Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 03:52:34
|
quote: Inte en chans att ett nätfilter skulle fixa till att sk. ssss-ljud skulle försvinna, men det är min åsikt!!!
Instämmer, hur skulle det gå till? |
rolnor |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 09:09:32
|
Jag kan inte heller minnas några problem med diskanten i varken VT100 eller VT100 MkII..
Men första versionen var mest organisk som helhet samt bäst i toppen minns jag. MkII anser jag vara i toppen ett litet steg ner.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 10:19:07
|
Jag har ägt och spelat på VT100 mk III och känner inte igen mig i din beskrivning, Rolnor. Högtalarna och/eller rummet, är min gissning.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 10:39:58
|
Tack, jag har nog misstänkt högtalarna, jag förmodar att dom relativa nivåerna på bas/nedre-mellanregister/övre-mellanregister/diskant styrs av delningsfiltren (som har ett separat kabinett hos Phalanxen), det kanske är där som det blir snett?? Försökte korrigera det hela med en sopig EQ, fick bort en stor del av dom jobbiga ljuden, men det blev så färgat. |
rolnor |
|
|
Swedish Meat
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 11:01:30
|
Intressant diskussion det blev, allt från att kablar kan göra underverk, dämpning i rummet och nätfilter. Det tyder väl på att det inte finns något allmänt svar på vad man ska göra förutom att optimera rummet efter de förutsättningar man har. Då vi alla upplever ljud olika och har olika smak på vad man tycker låter bra eller inte bra blir det ju ännu svårare. Men det är samtidigt lite av det som håller liv i ett sånt här forum. Tack för alla svar. Nu ska jag lyssna in mig lite mer efter de små förändringarna samt skissa på lite dämpning för ena väggen.
Swedish Meat |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 11:13:57
|
"Det tyder väl på att det inte finns något allmänt svar på vad man ska göra förutom att optimera rummet efter de förutsättningar man har."
Att ställa anläggningen korekt i rummet är ju alltid A & O men brukar sällan eller aldrig lösa jobbiga S-ljud.
Sedan ger din fråga oerhört tydlig bild av hur ett forum kan styra in människor på 5 eller 6 olika spår som har varierande grad av giltighet alternativt inte gör någon nytta alls.
Någonstans mellan Jura och krita fanns ett band som hette Hoola Bandoola och de hade bl a en låt: "Vem i hela världen skall man - lita på?"
Stalltipset är i alla fall att ringa efter någon som hjälper dig på plats. Om han tror det är spelaren så plugga då in en annan hemma hos dig och visa detta. Samma med kablage, dämpning, placering, mattor på golvet etc etc. Vad tror ni att vi GÖR på hembesöken? (för att inte tala om hur mycket grejer som ligger i bilen)
Lycka till!
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 13:20:15
|
Jag håller med dig Sladd. Det finns inga standardlösningar, utan problemen skall alltid lösas på aktuell plats. Alla lokaler, alla anlägningar och de kombinationer de utgör, ställer till olika problem. Det underlättar med hjälp av någon med stor erfarenhet, detta kan dock vara en realitet som är svår uppnå om man bor lite off, iaf om man inte vill betala. "There is no such thing as a free lunch". Jag tycker dock att du har rätt att kräva detta av den handlare som sålt ststemet till dig, det finns dock imgen garanti för att just din handlare har kompetensen, det kan ju i alla fall inte bli sämre, du kan ju alltid ställa tillbaks hela anläggningen i utgångpositionen.
Det finns ju ett program för högtalar placering för jämnast frekvenskurva, har någon en länk? Jag har bytt hårdisk så jag har inte kvar den.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
Swedish Meat
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 14:28:42
|
Adagio: Tackar tackar! Ska kika in länken lite närmare... |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 15:06:16
|
Den kommer troligtvis inte hjälpa dig med dina S men den ger en hint om vad som händer i basområdet. Man knappar in måtten på rummet, väljer stereo och högtalare, absorberande möbler mm. Sen är det bara att klicka på den högtalare du vill flytta, flytta dom med piltangenterna på tangentbordet, flytta även lysningspos fram och tillbaka, samt i höjdled(längst ned) även högtalarna kan höjas och sänkas(typ spikes och puckar mm). Kurvorna som visas är hur det mäter på den positionen, du måste vad jag förstår välja lyssningpositionen igen efter högtalarflyttningar för att se vad som hänt. Den är lite kul den där simuleringen. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 01:25:10
|
Hur hogt spelar du? Spelar du hart komprimerad musik pa partyvolym essar precis allt. Elaka S ljud kommer sig av att diskanten distar vid kraftiga transienter. Om musiken och sangen ar for hogt utstyrd fran borjan blir det sallan bra nar man spelar upp det i en hifi anlaggning. Elektroniken kan inte skyllas pa.Och Bowers o Wilkins ar inte kanda for att rulla av diskanten. Lesson learned. Spela lagre. Mvh J |
Hifiarkeologen |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 07:37:41
|
"Spelar du hart komprimerad musik pa partyvolym"
Varför i hela friden skulle man göra det Det låter ju kräk på LÅG volym redan och ingen spelnivå i världen kan rädda situationen.
Lesson learned, låter skit hur du än spelar.
mvh . |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 10:42:08
|
"det kan vara vad som helst". Det är ju bra hjälp.
Supra ply diskanttrasslare? Ja, den isblåa färgen och de tennfärgade ledarna kanske gör att det låter lite kyligt...
Nätfilter? Hur skulle ett nätfilter någonsin kunna göra att diskanten blir mindre vass? Skulle alltså nätstörningar göra att det blir olinjär distorsion i diskanten? Jösses! Det skulle alltså finnas störningar på nätet som påverkar någonting i anläggningen så att den börjar fungera olinjärt och lägga övertoner på musiken, stor risk!
Nej fy fan alltså! Jag tror inte jag har något mer på det här forumet att göra. Det är knappt någon här som verkar intresserad av att ta reda på hur saker funkar. Det är bara "allt kan göra skillnad" och "prova allt" som gäller.
Varför inte prova lite möss på högtalarna och lite kabellyftare också. En gång fick jag rekommenderat i en butik att en vibrationsdämpande platta under förstärkaren kanske kunde hjälpa mot ett brusande hörlursuttag. Det är ungefär på den nivån det är.
Hör du någonsin en förstärkare eller CD-spelare med essig och vass diskant (så till den milda grad att det börjar närma sig essigheten hos ett vanligt diskantelement) så släng den direkt på sopstationen, den är värdelös. Se till att makulera den med några väl valda borrhål också så att ingen någonsin får för sig att använda den igen. Den är trasig!
Är det någon som är det minsta intresserad av varför saker och ting är som de är? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 10:59:32
|
Lets face it! Det är högtalarna som är lite essiga i diskanten med 99% sannolikhet och ungefär 0.5% sannolihet att det är klappkontakt någonstans.
Enda orsaken till att folk håller på med bortförklaringar är att det är ett sånt konceptuellt stor förändring att byta ut hela högtalarna mot några andra. Det är för jobbigt och "brett" att byta högtalare, då får man ju ett helt annat ljud på alla andra sätt också. Det är därför folk lurar sig själva att tro att det är akustiken eller kablarna eller något annat när det inte har med saken att göra. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 11:07:47
|
Eller så gör man det där som jag föreslår, ringer efter de som står för vad de tycker, anländer på plats med både mattor, akustikmätare, CD-spelare, Förstärkare, kablar välinspelad respektive skräpinspelad musik och vad som nu kan tänkas behövas.
Så slipper man gräva så oerhört djupa gropar i tvärsäkerhet. Hur nu DET skulle hjälpa någon...
Och marens: jag tyckte inte strömrenare var en god idé i detta läget och vi säljer inga gummidukar att ha under förstärkare, om det nu var mig ditt "fy fan" gällde.
mvh
. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 11:18:37
|
Nu kommer jag med en teori om något jag inte kan igen:
Mina s-ljud blev lugnare när jag bytte diskant. Min teori är att jag hade fel känslighet på diskanten förut (för små). Starka cymbaler lät inte högre än s-ljuden. Nu har jag en känsligare diskant (tror jag) med mer snärt i cymbalerna och s-ljud på lägre nivå. Det är de här jbl-klumparna jag har, 2405 eller något sånt. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 11:23:31
|
Det var en mer allmän reaktion till alla bortförklaringar till det helt uppenbara: lite vasst diskantelement. Jag ifrågasätter inte någons uppriktighet här utan förfäras bara av att folk är så totalt "uppe i det blå" samt "det kan vara vad som helst"-attityden som bara bidrar till förvirringen.
Ett annat experiment (som är motsatt det förra): Sätt örat mot diskanten så att du nästan bara hör direktljud och spela en skiva som i lyssningsposition låter vasst på valfri volym, låter det fortfarande vasst? Tror någon efter dessa två experiment att det har någonting överhuvudtadet med rumsakustiken att göra så är du bortom räddning. Jag kan inte hjälpa dig mer. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 13:59:48
|
marens;
Jag instämmer att det var en del vilda förslag, men du får väl välja dom som du känner kan funka för dej, lite osjyst att spy galla över alla som försöker hjälpa till!!! |
rolnor |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 14:08:58
|
quote: men du får väl välja dom som du känner kan funka för dej
Jag trodde det var hifi det handlade om och inte sexuella preferenser. Min undran är fortfarande om någon här är intresserade av hur saker funkar i verkligheten (och inte bara i sin föreställningsvärld i huvudet)? Riktiga lösningar på verkliga problem alltså. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 14:18:53
|
quote: Hör du någonsin en förstärkare eller CD-spelare med essig och vass diskant (så till den milda grad att det börjar närma sig essigheten hos ett vanligt diskantelement) så släng den direkt på sopstationen, den är värdelös. Se till att makulera den med några väl valda borrhål också så att ingen någonsin får för sig att använda den igen. Den är trasig!
Skulle bli rätt fullt med CD-spelare i sopbingarna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 14:23:46
|
Ja, eller skulle det det? ÄRLIGT?
Jag har då aldrig stött på en enda CD-spelare som verkligen har essig diskant. De är för bra på den punkten, finns ingen anledning att tillverka en CD-spelare med essig diskant. Alla lyckas ju, tom skitbilliga skräp DVD:s. En hel del diskantelement finns det dock.
Du får ställa upp 15 olika CD-spelare och lyssna på, jag lovar att du hittar ingen som har essigare diskant än den andra. Missförstå mig inte, de kan låta olika men inte så till den milda grad att s-ljuden blir distade. |
Edited by - marens on 2007/08/27 14:25:49 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 14:33:07
|
marens;
Verkar som du själv vet vad s-ljuden i alla fall INTE beror på, kan du inte köra uteslutningsmetoden då??? Verkar som du vaknat på fel sida idag |
rolnor |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 14:33:09
|
Marens, har du själv provat att jämföra 15 CD-spelare? Jag tycker inte att det låter som om du gjort det.
Jag förutsätter - kanske felaktigt - att den B&W DM602 S2 som spelas på är hel och är en vettigt konstruerad högtalare.
Jag har förresten också mycket svårt för dåliga diskantelement.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 14:39:43
|
Jag har testat att koppla in olika CD-spelare ja. OCh DVD-spelare och billiga mp3-spelare och minidiscar. Tom en gammal sony walkman av billigaste modell (typ 200spänn). Ingen har låtit essigt i diskanten. De har låtit mer eller mindre bra och de har låtit lite olika i diskanten ibland men inte så att det distar så att s-ljud har upplevts som extra markerade så som det gör på många olika sätt i många diskantelement.
Men ni är för inbitna på audiofilspåret. Hur ska man annars motivera CD-spelare för 10-tusentals kronor om man inte är övertygad om att de billiga är jättedåliga på något sätt. Eller hur ska man annars vara militant vinylaktivist om man inte tror att CD-spelare låter vasst och hårt. |
|
|
Topic |
|