HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stand alone Dac VS Cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  06:35:21  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Lite reflektioner så här på morgonkvisten....

Hur pass nära tror ni man kommer än ex Audio Aero Capitole ref med en dedikerad dac och en bra transport.

Nu vet jag att ljudet skiljer sig mellan olika dacar osv men rent teoretiskt.

Om vi tar benchmark och Stello som det skrivets om en hel del på hifi forum. Är det i närheten av så bra som cd-spelare mot 100tkr sträcket.

Jag saknar ljudet min Audio-Aero förmedlade rätt mycket. Men samtídigt vet jag inte om det är värt den kostnaden som de ligger på för att nå de sista procenten. Eller skillnaden kanske är mycket större än man tror.

Jag har så småningom tänkt att gå över på vinyl men det dröjer nog ett litet tag till. Skivspelare är köpt men så som det ser ut nu så har jag ingen plats att ha den....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/20 :  07:29:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Hur pass nära tror ni man kommer än ex Audio Aero Capitole ref med en dedikerad dac och en bra transport.


Det finns inget som säger att en DAC/drive-kombination skulle vara bättre eller sämre än en integrerad CD-spelare. Exempelvis tillverkar både EMM labs och DCS mycket välljudande DAC/drive-kombinationer som väl matchar Audio Aero's produkter.

Det är synd att du inte har plats för din vinylrigg. Om du gillar ljudet från en bra CD-spelare så kommer du att älska det som en juste vinylspelare gör.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:47:09  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Ja det är lite så jag funderar Pac. Kanske det är så att den dagen jag sätter upp min vinylspelare (inom ett halvår) så kommer jag tycka att cd:n är överflödig.

Det jag sen menade med Dac/Drive var väl kanske de som ligger i spannet mellan 10-40tkr...

Hur bra de är.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:16:42  Show Profile Send Marc a Private Message
Om du gillade ljudet från Audio Aero Capitole kan du ju försöka hitta en begagnad Audio Aero DAC. Det är ju exakt samma DAC som sitter i Capitolen så med en vettig transport borde skillnaden bli minimal.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:24:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har letat....
Finns inte så många.

Sen verkar den nya SE tagit ytterligare ett steg framåt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/20 :  16:02:14  Show Profile Send Marc a Private Message
True, marknaden svämmar verkligen inte över av dem. Jag hade tur som hittade en till bra pris.

Förmodligen är SE snäppet bättre, men i förhållande till andra DAC:ar tor jag nog ändå att AA:s egen kommer närmast din gamla spelare.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/07/20 :  16:28:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hoppas att du inte överger cd-formatet, det finns massor av skivor som har kanonljud...och massor som inte har det, jag vet. Själv tycker jag att cd-formatet är så oerhört mycket smidigare och mer användarvänligt än vinyl på alla sätt, men tyvärr så är vinylskivor ofta mer välljudande inom tex rock/hårdrock, genres som jag gillar. Därför ska även jag så småningom satsa på vinyl i mindre skala (komplett spelare för max 6.000 kr). Det ena utesluter inte det andra dock (jag har minst 2.000 cd-skivor och knappt någon vinylskiva än)...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/07/20 16:28:52
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/20 :  20:33:23  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har bestämt mig men kommer att avslöja det tillsammans med annat nytt godis inom en snar framtid.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000