HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skarpa S... något universalbotemedel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/08/24 :  18:06:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
varken rummet eller elektroniken har särskillt mycket att säga till om här

Jag kan inte hålla med helt. Jag var hos Hifi-konsult för någon månad sedan. Där jämförde vi ett medhavt Rotel slutsteg med ett Bladelius. S-ljuden var påfallande mjukareoch mindre påträngande hos Bladeliusen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/24 :  18:24:40  Show Profile Send marens a Private Message
Miaber: Men adresserar det grundproblemet om man byter förstärkare till en som låter mjukare? Jag vet att många inte skulle hålla med mig, det finns massor med upplevelser som talar emot det jag skriver, men jag står ändå fast vid det.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/08/24 :  18:31:57  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tja. Vet inte, men från att varit lätt påträngande sch, blev det naturliga s. Jag upplevde det klart som att det var elektroniken (steget). Det var det enda som ändrades i setupen.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/08/24 :  18:32:34  Show Profile Send David A a Private Message
vilka steg var det ni jämförde ni då Miaber?

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/08/24 :  19:05:28  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Rotel RB990 och Bladelius, det där i 20-25 k-klassen. Minns inte namnet bland alla Asagudar.

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/24 :  20:11:17  Show Profile Send rolnor a Private Message
Swedish Meat;

Jag hade problem med precis det du beskriver med en ARC sp9/ARC VT100/Alòn Phalanx-rigg, alltså ganska fina saker på pappret. Jag lyckades dock aldrig utröna vilken komponent som var orsaken. Jag bytte helt och hållet och kör nu Beolab 5, alla jobbiga s-ljud är borta, hade DEFFINITIVT inte med dåliga inspelningar att göra, det var ett hårdvarufel. Min handlare som jag diskuterat med tror att andra kablar kanske skulle ha fixat till det, men precis som andra här i tråden så tvivlar jag på att det kan göra så stor skillnad. Alòn Phalanx var quad-wirade med tillverkarens rekomenderade kabel.
Även jag råder dej att låna hem saker på prov och köra uteslutningsmetoden. En sak är klar, siblianser är skitjobbigt..

rolnor
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/08/24 :  20:14:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Troligtvis högtalarna som ger ssssss-ljud, har själv aldrig riktigt uppskattat B&W:s högtalare.
Men dom är säkert ok i rätt samband.
Dom kanske kräver bättre elektronik eller mer "förlåtande".
Själv har jag lite svårt för sk. vanliga diskanter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/08/24 :  20:36:26  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag tror själv att det viktigaste är att dämpa/diffusera förstareflexen vid sidoväggar, golv och ev. tak för att ta ner energin i diskanten. S-ljuden skall ju faktiskt höras de också men ofta blir dessa förstärkta genom förstareflexerna och också lite förvrängda åt det sch-iga hållet genom detta.

Stereotypen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/24 :  21:01:59  Show Profile Send marens a Private Message
Apropå att det är många som fortfarande tror att det kan ha med rummet att göra: Är det någon som testat mitt lilla experiment? Det är jättelätt att prova.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/24 :  21:03:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Räven: Jag spelade själv på ett par 602S2 (med Denon 2-kanals reciever och CD) under några år (har dem fortfarande, de är numera bakhögtalare) och jag tycker inte de är speciellt sss-iga. Jag upplever diskanten på mina 803or som betydligt bättre (knappast förvånande) och det är skillnade även på sibilanserna.
Dock så är det fortfarande så att de skivor med besvärliga s-ljud som lät illa på 602orna inte låter speciellt bra på 803orna heller, sibilianserna är kanske något mjukare men de är fortfarande där och är rätt störande.

Det ska tilläggas att de värsta sss-ljud jag hört kom från ett par oinspelade B&W 704or (det gav mig bokstavligen obehagskänslor). Jag lyssnade på samma par efter att de spelats in ordentligt och då lät det betydligt bättre.

Jag använder för övrigt ibland ovan nämnda "The Look of Love" som testskiva (om en anläggning har problem med sibilanser så hörs det rätt tydligt med den skivan) och trots att den spelats i en hel del bra anläggningar så har sibilansproblemet aldrig försvunnit helt (det blir bara mer eller mindre).

Min personliga slutsats är att man inte ska "prioritera" sibilanser på bekostnad av andra parametrar, att ändra i anläggningen kan naturligtvis göra skillnad men inget åtgärd kommer helt lösa problemet med en del skivor. Bättre då att prioritera annat och helt enkelt spela andra skivor. (alternativt leva med sibilanserna).
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/24 :  21:45:51  Show Profile Send Jamo a Private Message
Vi hade problem med vassa s och lite dist i anslagen av diskanttoner från piano och vibrafon, detta kurerades med RC-länkar över högtalarterminalerna, se http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/24 :  22:11:13  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jamo;

Intressant, då kanske jag ska skaka liv i mina Phalanx, antar att det är väldigt viktigt att komponenterna får rätt kapacistans/resistans, finns det mer att läsa om detta? Mina Phalanx är ju ett 4-vägssystem och jag upplevde att övre mellanregistret var boven, ska RC-länken sättas där eller på alla 4 elementen?

rolnor
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/24 :  22:35:17  Show Profile Send Jamo a Private Message
rolnor: Du har PM

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/25 :  00:53:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Miaber: Men adresserar det grundproblemet om man byter förstärkare till en som låter mjukare? Jag vet att många inte skulle hålla med mig, det finns massor med upplevelser som talar emot det jag skriver, men jag står ändå fast vid det.

Sant! Det är väldigt lätt att dra förhastade slutsatser i såna här frågor. Antingen är en viss komponent bättre än resten av systemet och då påvisar den bristerna hos dom andra komponenterna , eller så är den den svagaste länken och då ger den själv upphov till felaktigheter, detta brukar bli särskilt tydligt när man kommer upp i high-end nivå då alla komponenter avslöjar varandra skoningslöst, kan ofta behövas en del laborering för att peka ut rätt syndabock.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/08/25 :  10:10:37  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Marens: Har nu testat det du sa om att kliva ut ur rummet och se om det fortfarande finns jobbiga S. Även om man kan höra när ljudet kommer så är det inte jobbigt då det inte kommer direkt in i öronen. Men som jag sa så har en stor del försvunnit redan nu. Tänkte att det kanske mest var en psykisk upplevelse när jag höll på under gårdagen. Men även idag upplever jag mindre vassa S. En liten förändring av placeringen i kombination med singelwire och kanske en portion placebo har hjälpt en bit på vägen.

Men jag ska även ta en funderare på att dämpa upp lite i rummet. Måste bara komma på ett sätt som tilltalar den andra hälften här i hushållet.
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/08/25 :  10:20:47  Show Profile Send Jimmy a Private Message
har du ett nätfilter ?

kör du koppar rakt igenom ? (kablar)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/08/25 :  10:20:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
B&W DM602 S2

Som någon skrev tidigare i tråden, så kan ju en del B&W modeller ha lite skarpa S-ljud. Personligen så tycker jag att just 600-serien har en sådan karaktär. Så om du inte blir nöjd efter lite mer dämpande av rummet så rekomenderar jag inköp av nya högtalare om du vill ha en tydlig ändring av ljudet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/08/25 :  10:29:48  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Jimmy: Inget nätfilter... här är det raka rör som gäller, koppar för hela slanten.
Hur mycket kan ett nätfilter göra egentligen? Lägenheten byggdes 2001 och har fräscha kablar ser det ut som.
Eller handlar det om att filtrera bort oönskade frekvenser som kan slinka igenom i nätet?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/25 :  11:27:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Risken finns att det aldrig blir 100% bra med kombinationen Denon och B&W då båda spelar med mycket energi i toppen blir det klangmässigt väldigt ljust, förutom det som redan nämnts (rumsakustik,kablar,högtalarplacering)skulle du kunna laborera med att ställa elektroniken på olika typer av underlägg med varierande hårdhet, det påverkar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/08/25 :  16:45:45  Show Profile Send Jimmy a Private Message
KÖP EN SUPRA NÄTLIST .. DEN KAN GÖRA LITE SKILLNAD..
HOS MIG VART LJUDET MJUKARE OCH FÖLJSAMMARE..
MEN NÄTKABLAR ÄR VIKTIGT KÖP SUPRA ! PRISVÄRDA OCH BRA!!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/25 :  17:02:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Köp inget utan att prova! Det är viktigt. Jag är skeptisk till om detta är rätt läge att pilla med nätsnokar, det är det alra sista man gör enl mig iaf. Prova annat förstärkeri, alt högtalari om problemen kvarstår efter akustikpyssel.
Gillar du denon så byter du högtalarna och gillar du B&W byter du förstärkeri. Denon spelar som någon tidigare påpekade med mycket energi i de övre registren, i kombo med en såpass kylig högtalare som B&W tycker jag att det hela är lite missmatch.
Och som vanligt....PROVA innan köp!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/08/25 :  19:44:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Fasvänd diskanten

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/25 :  20:33:04  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det kan vara precis allt!

Akustik; visst upplever man ljudet helt olika om man dämpar/absorberar i rummet. Jobbiga förstareflexer och allmän uppstädning av diskant och mellanregister ger en annan klangbalans och då upplever man direktljuds-diskanterna mindre påträngande.

Kablar: Kablar är en klassiker. De som på forum förletts att tro att det finns en "myt" om att kablar gör nytta brukar först bete sig ganska underligt i butiken. Efter en timme framför en anläggning med rätt att skifta och leka själva brukar de gå ut och undra hur i hela friden det kan skrivas sådant som att kablar inte gör nytta och de billigaste fixar jobbet lika bra som de dyra. Ta en Supra Ply 3,4, svensk standardnorm på kablar, vi säljer den själva för ca 70:- per meter. Klassisk diskantrasslare. Prisvärd men dock en diskantrasslare. Enkelt uppgraderingsjobb, ta en bättre kabel, t ex Supras egen Sword för 10 gånger pengarna, gör jobbet bättre. (och så har vi några vi gillar ännu mer men det är en annan historia...)

Inspelningar: Det finns så många dåliga inspelningar med elaka s-ljud att detta numer har blivit nästintill standard. Vill påstå att det är den vanligaste orsaken till att musiken låter elektrisk huggorm. Tänk två arga katter som slåss i en plåtburk inlindad i metallfolie...

CD-spelaren: Självklart. Enkelt att pröva. Spelare som kostar 5 tusen, 15 tusen eller 55 tusen gör jobbet olika bra som regel. inom varje prisklass finns det också de som har egen stil, rundar av ljudet, kör romantisk stil eller hyperdetaljerat. Rena smörgåsbordet. Tumregel: Ju billigare spelare ju mer elak diskant.

Förstärkare: Det som refereras till i tråden är en lyssning som gjordes mellan Rotel och Bladelius Balder. Olika som Pommac och Champis, vanlig glödlampa eller lågenergilampa, prästost eller lagrad cheddar eller varför inte som skillnaden mellan en stärkare som har vackra genomskinliga svävande S och en som väser ut ett metalliskt plåtlock. Båda delarna gör jobbet men väldigt olika. Vilket som är bäst brukar avgöras av hur länge man hållt på och lyssnat och den erfarenhet man samlat på sig. Man blir ju på något sätt lika full på Kir men det är oerhört mycket trevligare att bli det på ett Alsace Kotabe !

Nätfilter: I detta läget, aldrig i livet. Här är det enklare åtgärder som krävs.

Placering i rummet: alla anläggningar har en plats i rummet som de låter bäst på. Att hitta den platsen brukar vara värt mer än de flesta uppraderingar man har i tankarna. Tveksamt om den elaka diskanten beror på detta men är man på plats kan man avgöra det ganska fort om man jobbar med hifi.

Du behöver alltså få dit någon som jobbar med hifi!

Att ställa frågan på forumet ger en rolig blandning av HP-sås, dinkelmjöl och filmjölk. DVS rena kalabaliken i Bender

Ring Engelholm, eller mig, eller någon liknande gratisjobbande kringkravlande, akustikmätande försäljare nära dig. Vi klarar denna uppgift efter 15 minuter på plats, garanterat.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/08/25 20:35:06
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/25 :  23:41:12  Show Profile Send rolnor a Private Message
HiFi Consult:

Har du spontant nån känsla för hur ARC VT100 låter, åt det ljusa hållet eller nåt annat? Det är ganska få som lyssnat på Alòn Phalanx, så där förstår jag att jag inte kan få nån hjälp.

rolnor
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/08/25 :  23:50:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Inte en chans att ett nätfilter skulle fixa till att sk. ssss-ljud skulle försvinna, men det är min åsikt!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000