Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 12:38:52
|
lennartj;
Min förstärkare har ingen manuell tonkontroll (dock automatisk EQ), menar du att man ska köpa en extern EQ eller förstärkare med EQ? |
rolnor |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 18:09:37
|
Yesss, jag skulle inte stå ut med en anläggning utan tonkontroller. Tyvärr har det knappast gjorts några försteg med tillräcklig transparens (för mig) och tonkontroller de senaste 20 åren förutom Accuphase och kanske några till. Jag håller hårt i mitt Tandberg 3002, som kostade mig ca 6000 kr för nästan 25 år sedan. Det ger sällan exakt den korrektion jag skulle vilja ha, men tillräckligt nära och grumlar inte ljudet som alla externa eq gör som jag har provat (ganska få iofs).
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Swedish Meat
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 22:01:59
|
Nu har man uppdaterat sig lite i tråden efter helgen. Lyssnat på en mängd olika skivor har jag också gjort för att leta irriterande S-moment. Och det är bara ett fåtal skivor där det förekommer, synd bara att det är en del av de som jag lyssnar på mycket just nu. Även om jag vet att jag skulle kunna förbättra min situation med att byta högtalare eller cd-spelare så finns ju en budget att hålla sig inom, även om man skulle vilja så är det ju inte "bara-att-köpa-det-här-och-det-här-så-försvinner-problemen-metoden" som gäller. Man får finna sig i att skruva ner volymen lite när fenomenet blir för jobbigt för öronen. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 22:43:39
|
Om det bara är ett fåtal skivor det förekommer på så är det inspelningarna. Kan ingen hifi i världen rädda utan att all musik låter extremt avrullad och mörk. Det är inget fel på dina prylar! Du behöver inte byta någon felbyggd diskant!
Alla med normal eller bättre hifi lever under samma omständigheter och problemet måste och skall åtgärdas där det uppstår, dvs vid inspelningen och processen därefter. Förr kunde alla spela in bra. Sen kom det digitala möjligheterna. God hifi skall inte klandras för att de klantat sig vid inspelningstillfället. Skicka skivorna i ett brev till de som ger ut dem och klaga.
För att återknyta till problemlösningens ädla konst ( i verkligheten då alltså, inte i den tvärsäkra kunskapens värld) skulle detta fenomen ha klarats av efter 5 minuter då den besökande problemlösaren spelade en skiva av god kvalitet han kände väl och hört på många olika anläggningar. Hade den inte låtit vasst hade saken varit klar.
Case closed - och kostnad noll.
mvh .
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2007/08/28 23:02:40 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 08:11:29
|
Swedish Meat, Förstärkare: Denon PMA-700ae Jag hade slarvat att läsa på. Du har ju tonkontroller, kanske inte lika transparenta som mina, men använd dem om du har skivor som låter illa utan! |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 09:55:20
|
quote:
För att återknyta till problemlösningens ädla konst ( i verkligheten då alltså, inte i den tvärsäkra kunskapens värld) skulle detta fenomen ha klarats av efter 5 minuter då den besökande problemlösaren spelade en skiva av god kvalitet han kände väl och hört på många olika anläggningar. Hade den inte låtit vasst hade saken varit klar.
Case closed - och kostnad noll.
Vad för information får man ut av att spela en skiva med god kvalitet? Det behöver ju inte säga någonting om den inte låter vasst oavsett hur "känd" den är eftersom det inte behöver exitera/provocera fram felet. Märk väl att din "verklighet" som du pratar om nu är precis lika teoretisk som min, kom igen sedan och gör anspråk på "verkligheten" när du faktiskt lyssnat på anläggningen (vilket ingen av oss gjort). |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 10:31:51
|
Diana Kralls Girl in the other room är väldigt närmickad på vissa låtar och kan ge upphov till s-ljud. Detta är inspelningsfel och inte anläggning. Tequila sunrise på Eagles Hell freezes over har även den samma problem. I alla anläggningar jag hört så tenderar den till att essa. Detta har som sagt med hur den är inspelad att göra. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 10:40:51
|
Det intressanta (tycker jag) är ju att spela skivor som man känner till sedan tidigare att de avslöjar dåligt återgivna s-ljud, helst då flera olika så att man rimligt kan utesluta att man missar felet ändå.
Man kan ju mycket väl tänka sig att de flesta skivorna missar felet eller inte når plågsamma mängder av det och att det bara är vissa som låter extra s-igt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 14:35:40
|
Bra att vi fick mer klarhet i fallet.
Vi kan alla ta lärdom av f95toli och HiFiConsults försiktiga hållning. Jag antog själv - helt felaktigt - att man fick felet vad man än spelade, att inspelningskvaliteten redan var utesluten som orsak. (Fastän ledtrådar fanns i allra första inlägget) Jag testar ju själv med några olika skivor om jag är på plats, då är det lätt att tro att alla gör så automatiskt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 14:53:20
|
quote: Bra att vi fick mer klarhet i fallet.
Vilken är klarheten då? Att det bara är på några få skivor eller att det inte är högtalarna/anläggningen alls?
Det kan ju fortfarande vara högtalarna som gör vissa problematiska skivor värre. Vanligtvis är det ju inte så enkelt att det bara är en faktor som spelar in.
Min erfarenhet är att det går att få till det så att nästan inga skivor låter besvärande illa, även om de är dåligt inspelade och har fel i sig så kan man acceptera dem om inte anläggnigen förvärrar felen. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 15:11:23
|
quote: Min erfarenhet är att det går att få till det så att nästan inga skivor låter besvärande illa, även om de är dåligt inspelade och har fel i sig så kan man acceptera dem om inte anläggnigen förvärrar felen.
Ja, så har jag det också.
Observera att jag skrev "mer klarhet i fallet". Men det finns väl ingen anledning att göra detta till en studie i hårklyveri där man ska ha rätt till varje pris. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 15:13:43
|
Jag läste det som klarhet, så det förklarar saken. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 22:14:46
|
Bra att du har sparat pengar genom att fa klarhet i att det var fel pa fonogrammen som f95toli och jag var inne pa aven om min teori att producenten hade klippt topparna genom kompression formodligen var helt fel da detta skulle ta bort ess ljuden inte forstora dom. Jag kan inte tro att B&W distar i diskanten. Da hade den latit illa pa alla inspeningar. Transistorforstarkare typ AB fran 80-talet hade en tendens att essa troligtvis pga overgangsdistorsion dvs ett spektrum dominerat av udda delkomponenter. Klass A forstarkare som Sugden A21 saknar sadan dist men har o andra sidan ganska mycket jamna oronvanliga distorsionskomponenter. Att medvetet skydda sig fran ess ljud genom att komponera en anlaggning som avrundar diskanten eller lagger pa oronvanlig dist eller ett brusgolv som gar upp o maskerar "elaka" overtoner ar inte riktigt da man forlorar information pa det bra inspelningar man har. Din forstarkare och cd spelare har mycket lag dist sa dom ar helt ok. mvh J |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2007/08/29 22:17:09 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 06:10:18
|
Det är bra att trådskaparen är nöjd men slutsatsen att högtalarna saknar betoning av s-ljud stämmer knappast. Mätningen är tydlig och visar ett problem men tydligen inte så allvarligt att alla uppfattar det som störande. Det är snarast detta det handlar om, hur störande den extra betoningen är. I stort sett alla högtalare har någon liten betoning av s-ljud men jämfört med vad som redan finns på inspelningen så är det oftast inte så farligt.
Många tycks också tro att det är ett distortionsfenomen och det är klart att man i princip kan kalla all förvanskning av ljudet för detta men betoning av s-ljud är i första hand en produkt av resonanser och/eller tidiga reflexer och jag tycker det känns bättre att framställa det på det viset. |
|
|
Swedish Meat
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 09:39:37
|
Då detta fenomen borde vara välkänt för poducenter och hifi-tillverkare kan man ju undra vad det verkliga problemet är. Är det så att människans hörsel har en puckel just vid de frekvenser som s-betoningen framstår eller är det en ren teknisk fråga som att det är svårt att ta upp just de ljuden på ett naturligt sätt via mikrofoner?
Mvh Micke |
|
|
StudioSound
Member
50 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 09:51:05
|
Jeg har selv bebrejdet optagelserne tidligere, da det angiveligt lød som mikrofoner blev overstyret ved peaks på stemmer osv. Det man skal tænke på er at stemmer er utroligt dynamiske, og er noget af det der sætter de højeste krav til systemet. Hver gang jeg har fået forbedret mit systems dynamiske formåen, er især stemmer blevet mere naturlige at lytte på. Jeg har nu opnået et system der er næsten "eksplosivt" dynamisk, samtidigt giver det den bedste stemmegengivelse jeg har hørt til dato... |
Med venlig hilsen Karsten www.studiosound.dk |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 14:39:31
|
"Då detta fenomen borde vara välkänt för poducenter och hifi-tillverkare kan man ju undra vad det verkliga problemet är. Är det så att människans hörsel har en puckel just vid de frekvenser som s-betoningen framstår eller är det en ren teknisk fråga som att det är svårt att ta upp just de ljuden på ett naturligt sätt via mikrofoner?"
Jag är rädd att göra dig besviken. De som varit på mässa och lyssnat på min demo de senaste 2 åren har hört "moderna" inspelningar i olika kvalitetsnivåer. Urusel till bra eller lysande. Urusel är ca 50% av skivfloden, lysande 1 % kanske
Förr fanns nästan inte nivån urusel och det mesta var bra inspelat. Så här i efterhand med bra utrustning kan man också höra att inspelningsteknik och kunnande låg före avspelningsutrustningen.
Fenomenet är alltså inte välkänt. Och det är heller inget problem för de flesta.
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 14:51:15
|
quote: "Då detta fenomen borde vara välkänt för poducenter och hifi-tillverkare kan man ju undra vad det verkliga problemet är. Är det så att människans hörsel har en puckel just vid de frekvenser som s-betoningen framstår eller är det en ren teknisk fråga som att det är svårt att ta upp just de ljuden på ett naturligt sätt via mikrofoner?"
I nån mening har väl design och attribut så som högblanka högtalare för inga pengar alls kompromissat med ljudkvaliten till förmån för det yttre?
(Sticker tillbaka hakan)
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Topic |
|