HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablar som kommer åt varandra = problem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/19 :  23:42:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Köpte ett beg slutsteg för någon vecka sedan och jag har både lyckats att bränna en säkring i det som jag för övrigt berättade i en annan tråd när det hände och ikväll ytterligare erfarenheter.
Jag har också haft problem med ett missljud ur högtalarna efter detta köp som kan liknas med hur det kan låta vid kraftiga el-ledningar utomhus, sådan där som hänger högt upp i luften på stolparett slags susande ljud och det har oftast varit ganska kraftigt, så pass att man har hört det utan minsta problem i soffan och det har stört mig massvis Så jag gav mig på det ikväll och försökte hitta orsaken och började med att koppla in slutsteget på ett annat väggutag, men icke bättre. Så då var det bar att ge sig på kabelhärvan bakom stereon och köra uteslutningsmetoden och dra ur alla sladdar en i taget för att höra vad som ställde till oväsendet. Och när jag håller på så råkar jag komma åt digitalkabel till Dacen och det sprakar till i högtalarna. Herre jisses inte kan den kabeln ställa till allt detta oväsen tänker jag och drar den en annan väg så att den inte kommer åt någon annan kabel. Men icke hjälper det och då kommer tanken att vilka kablar låg den emot och tar tag i signalkablarna som går ifrån Av-receivern till slutsteget och då jäklar börjar det spraka i högtalarna rejält Så fort jag tog i dem så väsnades det rejält, och visst sitter RCA kontakterna otroligt tätt mot varandra, alla som har tittat på basksidan av en Av-receiver vet hur ont om plast det är. Så jag bytte ut dessa kablar mot ett annat par med mindre RCA kontakter och det kraftigaste missljudet var borta, men det susar ändå lite grand. Men sedan kommer vi till det som förvånar mig ännu mer och det är ljudet Det har plötsligt blivit bättre Kan det som jag beskrivit sabba så pass mycket för ljudkvaliten eller håller jag på att bli tokig??

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/07/19 23:46:56

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:41:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Här var det tyst

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:51:53  Show Profile Send Vox a Private Message
FBK
Mindre än ett halvdygn har gått. Det är semestertider, solen skiner mm.....

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/20 :  11:28:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
jupp kabel gnuggning rekommenderas inte.
det kan bli kortis.
om du måste anv stora rca kontakter sätt något mellan tex tunn plast eller något som förhindrar att de får direktkontakt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/07/20 :  12:02:01  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hej!
Du bor väl i sthlms trakten?
Låna ERS-papper av mig och se om det löser saken!
http://www.tnt-audio.com/accessories/ers_cloth_e.html
http://www.stillpoints.us/ERS%20Fabric.html
http://www.stereotimes.com/acc030903a.shtml

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/07/20 :  12:21:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låter som en kass kabel eller att du haft oisolerade höljen som gått emot varandra (vilket inte bör orsaka bekymmer men man vet ju aldrig). Har du fått störningar kan det mycket väl påverka stärkaren så att den låter sämre. En HF-störning som mättar ett antal steg kan ställa till med mycket oreda. Det faktum att du hör skillnad när du rör vid kablarna talar ju för att minst en kabel eller kontakt i kabel är stärkare är helt dyngkass för det skall gå att dansa hambo mellan kablarna utan att det hörs mer än ljuden från din träskor.

ERS-papper tror jag inte hjälper om du har vettiga kablar som är skärmade. Är någon oskärmad eller dåligt skärmad bör man inte räkna med att saker och ting fungerar. Åtgärda problemet först innan du prövar med annat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  12:23:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter som kabelglapp tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:23:42  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Håller med

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/20 :  18:57:10  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Du bor väl i sthlms trakten?
Låna ERS-papper av mig och se om det löser saken!

Tack för erbjudnadet, men jag kör med andra kablar istället
quote:
Låter som en kass kabel eller att du haft oisolerade höljen som gått emot varandra (vilket inte bör orsaka bekymmer men man vet ju aldrig). Har du fått störningar kan det mycket väl påverka stärkaren så att den låter sämre. En HF-störning som mättar ett antal steg kan ställa till med mycket oreda. Det faktum att du hör skillnad när du rör vid kablarna talar ju för att minst en kabel eller kontakt i kabel är stärkare är helt dyngkass för det skall gå att dansa hambo mellan kablarna utan att det hörs mer än ljuden från din träskor.


Det är ett par Dark Serpentine (Nagrefs kablar)som jag har haft en längre tid utan problem förr och de har alltid suttit så här tätt som de gjorde nu utan problem, men det kan ju ha blivit glapp i kabeln så jag få kolla kabeln närmare när jag kommer hem efter helgen.(är hos flickvännen nu)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000