HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skarpa S... något universalbotemedel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/08/27 :  14:41:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Varför inte prova lite möss på högtalarna och lite kabellyftare också. En gång fick jag rekommenderat i en butik att en vibrationsdämpande platta under förstärkaren kanske kunde hjälpa mot ett brusande hörlursuttag. Det är ungefär på den nivån det är.

Slälvklart!Jag ska vid ett senare tillfälle köpa möss till mina burkar. Mest för att jag tycker att de är snygga, sedan om det låter bättre tar jag mer som en bonus.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/08/27 14:51:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/27 :  14:46:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så stora skillnader som mellan högtalare är det ju inte, men essiga kan CD-spelare väldigt ofta vara. Det har i varje fall jag mycket enkelt kunnat höra.

Sökte lite här och hittade en recension av högtalaren, det står att det finns en egenhet i diskanten som bör göra att invinklingen är viktig.
http://www.audioxpress.com/reviews/media/AX201DA.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/08/27 :  14:49:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men ni är för inbitna på audiofilspåret. Hur ska man annars motivera CD-spelare för 10-tusentals kronor om man inte är övertygad om att de billiga är jättedåliga på något sätt.

inbitna på audiofilspåret... och billiga CD-spelare jättedåliga. Nja, oftast så är det så enkelt som att dyrare spelare låter bättre helt enkelt än en billig, som allt annat i denna hobby och även andra hobbys så kostar kvalite oftast mer pengar.

PS. Men visst kan det finnas undantag.

Edited by - FBK on 2007/08/27 14:52:55
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:13:25  Show Profile Send rolnor a Private Message
marens;

Jag har också testa CD-spelare i olika prisklasser, från Krell MD20 till en sådan Walkman du nämner, inga jätteskillnader. Det underliga är att du är så arrogant, verkar som om du redan vet svaret på din fråga? Ödmjukhet tycker jag är väldigt klädsamt, testa får du se.

rolnor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:16:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Min gissning blir på rummet, som störande faktor.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:26:18  Show Profile Send marens a Private Message
rolnor: Jag har testat det ett tag, men det känns så krystat när det är helt uppenbart vad det är för fel och alla verkar sjukligt öppna för allt från första anblicken trovärdiga förklaringar till rent nonsense. Är det så underligt att jag verkar arrogant när det knappt är någon som ens gör ett försök till en verklighetsförankrad analys baserad på kunskap? "det kan vara vad som helst" fy fan, då uppfattas jag hellre som arrogant än att skriva under på det.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:34:16  Show Profile Send rolnor a Private Message
marens;

Det finns ju inlägg som pekar på att det kan bero på din stärkare och/eller dina högtalare, varför är inte det vettigt? Jag frågade ju OT om ett system med liknande problem jag haft och från dom inläggen som följde så pekar det för mej åt högtalar-hållet, kanske jag har haft mer glädje av den här tråden är du?

rolnor
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:38:29  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det var då ett jäkla gnällande. "Vad som helst" var det ju knappast. Jag specifiserade vad det KUNDE vara och vad jag inte trodde det kunde vara.

Du är den ende som är bombsäker. Och alla andra har fel. Du är dessutom den ende som står för KUNSKAP. Hur blir man så suverän och stor?

jag kan lösa problemet på plats på 15 minuter men måste se och höra först.

Du förkastar alla modeller som inte överensstämmer med dina och du har svaret omedelbart, i teorin, vilket i ditt fall verkar vara samma som praktik.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:44:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ödmjukhet tycker jag är väldigt klädsamt, testa får du se
Bra sagt!

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:50:27  Show Profile Send marens a Private Message
Det här handlar nog inte om mig egentligen. Jag tror inte ni är intresserade av kunskap.

Hittills är det bara trådskaparen som testat mitt enkla test man kan göra om man inte tror mig att det inte handlar om reflexer och rumsakustik. Ni andra har inte ens noterat mina test.

Ni kan leva i eran egen föreställningsvärld om ni vill och blunda för verkligheten. Förneka all ful kunskap och var ödmjuk och öppen för allt in i det absurda så blir det nog bra ljud till slut. Men framförallt våga inte testa något som någon arrogant djävel råkar skriva som tror att han vet något, det kan ju visa sig att han har rätt hemska tanke!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:01:49  Show Profile Send rolnor a Private Message
marens;

Ätit ordentligt? Förstoppad?

rolnor
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:09:12  Show Profile Send marens a Private Message
Nej, jag försöker bara komma upp i 3000 inlägg, men tack för omtanken.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:09:43  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Skaffa ett par Nad monoblock och sen en Pioneer dvd 668 sen har du ett neutralt ljud. Har du sedan S-ljud så är det högtalarna som måste bytas och där finns väl bara ett par att välja på.

Skillnad på cd-spelare finns inte isåfall är den omätbar.....

Till sist är jag en komplett jubel idiot som ändå har slängt ut så mycket pengar som jag har gjort.................................................................

Vi delas i tvåläger vi som upplever skillnader och de som går på mätningar etc. Jag upplever väldigt stor skillnad mellan cd-spelare. Är mina erfarenheter lag? svar nej. Utan olika synpukter blir ett forum inte mycket att ha....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Edited by - Hinken74 on 2007/08/27 16:27:32
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:12:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jag tror inte ni är intresserade av kunskap

Jag är intresserad av kunskap och värderar också det jag läser, tar ställning själv till vad jag anser vara rimligt att testa, troliga orsaker till problem osv...

Men det gör inte att jag är mindre intresserad av att, som nu är fallet, om det diskuteras "skarpa S i återgivning" - läsa om allas input i ämnet. Upp med vad alla tips och allas kunskap på ett stort smörgåsbord och sedan får man väl själv avgöra vad som är möjligt, troligt eller lösning. Annars skulle det räcka om EN person svarade "rätt" på ett inlägg om något i forumet - vad blir det för forum?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/27 :  17:15:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
Titta på "cumulative spectral decay" här så ser ni "s-problemet". En tydlig ringning vid 8kHz, ger garanterat markerade s-ljud!
http://www.audioxpress.com/reviews/media/AX201DA.pdf

Jag håller med marens om var problemet ligger men inte om åsikter i allmänhet, vi har ju lite olika preferenser när det gäller vilka fel som är acceptabla i ljudet. Fel finns alltid!

Beträffande s-ljud så har jag inte orkat skriva tidigare i den här tråden men jag skrev om fenomenet i en tidigare tråd om någon är intresserad.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56337
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  17:53:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
För att komma tillbaka till det jag skrev för ett par sidor sedan:

Det vore bra om de som har problem med skarpa s-ljud också anger om det är ett "allmänt" problem som förekommer på de flesta inspelningar eller om det bara är några enstaka spår som ger problem. Är det det förstnämnda så bör man naturligtvis fundera på högtalare etc men är det enbart det sistnämnda så bör man, som jag redan påpekat, fundera på om det helt enkelt inte är bättre att lyssna på något annat (eller leva med problemet) då det troligtvis är problem med inspelningen och då tycker jag personligen inte att man bör "lösa" det eftersom man då blir "fel" när man lyssnar på allt annat.

Jag har googlat runt efter en bra FAQ om sibilanser som jag läste för något år sedan men tyvärr utan att lyckas hitta den igen.
I korthet kan man sammafatta de möjliga felen såhär (ur minnet med allt vad det innebär)

• Fel typ av mikrofon eller möjligen inget "filter" trots att det borde använts (ett av syftena med filtren man sätter framför mikrofonen är just att reducera skarpa s)

• Problem senare i kedjan med ex. förstärkare etc. Ett annat problem kan vara att producenten INTE använt en de-esser (som tidigare var en apparat men numera oftast är en plugin, egentligen en form av kompressor som selektivt komprimmeras vissa frekvenser) trots att det egentligen behövdes. De-essers är egentligen ingen bra lösning (bättre att lösa problemet tidagre) men ibland behövs det.

• Fel mikrofonteknik. Ex. sjungit för nära mikrofonen

• "sss"-ig röst. En del sångerskor (särkskilt från nordamerika,) har "naturliga" sibilanser när de sjunger, dvs det är egentligen en en del av dialekten; dock hörs det tydligare när rösten spelas in och språk med många s (ex. engelska) ger därför fler problem.
    Om ni tittar runt på diverse studioforum så kommer ni hitta trådar om vilka sångövningar osv. som bör användas för att träna bort detta.
    Röstcoacher brukar rekommendera övningar där mans ska säga/sjungav vissa ord, om jag förstått rätt så handlar det bokstavligen talat om att lära sig hålla tungan rätt i mun

Hittade följande på en sida:
    Sjung

"See, Sah, So, Sum, Sip, Tuh-See, Tuh-Sah, Tuh-Soh, Tuh-Sum, Tuh sip, See, Sah, So, Sum, Sip" om och om igen....

(en genväg är att istället för "s" säga/sjunga "sh", dvs man säger "shpeaker", en del radiopratare använder denna metod vilket tydligen låter lite lustigt när man träffar dem i levande livet

Min poäng är att det är att sibilanser är ett VANLIGT problem med inspelningar och även om duktiga producenter vet hur man löser det så finns det gott om skivor där någon mindre skicklig person styrt och ställt. Dessa skivor ger därför skarpa s oavsett vad de spelas på.

Jag tror det här är ytterligare ett fall där många så att säga förutsätter att skivorna är "perfekta" och att alla fel beror på anläggningen men det är inte alls säkert att det är så.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/27 :  18:15:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag tror det här är ytterligare ett fall där många så att säga förutsätter att skivorna är "perfekta" och att alla fel beror på anläggningen men det är inte alls säkert att det är så.

Tål att upprepas!

Det är väldigt sällan inspelningarna är bra när det gäller s-ljud och de flesta verkar också störas ganska lite av att de markeras lite extra av anläggningen. Det är verkligen tal om stora skillnader mellan individer här.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/27 :  18:39:48  Show Profile Send rolnor a Private Message
f95toli;

Jag kanske nämnde det, men när jag bytte system helt så försvann s-ljuden helt, bara när jag spelar extremt högt kan jag besväras av dom, så för min del handlar det inte alls om inspelningar/artister utan om elektronik, andra kan ju förstås ha andra erfarenheter.

rolnor
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  19:57:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rolnor: Det är naturligtvis så att det också beror på anläggningen (enligt min erfarenhet främst högtalarna). Jag har själv hört många högtalare som jag gillat i övrigt men som jag ändå "valt bort" eftersom de varit sss-iga (jag är själv ganska känslig för detta).

Men, återigen, om problemet bara uppstår på VISSA inspelningar så beror det troligtvis INTE på anläggningen. Om man har tio skivor med "likartat ljud" (ex. kvinnliga jazzvokalister, gärna med samma artist) där nio skivor låter bra men den tionde har problem med sibilanser så är det troligtvis inspelningen, inte anläggningen, det är fel på.
Risken med hifi som hobby är att att man lätt blir fixerad vid att få en viss inspelning att låta bra eftersom man tror att den avslöjat en "brist" i ens anläggning. Ett viss mått av paranoia vad gäller kvalitén på de inspelningar man lyssnar på anser jag därför bara vara nyttigt.

Jag är för övrigt tämligen säker på att jag skulle kunna leta fram inspelningar där s-ljudet var irriterande även på din anläggning; man måste som sagt ha en anläggning med ganska märklig frekvensgång om man aldrig drabbas av sibilans-problemet oavsett vad man lyssnar på.

Det finns för övrigt en sibilans-inspelningar att ladda ned på från nätet (dvs inspelningar som visar hur det INTE ska låta när man spelar in sång med mikrofon), från ex. en del studio-forum.
Det vore intressant att vet hur du upplever dem på din anläggning.

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/27 :  20:11:31  Show Profile Send rolnor a Private Message
f95toli;

Du har rätt, vissa inspelningar "tål" att spelas högre än andra som lättare ger s-ljud, men problemet uppstår som regel bara när jag spelar på gränsen till tinnitus-varning, alltså mycket sällan.

rolnor
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:45:18  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Pojkar, om ni vill testa er anlaggning for detta problem, skaffa er en bok cd pa polska. Finns nog inte ett sprak som ar varre an detta. Ar gift med en Polska, har bott i Polen o lyssnat pa polska band live. URRK! Personligen valjer jag att ha en anlaggning som ar lyssningsbar, dvs att jag kan lyssna pa (nastan) ALLT i min skivsamling utan att fa kramp i oronen.
At helsicke med det o det registret later beslojat. Jag lyssnar for att fa en upplevelse, inte for att tro jag har ett ofargat system. Vem i helsicke kan avgora om det ar ofargat eller inte om personen ifraga inte har varit pa plats vid inspelningstillfallet!
Peter
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:50:26  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Min erfaring er at problemer med S og T lyde oftest skyldes dynamisk komprimering i forstærkere og/eller højttalere. Jo snabbere og mere dynamisk systemet er, desto mindre problemer med S og T lyde.

Testede lige det nævnte Diana Krell nummer "The look of Love", ingen problemer her. Ellers er Diana Krell "Love you like a man" nok den ultimative test. Her vil der nok altid være ret tydelige S og T lyde, men det kan lade sig gøre at trimme systemet så de inta virker for pågående.

Man kan selvklart barbere toppen af/begrænse transienthastigheden og komme udenom problemet, men det er absolut ikke en acceptabel løsning efter min mening.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/28 :  08:09:04  Show Profile Send Sundström a Private Message
Nu är vi två som sagt dynamik bland alla dessa inlägg. ingen annan här som tycker att det är en trolig förklaring?

Edited by - Sundström on 2007/08/28 08:12:19
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/08/28 :  09:20:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
MatsT

Väldigt bra test du hittade med riktigt fina mätningar så inga tveksamheter finns.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/08/28 :  10:17:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om det bara är ett fåtal inspelningar som låter störande ess-iga i din anläggning, med du vill kunna njuta av dem ändå - tweaka inte bort det som är bra - skaffa tonkontroll!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000