HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka rör ska jag ha i mitt försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  15:46:52  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har mikrofoni i mitt försteg. Det är ett Opera Consonance reference 50 med Sovtek 6H30 rör. Vilka rör rekommendationer har ni? Jag vill få en knivsudd mörkare ljud med bibehållen eller bättre upplösning och flyt i ljudet och bättre diskant om det nu går.

Retro låter fint.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:05:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr tror jag inte att mikrofonin avhjälps med nya rör, det är pga vibrationer i försteget som detta uppkommer....

Däremot så kan såklart ljudet förändras med nya rör...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:30:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du provat dämpringar eller särskilda apparatfötter? Där kan finnas en del att hämta
på rörelektronik i synnerhet. Förändringarna brukar gå i den riktning du efterlyser.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:32:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Verkar inte finnas så många olika 6H30 rör. Hittade dessa

http://www.thetubestore.com/6h30types.html

Testa med att sätta på några o-ringar eller dämpare på rören kanske kan hjälpa lite. Obs ringarna skall tåla värme finns någon teflonvariant som pallar 250-300 grader


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:43:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för tipsen. När jag frågade där jag köpte den fick jag svaret dåliga rör och rekommendationen: Byt!

Jag vet inte om det är mikrofoni men problemet är det att det plingar till i högtalaren om jag byter ingång med ingångsväljaren eller knackar till på försteget. Ett metalliskt pling. Är det mikrofoni?

Sedan vill jag passa på att ändra ljudkaraktären och det kan man göra med t.ex. ECC81 men då måste man koppla om sladdarna till rören och jag har inget schema för försteget. Inte heller finner jag något på Operas hemsida och försäljaren får jag inte tag i.

Kanske någon här på forumet har kunskap om detta försteg och idéer om hur man gör och vilket rör som är intressant att testa!?

Misstänker att det är det undre röret (enligt länken till the tubestore) som sitter som standard

Var finner man dessa ringar?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2007/08/19 19:47:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:44:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett rör som möjligen kan vara värt att testa är 6N6Pi. Elektriskt är det väldigt likt 6H30. Jag har provat båda typerna i min OTL och jag föredrar utan tvekan 6N6Pi, i den var 6H30 rena sömnpillret - alldeles för laidback. Men i en annan koppling behöver resultaten inte alls bli desamma.

Edit: Ja, det du beskriver är mikrofoni.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:50:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Är det samma pinout på 6N6Pi som på 6H30. Det är det alltså inte på ECC81 som enligt niro116 som säljer rör skiljer sig i strömmatningen. Om jag bara hade ett schema

Bernt: Jag upplever det som att ljudet är lite uttunnat eller ljust om man så vill och vill ha lite mer kroppslighet men gärna bibehållen stramhet i basen.

Bytte ju som du vet ut 6H30 i cd:n mot ECC85 (Var det väl?) som jag köpte av dig. Det blev finfint resultat med mer kropp och mindre spret och ljushet men med bra upplösning och luftighet genom hela registret. Möjligen blev basen något mindre artikulerad men det är svårbedömt, enligt mig. Många faktorer spelar in.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2007/08/19 19:53:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:51:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja det är samma pinout. ECC81 ska du inte sätta i, då får du bygga om förstärkaren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:56:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Rekommendationen kommer från Artsound som gjort den modifikationen med gott resultat. Men det kanske är knasdumt att bygga om, särskilt om man behöver löda (hjälp!)

Det röret du pratar om kan ju även det ge det resultat jag önskar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:56:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag skulle stoppat i nya 6H30 och testat, eftersom rören är dåliga får du kanske en "ny stärkare"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  20:06:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
med gott resultat.
I rätt sammanhang gillar jag också ECC81, men vad är "gott resultat"??? Det beror ju på preferenser. ECC81 är ett mycket klenare rör än de nämnda, billigt är det också pga att det inte är så populärt som audiorör. Det påstås av t.ex Erik Andersson vara olinjärt.

Ska du bygga om förstärkaren så ska du enligt min mening använda något biffigt småsignalsrör, förslagsvis 5687. (Eller kanske 6463)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  21:10:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Han menade att ECC81 lyfte fram mellanregistret något och trodde nog efter min beskrivning att det röret skulle få försteget att låta mer som jag ville enligt vårat samtal.

Tack för tipsen på andra rör Bernt. Jag utgår ifrån att de rör du skriver om är dyrare än ECC81!? Det finns helt klart en poäng för min ansträngda ekonomi att det är just billigt. Därmed inte sagt att man inte kan spara kulor om resultatet skulle bli markant bättre. Jag förstår dock att det är omöjligt att veta och att enda sättet att få veta är att testa.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/08/19 :  21:17:08  Show Profile Send McEnroe a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8293
Jag ersatte ett 6h30p med det här röret i min cdp(samma som din)
Har iofs bytt tillbaka.
Men det funkar kanske i ditt försteg också.
Tror det röret kan ge dig den ljudbild du letar efter.
Rätt pris dessutom

I was talking to myself!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  21:23:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Bernt rekommenderade att testa 6N6Pi vilket låter intressant men priset på dessa 6H6P var väldigt lågt (50 kr/styck), frågan är hur seriösa rör man kan få om de är matchade par t.ex.

Bernt vad säger du känner du till ovanstående rör?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/19 :  22:08:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo det är ju dom. Grymt billigt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:00:15  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok, han kan inte leverera matchade par. Spelar det någon roll?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:17:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spelar ingen roll för att testa karaktären. Du lär ju märka om ljudbilden drar iväg åt något håll,
med lite tur får du två som stämmer hyfsat. Köp ett par extra, de kostade ju nästan inget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:27:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
tack, nu är de beställda. Jag köper tre så kan jag testa i cd:n också

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/20 :  17:37:10  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Kunde inte hålla mig..

Köpte ett par till Droppen också!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/20 :  19:26:54  Show Profile Send time a Private Message
Har också beställt 6N6 till Droppen, det ska bli spännande att höra
Mikrofonin beror på röret och det är bara att byta om man retar sig på det men ett litet pling kan man nog räkna med om det är en hård omkopplare.
Enligt mina papper är inte 6N6 helt kompatibelt, pinne 9 är mittapp på glöden respektive skärmplåt men pappren kan ha fel....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  19:44:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, båda har skärm på pinne 9.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/20 :  20:12:47  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kul att Arcshark la in länken om röret och att Bernt verkar gilla det. Det är alltid kul när fler testar även om det inte är exakt samma applikationer.

Ni som köper får gärna skriva i den här tråden hur det blev, om ni vill förståss!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/28 :  22:36:19  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu har jag betalat mina rör och hoppas att de kommer innan helgen.

Någon som fått sina rör, Muse?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/30 :  20:14:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu har jag kastat i två 6N6P i försteget och det låter fint. Lite för tjockt ljud dock men min teori är att det beror på ECC85 i cd:n och det ska bytas mot 6N6P det också men först vill jag bekanta mig med skillnaderna i försteget. Skillnaden är dock stor. Lugnare, fylligare och tydligare separation mellan t.ex. körer i svåra toner, typ Rickie Lee Jones "-The evening of my best day". Hennes något nasala hårda röst på lead och dubbade körer i ganska höga tonlägen tillsammans med arret i övrigt ger en komplex ljudbild som lätt blir rörig och "vandrar" i ljudbilden. Nu är det lugnare här hemma helt enkelt. Känns bra och spännande vi får se hur det blir jag måste ju testa några olika skivor.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/31 :  04:29:55  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Intressant!

Nej, jag har inte ens beställt dom än,(slarvigt)men jag ska.
Men du måste hjälpa mig att skruva isär Droppen, inget man gör själv tydligen..


Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:33:44  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag kommer och hälsar på vid tillfälle.

Förresten kunde jag inte hålla mig utan bytte i går kväll ut ECC85 till 6N6 så nu sitter de i både försteg och cd. Det låter initialt klart bättre på alla sätt jag hittills lagt märke till och det är ju kul. Tjockhet och filtkänsla bortsuddade

Det ska bli spännande att lyssna igenom skivsamlingen igen nu när ljudet är mer organiskt och lättflytande med mer transparens och lugnhet.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2007/08/31 14:09:59
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000