade men man lär sig av sina misstag.
Måste ha en sån igen, den absolut bästa hifiupplevelsen jag har haft (än så länge) var med en sån.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:24:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker efter att ha haft en Gondul M på test innan jag skaffade Gondul 3 Mk2 inte att det är någon skillnad i ljud mellan maskinerna. Men det är ju jag det.Smaken är ju olika.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/09/27 17:25:29
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:30:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej whiskyman!

Just de två du nämner är de som är mest lika så resultatet förvånar mig inte.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:38:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej och det låter ju bara bättre och bättre här hemma. Inte minst tackvare de nya Transparent Musicwave Ultra istället för Transparent Musicwave Super.

Jag har ett rent otroligt ljud här, där man får slita sig från anläggningen när man skall göra viktiga saker som äta och sova.Så var det igår kväll.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000