Author |
Topic |
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 11:21:24
|
Hej alla, Har av nyfikenhet kollat lite efter recensioner om Roksan Kandy men inte hittat så mycket. Har inte lyssnat på dem själv men stött på dem på mässor.
Kan ni som lyssnat ge lite input? Det är framför allt kombinationen Förstärkare + CD som jag är nyfiken på.
Kanske någon rent av har testat dem med HFLS-1 och kan ge info om det.
Mvh /pegul
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 12:15:46
|
Jag har lite kort lyssnat på Roksan elektronik, det var en av deras förstärkare tillsammans med en av deras skivspelare. Det lät riktigt bra, men dessa spelade med Totem högtalare på Hi-Fi Art. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 12:28:46
|
Det finns väl rätt gott om recensioner av Kandy på nätet? I och för sig är en del av de tidigare modellerna, men kan ändå ge en fingervisning om vad det är för apparater.
Har en del erfarenhet själv också. Bra och trevliga grejer, men Caspian är avsevärt bättre, även om detta kanske inte går att läsa ut av specifikationerna. Helt klart värt prisskillnaden! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 12:43:53
|
Hej
Idag så påstår Roksan själva att den nya (MK2)Kandy-serien är bättre än vad den gamla Caspian-serien är (var).
Mvh |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 13:23:53
|
Kan kanske vara så, men den senaste Kandy-generationen heter Kandy MKIII L, och Caspian M-series har förbättrats avsevärt gentemot de ursprungliga Caspian-modellerna. Min erfarenhet Capsian VS Kandy är i sammanfattning mer detaljer, mer fart, mer väldefinerad bas. Men som sagt, Kandy är också riktigt bra för pengarna. Kul också med prylar som inte "alla" har.
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 14:51:24
|
Jag har en Kandyförstärkare av första generationen.
Den är rå och uppkäftig. Missförstå mig inte nu. Det finns ändå en värme och den är inte vass. Ungefär som barockmusik spelad med tidtrogna instrument jämfört med nutida instrument. Om du nu förstår hur jag menar?
Det svänger rejält. Jag trodde inte att det var möjligt att bugga till Beethoven innan jag skaffade den här. Nu vet jag att det går! Jag har aldrig tyckt om rockmusik, men här om dagen så råkade jag hamna på en radiostation som spelade hårdrock - och jag gillade det! Det misstänker jag är Kandyns förtjänst. Vad jag saknar är väl det finstämda, detaljerade och lyriska. Så jag har funderingar på att uppgradera mig så småningom - Caspian kanske.
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 23:58:35
|
Jag har haft både förstärkare och CD som spelade på Totom Sttaf. Nu har jag bara CDn kvar som skalll säljas även den. Ljudet i sig var det inget fel på, helt nöjd med det, men rummet i kombination med denna anläggning fungerade inte. Det var/är Mk I som jag hade/har. Jag gjorde dock inga större jämförelser innan inköp, men upplevde dem som helt klart prisvärda. |
J. Ullberg |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 20:15:43
|
Tack alla som visat intresse och svarat!
Har blivit sugen på att ha en CD + förstärkar-kombo av samma märke/modell. Lite snygg-fi alltså. Har sett Roksan Kandy på nätet och tänkt att det ligger i en för mig rimligt prisklass.
Sen finns ju Rega Apollo + Mira 3 som är en snygg kombo i samma prisklass.
Har inte lyssnat på Rega på länge så jag har ingen koll där heller. Läste något test på nätet att Apollon ska var bra i de övre registren men lite tunn i botten. Stämmer det så kanske det inte är min kopp the. Gillar nog över lag ett lite "fylligare" ljud.
Roksan-stärkaren verkar ju ha ganska mycket mer krut än Mira:n på pappret. Fast det kanske inte spelar någon roll? Det kanske är bra krut i Rega:s grejer?
Kanske någon som har något annat tips på CD + förstärkarkombo i den här prisklassen?
Mvh /pegul
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 20:29:23
|
Rega Mira är bra, märkte ingen större skillnad när jag la till Maia-slutsteget och enbart använde Miran som försteg. fast nu har jag ganska litet rum också, så jag köpte den egentligen som försäkring om man jag skulle behöva lite extra krut om jag flyttar in anläggningen i en större lägenhet. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Little Esther-fan
Member
298 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 15:50:28
|
Roksan Kandy - driver tungdrivna högtalare bättre än Rega Mira 3?
Det är vägledande för mig, har någon svar? |
|
|
mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden
159 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 08:17:50
|
16 900:- kombo pris för båda ink. Roksan signalkabel. 120W per kanal räcker långt. Mycket prisvärt!
|
Världen har musik för dom som lyssnar! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 09:58:24
|
Jag har lyssnat på Roksan Kandy LIII i samband med mitt förstärkarköp för cirka 1½ år sedan. Dessutom lyssnade jag mycket på den tidigare Mk III-versionen i samband med högtalarköp för ett par år sedan. Mk III var då något av standardförstärkaren när jag jämförde Totemhögtalarna med varandra. Skillnaden mellan MkIII och LIII-versionerna är klart hörbar. Redan mkIII var en bra förstärkare och LIII hackar upp ytterligare ett hack.
Jag finner Roksan Kandy LIII-komboon vara en prisvärd kombination. Emellertid fann jag att steget upp till Caspian var värd mellanskillnaden. Eftersom Caspian alltjämt låg inom min budget så föll Kandy därför bort. Caspian var kvar till finalen där den slutligen föll för Hegel H1. Hade jag varit bunden av de ekonomiska ramarna skulle Kandy absolut varit en va de kandidater som varit kvar länge.
Det jag uppfattar som bra med Kandy-kombon var att den var välbalanserad - inga register som stack ut eller var för betonade. Inga direkta svagheter kunde jag heller upptäcka - det var helt enkelt en kombo som gjorde sitt jobb på ett sätt man kan förvänta sig i prisklassen. Jag uppfattade inte några svårigheter hos Kandy med att driva olika högtalare. Å andra sidan var de högtalare jag lyssnade på tillsammans med Kandy varken trög- eller lättdrivna - mest Totems små stativare som sagt.
Av det lilla jag hört av Rega - som passerat mina öron utan att ge några bestående intryck under mina provlyssningsrundor - så förerdrar jag Roksan Kandy. Huruvida Kandy är "bättre" eller om det enbart är en smaksak kan jag inte avgöra. På din fråga om Rega Mira kan driva tungdrivna högtalare har jag ingen upfattning.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/08/28 10:08:50 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 12:56:45
|
Roksan Kandy combon är grymt snyggt i svart
Sedan kan du ju skaffa ett till slutsteg : en Kandy poweramp så har du en grym uppgradering i form av en bi-amping. Detta om du har sådana högtalare som klarar det.
Det blev en grymt bra förbättring när jag kopplade in min X-tra Roksan Caspian power amp till min Caspian integrerade.
Betydligt tightare och luftigare ljud HELT KLART |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 13:00:10
|
Självklart kan man Tri ampa Caspian, bara så ni vet vilka förutsättningar som finns
Min dröm är Caspian Pre + 4 x caspian monoblock
(Eller nya platinum förståss) |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 23:12:16
|
Har lyssnat pa LIII kombinationen Amp+CD. Hogtalare var Monitor Audio Gr 10. Den kladde Cyrus 6 kombon klart och Kandy CD stod sig jamnt med Exposure 3010 for nastan dubbla pengen. Den ar mer hartslaende i klangen och har battre tryck i basen men Exposure har mera finess i diskanten. Mvh J |
Hifiarkeologen |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 14:42:37
|
Det jag upplever med Rega, som en jämförelse mot Roksan Kandy, det är att Rega har ett mjukare, luftigare ljud med fin röstnärvaro och "ambience", det svänger skönt om Rega - särskilt för akustisk musik, soul, easy listening, singer/songwriter, country, britpop... Det är ingen lösning för hårdslående trancetechno, kanske inte heller för death metal (jag lyssnar inte på death metal, men jag kan tänka mig att Rega är för "snäll" för den genren). Så Rega är inte helt allround. Roksan upplever jag som mer allround, mer dynamik och fart även på komplex musik - lyckas behålla en inblick i komplicerade high-energy mixar där Rega tenderar "gröta ihop" och tappa upplösning.
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
|
Topic |
|