HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljudande högtalarkablar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/23 :  18:36:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har haft DIY i tankarna hur länge som helst men det har blivit så att jag har köpt nya kablar så sent som igår.
Kommer bilder nångång när jag har tid o lust

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:16:33  Show Profile Send sopwith a Private Message
intressant tråd om ringkabel, bara för att jag inte orkade tvinna fyrledare så långa så att det räckte till högtalarna, så blev det ett par tvinnade fyrledare av ringkabel mellan cd och stärkare istället, bytte ut mina Supra och en stor skillnad hördes, inte för att Supran låter dåligt men jag fick mera bas och ett "lugnare" ljud, dock verkade röster hamna längre bak i orkestern, jag skall köra ett par dagar till och se om det verkligen är skillnad eller bara inbillning, dock var det väl investerade 60 kronor (kontakterna kostade 59:-)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/10/24 :  13:16:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

--Sten--

Då så Gubben i Kalmar. Då har ju även du kommit fram till slutsatsen att högtalarkablarna gör skillnad.



Om man ändrar förutsättningarna blir det alltid "en skillnad". Men "skillnadens" innehåll i relation till kostnaden, ja då blir det intressant.
Hoppar man över kostnadsaspekten, får innehållet en större betydelse, helt naturligt.

--Steffo 74--

Jo det är dom kablarna vi diskuterar som "guy gadbois" länkar till.

--Urban--

Norrland är toppen. Jag bodde i Kalix, under 6 år. Och norrlänningarna är underbara människor, när man kommer dom inpå livet.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2007/11/07 :  15:47:24  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Efter att ha följt den här tråden, så investerade jag 29:- för 10 meter kabel från Claes Ohlsson.
Den har legat ett par veckor nu. Men idag gjorde jag slag i saken och tillverkade mig ett par högtalarkablar.
Alla 10 meter gick åt. Jag gjorde ett par biwire på 2,5 meters längd.

Tidigare har jag suttit nöjd och njutit. Men det har ändå funnit en tanke i huvudet att det borde kunna låta ännu bättre.
När sedan den här diskussionen kom igång så slog jag till.

Den tidigare kabeln var av märket Rega och gjord för biwiring. Därför tillverkades alltså den nya för samma inkoppling.

Jag lyssnade en liten stund med den andra kabeln. Under tiden kapades och skalades den nya utmanaren. Ett kort avbrott med inkoppling av den nya. Och sedan på med samma skiva som tidigare.

Hallelulja Moment (som en känd jurumedlem brukar säga när det är Fantastiskt).

Jag trodde det inte var sant. Allt blev bättre. Alla register, större rymd, höjd och djup. Röster blev klarare men samtidigt inte lika "stickiga".
Att en kabel för 2:90/m. kan låta så bra.
Nu har jag ju bara jämfört med en annan (ca 100:-/m) men detta är fantastiskt.
Några säger ju också att den behöver tid för att spelas in. Vad ska komma härnäst.

Den kanske inte passar alla. men i mitt system så gjorde den underverk. Den lär bli kvar - länge.

EKU-Hiend.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2007/11/07 :  18:34:35  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Jag har också köpt och skall testa hemma. Roligare än en halvtaskig pizza med fel ingridienser.
Har dock kopplat in den i ett system där det satt audience au24. Men där blev det ingen hit av de 29 kronorna. Men skall som sagt testa hemma istället för min supra 3.4s i några veckor och se. Skall få spelas in och få en rejäl bedömning.
I min kompis system blev det ofukuserat lite mer dist i sssssss-ljud.
Men basen var ganska stram och tung.

Som sagt några åtsilliga tusen skiljer i pris.
Min supra 3.4 är ju lite billigare än så här så vi får se.

Ps. Finns det ett speciellt tvinsätt?????????
Om man skall ha 2 eller 4 ledare eller speciellt med biwiring?????
/Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2007/11/07 18:36:08
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/07 :  18:51:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag slog till på XTZ:s kabel lite mest för det snygga paketet
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=5903

Har absolut inget ont att säga om den faktiskt. Snyggt fodral, rörlig o med krympslang ser den till o med proffsig ut. Jag har funderingar på att sätta på ett par lackade träklossar på dom med

Då jag inte har bestämt min placering av prylarna än så har jag 4 st 12 meterslängder som är kopplade till högtalarna. Huruvida längden påverkar negativt vet jag faktiskt inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/08 :  04:03:19  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Huruvida längden påverkar negativt vet jag faktiskt inte


Inte jag heller, men jag har läst de som menar att de bör vara så korta som möjligt, och att om man måste välja, så är det bättre med långa signalkablar och korta högtalarkablar än tvärtom, men det finns säkert de som tycker tvärt om..........

J. Ullberg
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:12:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Själv använder jag Audiquest midnight blue . De är styva o hårda som man kan använda tillatt slå ner inbrotstjuvar ( Nu uppmanar jag er inte till att begå brott utan det är bara ett hypotetiskt antagande inför ett hypotetiskt handlande ).
Att dessa ska få däng av en elsladd på 29 kr låter ganska kul. Här lägger man ut en förmögenhet o så får de däng av en elkabel.
Det måste ju testas. En multistrande kabel typ Kimber 8 TC ger ett ljusa intryck med mer detaljer emedan min Audioquest ger mer bas och mjukare ljud. Jag har själv jämfört.

men vad kan jag vänta mig av elkabeln ?? Det blir ju onekligen mer lättmöblerat.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/11/08 :  11:39:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ixos 6003 är en alldeles utomordentlig kabel för nästan ingentting alls. Black & Deckers oranga borrmaskinkabel ska enligt uppgifta vara helt enastående, eller det var ingen som hörde skillnad i alla fall: Quad glömde kablar till en mässa och gick tvärs över gatan till ett byggvaruhus och köpte en rulle B&D...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/11/08 11:39:44
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:27:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Återknyter lite till tidigare erfarenheter av Classe Ohlsons ringledare: För min del fick jag tipset om kabeln för ett tag sedan när (om jag minns rätt) mayro skrev om sina positiva erfarenheter av denna. Kopplat till detta så framkom också en del erfarenheter av att kabeln måste "spelas in" ett bra tag för att prestera på topp.

För min del lät det bra redan från början, ev inspelning har i så fall varit så successiv att inte märkt den vartefter det skulle ha skett. Men det kan vara att tänka på att en del har erfarenheten av att det inte ger en rättvis bedömning att byta sin "inspelade" dyrkabel mot en "färsk" classekabel - dvs att man måste ge kabeln en chans som sträcker sig bortom första intrycket...

Vill absolut inte starta debatt om huruvida kablar ska "spelas in" eller ej utan bara lyfta möjligheten för de som i tråden testade classekabeln och inte fick bra resultat direkt.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/08 :  20:59:40  Show Profile Send urban a Private Message
En recension av ringledaren kanske är på sin plats. Som jag skrev tidigare i tråden så kopplade jag in Ringledarkabeln i min anläggning, först en enkel och sedan en dubbel tvinnad variant. Som jag skrev tidigare så blev jag direkt förtjust i kabeln som jag tyckte genast "lät bra". Vad jag inte skrev, var vad för kabel jag ersatte och det var faktiskt också en Clas Ohlsson-produkt! Nämligen deras "oljerör", ett glödgat oljerör med en diameter av 3/16 tum, tänk "Intermezzo"! Denna "kabel" har jag kört med i några år och den har varit överlägsen andra kablar jag jämfört den med! Dock, eftersom det är ett rör så är den en riktig gris att hantera, otymplig är namnet!
Nu ersatte jag den alltså med ringledaren som jag alltså genast gillade, inte minst på grund av så hanterbar den var.
MEN !! efter ett par veckor i min anläggning så började mer och mer en tilltagande känsla av att det var någonting som var fel tränga sig på! Jag insåg motvilligt att det magiska i musiken, "livet" om man så vill, hade mer eller mindre försvunnit.
Jag mixtrade med högtalarplaceringen, signalkablarna, inställningen på min Behringer EQ men det blev inte bättre.
Så till slut fick jag krypa till korset, jag kopplade in mina rörkablar igen och - "hallelujamoment" tror jag termen lyder! Nu kom det där jag saknade tillbaka, själen, magin och vad ni vill !!
Kanske det här är ett klassiskt exempel på att bara ett byte av någon komponent i anläggningen i början uppfattas som en förbättring bara för att det låter annorlunda, inte för att det verkligen blev bättre!

Kanske gjorde jag fel som inte lät ringledaren spelas in längre än ca två veckor men det var alltför plågsamt ( ja faktiskt ! ) att sätta sig framför stereon för att jag skulle vilja fortsätta.
Nu vart ju det där sista en kraftig kritik av ringledaren och det var inte riktigt meningen, men jämfört med vad rörkablarna presterar så var det ohållbart att envisas med EKU:n.
Sammanfattningsvis vill jag säga att visst, Ringledaren är i förhållande till sitt pris en fantastisk högtalarkabel ! MEN !! den var ingen match mot i detta fall min rörkabel och antagligen andra dyrare kablar också, men just det där sista kan jag ju egentligen inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte jämfört den mot kablar dyrare är 2500kronors-klassen.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/11/10 :  20:36:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Hej igen!

Det skulle vara intressant att få göra ett studiebesök på ett företag som tillverkar "högtalarkablar".

Vad har "dom" för kriterier som gör att just "denna" kabel ska vara en "högtalarkabel".

Väligen
Gubben i Kalmar
PS Kör fortfarande "dubbel ringledning" DS


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/10 :  21:08:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vågar nästan inte säga det för då riskerar man väl att bli utesluten från forumet. Jag har två meter enkardelig EKK till mina högtalare. Det låter ju bra ändå.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/11/11 :  12:12:13  Show Profile Send freann a Private Message
Gubben i Kalmar
6 Moons intervjuar Caelin Gabriel på Shunyata Research
http://6moons.com/industryfeatures/caelin/caelin.html

Timbre besöker Jorma:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4092
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:40:08  Show Profile Send urban a Private Message
jag insåg strax efter att jag skrev mitt förra inlägg att
det egentligen inte blev så mycket av en recension på ringledaren som det blev en hyllning till min "rörledare"!
Så här kommer en mer saklig "recension" av ringledaren.
Vad den gjorde var att den gjorde ljudet lite mer exakt! Men med det menar jag att den tog bort vad jag vill kalla småsignalinformation, att den helt enkelt hade sämre upplösning.Så att övertoner och undertoner skalades bort, inte helt men tillräckligt för att i alla fall i min anläggning göra en kraftig skillnad i upplevelsen av musiken!!
Som en följd av det så krympte ljudbilden väsentligt, och ändrades inte under dom två veckor som ringledaren testades, överhuvudtaget så kändes det inte som att ljudet förändrades alls, eller bara mycket lite under testperioden.Men kanske det verkligen var bara alltför kort tid jag använde ringledaren.
Men jag kan tex jämföra med då "rörledaren" kopplades in första gången, den lät helt enkelt illa, sprucket är det ord som ligger närmast till hand att beskriva hur det lät! Men i det fallet så ändrades ljudet markant inom en vecka och efter två veckor så lät rören som jag visste att dom kunde - jag hade tidigare provat brorsans inspelade rör!
Ett annat fenomen var att med rörledaren så upplever jag hur musiken/ljudbilden växer då volymen ökas medans den effekten mer eller mindre uteblev med ringledaren, röster och instrument hade dessutom väldigt svårt att släppa från högtalarna.
Eftersom jag har en Behringer EQ med mätmick inkopplad så kunde jag se hur vid tex 85db ljudnivå vid sittposition så kunde inte ringledaren fylla upp rummet med musik ens i närheten av vad rörledaren gör redan vid 80db!
Effekten av ringledaren tycker jag att man kan, -överdrivet- jämföra med en bättre MP3-spelare!Den rensar bort, kanske upp till 80% av informationen (rätta mig om jag har fel) och ändå kan man tycka att det kan låta bra - i rätt sammanhang!Men det där som MP3-tekniken gör är ungefär samma sak som Ringledaren gör ( dock inte i samma omfattning).
Jag vill inte säga att ringledaren gjorde någonting dåligt,att något frekvensområde lät direkt illa på något sätt. Och jag kan tänka att i en anläggning som inte kan tillgodogöra sig den extra information som rörledaren eller någon annan bättre kabel förmedlar så är ringledaren ett MYCKET bra alternativ.
Observera att jag försöker inte på något sätt vara spydig mot ni som sitter nöjda med ringledaren,jag önskar verkligen att jag också varit nöjd, men det är bara så att i min rigg så visade den sig inte hålla måttet!

min rigg - Quad CDP-2/Quad QC-24Pre/Quad 606/Infinity Kappa7/MF X10-v3(rörbuffert)/ "rörledare"/Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2496
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:52:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Ursäkta mig men jag måste ha missat något. Vad är en rörledare för något. Ringledare, menar ni då vanlig tunn ringledarkabel eller?
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/11 :  14:18:29  Show Profile Send urban a Private Message
Jag kollade just i Clas Ohlsons nyaste katalog (2008) och den varianten jag använder - 3/16 oljerör, förefaller ha utgått ! Om man är intresserad så kanske det med lite tur ligger kvar en rulle i någon butik! Annars så kanske det går lika bra med bromsrör eller liknande, bara det är mjukglödgat!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/11/12 :  10:25:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
--- freann ---

Tack för länktipset!
Den senare var väl det jag "for efter".
Det är uppenbart (i alla fall på Jorma ) att det finns en "kravspecifikation" på ingående komponenter. Och i andra änden, en kvalitetskontroll med specifika mätbara egenskaper.

----- urban ----

Oljerör? Intressant!
Glödgade oljerör är för mig lika med; lågraffinerad ( enkelt raffinerad råkoppar "desoxiderad koppar" ) , efter kallbearbetning mjukglödgad och måttsatt i engelska tum.
Någon "rörpulare" känner säkert igen "pipan".
Detta ska inte uppfattas som ett underkännande av "oljeröret" som högtalarkabel.
Nä, urban! Ställ diskusionen på sin spets!

När man annars talar om "raffinerad koppar" avser man oftast en renhet på ca: 99,7% - 99,9%.
Går vi ett steg längre och raffinerar med elektrolys erhålls en mycket ren koppar "elektrolytkoppar" ca:99,95%.
Det är denna kopparn som används vid "elektriska konstruktioner".
Men ingen regel utan undantag. Högtalarkablar?

Vänligen
Gubben i Kalmar


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2007/11/12 10:28:41
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/12 :  18:15:15  Show Profile Send urban a Private Message
Egentligen borde jag diskvalificera mig själv i denna debatt eftersom jag inte genast hörde ljudförsämringen när jag kopplade in ringledaren i anläggningen! Men jag kan försöka skylla på att dom inte lät direkt"sämre", bara annorlunda och åsynen av två så tunna kablar som ändå förmedlade SÅ mycket plus förväntningen på hur lite inspelningtid skulle inverka gjorde att omdömet svek en aning.

jag erkänner villigt att jag har inte den blekaste kunskap om vad kopparn i dessa rör har för renhet eller om dom har någon likhet med OFC-klassad koppar. Fast någonstans har jag för mig att jag har läst att all koppar är av OFC-kvalitet. OFC-benämningen drar man tydligen till med bara för att det låter bra.Men det kanske bara är en skröna!
Men säkert finns det koppar av sämre kvalitet och gu` vet vad jag har kopplat in för något i min anläggning!
Om det finns någon skillnad på dom kopparrör som Clas Ohlson sålde och andra säljares varianter har jag heller ingen om.
MEN ! i mina öron så är dessa rör väldigt mycket bättre än mycket annat på marknaden, definitivt om man pratar om billiga kablar i alla fall.

En målande beskrivning på hur ljudet påverkas av "rörledaren" jämfört med alla andra kablar jag provat är , lite överdrivet, att det är som att montera ett jätteförstoringsglas över ljudbilden, allting blir uppförstorat och fylligare, allt från dom minsta detaljerna till dom största!

Under en period så körde jag med ett aktivt trevägssystem, aktivt delningsfilter och så vidare, när jag för första gången kopplade in "rörledarna" på mellanregistret så fick jag justera ner volymen på det registret med ca 2db för att bibehålla balansen mellan registren!
Det tycker jag faktiskt är ganska anmärkningsvärt!
Jag är ju inte heller den första som kör med kopparrör, Intermezzo är ju ett känt exempel, brorsan har kört med rör i flera år (Prisol, inte Clas Ohlsons rör) och jag hörde nämnas att någon kille i Stockholm hävdade att bromsrör var dom bästa högtalarkablarna!
Nu hävdar inte jag att "rörledarna" är världens bästa högtalarkabel men BRA är dom !!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:57:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Eftersom jag har en Behringer EQ med mätmick inkopplad så kunde jag se hur vid tex 85db ljudnivå vid sittposition så kunde inte ringledaren fylla upp rummet med musik ens i närheten av vad rörledaren gör redan vid 80db!


Upplevde du att rummet inte fylldes upp vid volymen eller mätte du?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/12 :  21:52:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man som jag har slutna lådor. Hur löser man det om man vill använda oljerör(Biltema). Ska man behålla sin EKK i lådan. Men hur ansluter man rören till slutstegen och till kontakten(Speakon) på lådorna. Jag har själv trevägs aktivt till mina lådor.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/11/13 :  09:04:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tycker Kimbers högtalarkablar i alla prisklasser låter bra. Tyvärr ju dyrare desto bättre, men så ska det ju vara om det är bra prylar.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/13 :  15:15:40  Show Profile Send poppen a Private Message
Jämförde mina audioquest midnigt + med kimber 8 TC. De lät helt olika. Kimber ljusare mer vassa detaljer. Audio quest mjukare och tyngre bas.
Kimber är en multistrande kabel och Audioquest en solifd core. Så olika konstruktioner låter olika.
Olika material också en silver sägs ska ge mer diskant men det har jag aldrig testat.
Kanske en silver solid core är det ultimata.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/11/13 :  16:23:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo det kan nog upplevas så, Kimber är ingen förlåtande, snäll kabel. Har hört flera som sagt liknande det du beskriver men oftast beror det på elektroniken som kopplas in. Så ta inte för givet att det är kabeln som låter på ett visst sätt, det kan vara bedrägligt detta.
Hade tidigare en solid core från Tara Labs. Den var inte lika ren som Kimber, efter att ha jämfört noga hit och dit (Taran fick sitta i ett par veckor innan jag bytte tillbaka) fann jag att den distade en del. Däremot hade Taran ett förföriskt mellanregister med bra djup i ljudbilden och en lite maffig bas. Slutade dock med attt jag föredrog Kimberns neutralare renare ljud. Har dock aldrig lyssnat på audioquest, men jag tror det är riktigt bra kablar. CV-4 tror jag den heter lär ju vara ett budgetklipp.

Edited by - Snutten on 2007/11/13 16:27:05
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/13 :  18:14:43  Show Profile Send urban a Private Message
Att musiken "fyller" upp rummet är ju en väldigt subjektiv fras, men vad jag försökte säga var väl det att med dom olika kablarna/rören så blev det skillnad på hur fyllig klangen blev. Och det i sin tur påverkar storleken/djupet på ljudbilden. Det där med dom olika db-siffrorna var för att måla upp ett fenomen som klangskillnaden åstakommer.
På frågan om internkablaget så kan jag bara säga att själv så har jag inte rör i högtalarna. Jag har i och för sig bytt ut bas- och mellanregistrets kablage mot silvertråd - 1mm2, den räckte tyvärr inte till för att byta kablaget till diskanterna också, det får bli senare.
Till anslutningarna använder jag låsbara banankontakter, det eftersom rören är så styva/motsträviga att dom skulle riskera lossna med mindre säkra kontakter.Men det beror ju också på hur noga man är på att böja till rören ! Att ansluta dom till en Speakon-kontakt blir nog lite besvärligare, där måste det nog till små stumpar av vanlig kabel dom sista centrimetrarna.
Men av någon anledning , har jag fått för mig, så är det länken mellan förstärkaren och högtalaren som gör den största skillnaden.
Internkablaget verkar inte vara lika kritiskt - om än inte helt okritiskt naturligtvis !

Snart är det kanske också dags att kliva ut i verkligheten och testa bättre köpeskablar. Och det där med Kimber verkar intressant, säskilt efter kommentarerna om att dom inte är förlåtande. Det tar jag som en garanti om att dom är transparenta.
Samtidigt som kommentaren om Kimberns "neutralare renare" ljud kontra Tara Labs "förföriska mellanregister,bra djup i ljudbilden och maffiga bas" påminner lite om skillnaden mellan ringledaren och mina rör. Det till Tara Labs fördel. Att Taran dessutom "distade" kunde kanske också vara en indikation på att dom är mer transpatenta än Kimbern! Alltså släpper genom dist från komponenter/ljudinspelningen tidigare i kedjan!
Att en kabel tillför distorsion skulle tyda på att det är en verkligt dålig kabel och det har jag svårt att tro att Tara Labs är.

Eftersom jag inte hört dessa kablar var detta sista en vild (kvalificerad?) gissning men jag ska verkligen försöka jämföra kablar av den kalibern mot mina "rörledare" .


Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000