HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dammiga förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:49:49  Show Profile Send Batman a Private Message
Nån som vet hur man får bort dammet utan att riskera livet eller kortsluta förstärkarn? Nån nämnde tryckluft men det har jag inte hemma!

Ibland är beslut det enda som fattas

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:52:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Köp "tryckluft på burk", finns hos ex. Clas Ohlson eller Biltema.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  14:49:38  Show Profile Send PeterE a Private Message
Men ta det väldigt försiktigt håll inte burken för nära.

Arnars brukar ju crc kontakt spray kunna klara skivan & tar även bort oxideringar som blivit genom åren på diverse kontakter förutom att den även tar bort dammet.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:38:05  Show Profile Send Batman a Private Message


Tack för tipsen! PeterE - Ska man torka av efter man använt kontaktspray för att få bort dammet?!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:53:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Nån som vet hur man får bort dammet utan att riskera livet eller kortsluta förstärkarn? Nån nämnde tryckluft men det har jag inte hemma!
Skall du damma utsidan - En mirakeltrasa duger bra (ej fuktig). Skall du IN i förstärkaren och damma - Dra ur kontakten ur väggen! Tryckluft på burk är bra, men luta inte på burken! Håll den så upprätt du kan annars så riskerar du att få ut lite "vätska" på det du sprejar på - inte särskilt farligt, men kan lämna fläckar. Att använda lungorna och blåsa manuellt fungerar ofta bra, men kan vara lite slitsamt. En mirakeltrasa eller en mjuk, ostatisk borste/pensel funkar också bra. Var uppmärksam och försiktig.

Att få det som nytt är svårt och kräver hårt arbete, men med ovan nämnda metoder brukar det bli acceptabelt.

/M
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:54:51  Show Profile Send PeterE a Private Message
Nej då du sprayat med kontaktspray så avdunstar det själv efter några sekunder men det skadar nog inte heller att torka ifall du ser att dammet ligger kvar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:01:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kontaktspray?
Håll dig till tryckluft!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/11/11 :  21:22:41  Show Profile Send Magoo a Private Message
Varför inte bara dammsuga? Som sagt, dra ut sladden ur väggen innan och använd ett plastmunstycke för säkerhets skull.

comfortably numb
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/11/11 :  21:56:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag använder en pensel att damma av med, fungerar bra för det mesta.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/11/11 :  22:12:51  Show Profile Send Batman a Private Message
Nån sa att det kunde hända saker med kondingarna om man dammsög?! Jag tror jag satsar på tryckluft på burk och pensel!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/11/11 :  23:02:23  Show Profile Send lennartj a Private Message
Persve, det vore väldigt intressant om du kunde klämma "nån" på vad som skulle hända om man dammsuger kondensatorer (och vilka i så fall).
Jag har inga som helst betänkligheter att dammsuga.
Ur med alla kablar, av med kåpan, märk alla rör med vattenfast tusch om du är osker på var de ska sitta, ta ur dem och torka med fuktig wettexduk, eventuellt med lite allrent först om gammalt damm bränt fast. Se till att det inte dryper vatten ner i slutrörens metallsocklar.
Låt dem torka på en frottéhandduk medan du dammsuger förstärkaren med plastmunstycke, putsa med mirakeltrasa, spraya rörsocklarna sparsamt med kontaktspray, polera det förkromade chassiet till högglans med Autosol (om det inte finns screentryck - risk att du gnider bort det). Sätt tillbaka rören och njut av anblicken innan du sätter på kåpan. Om du behövt använda fuktad trasa för att få rent och din förstärkare arbetat med höga spänningar, vänta gärna till nästa dag innan du ansluter nätspänning och spelar igen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  20:56:05  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag är också nyfiken på vad som kan hända med kondingar om man dammsuger på dem. Isopropanol och tops är bra till alla guldpläterade kontaktytor.

edit: felsnavning

comfortably numb

Edited by - Magoo on 2007/11/12 20:57:33
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/11/13 :  17:55:28  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det man teoretiskt skulle kuunna tänka sig är att man om man dammsuger eller "borstar" skulle antingen få en elektrostatisk urladdning på ett olämpligt ställe eller rent av mekaniskt skada i prylen man dammsuger, kondingar torde vara den komponent som tar minst skada pga oftast stabil uppbyggnad.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/11/13 :  18:03:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
kondingar torde vara den komponent som tar minst skada pga oftast stabil uppbyggnad.

Ja precis. Varför skulle kondingar vara speciellt känsliga?
Det är väl isåfall halvledarna som kan vara känsliga för urladdningar om man har otur med dammsugarborsten. Jag dammsuger därför inte med borstmunstycke, utan det lilla platta smala plastmunstycket.
Kör man med tryckluft bör man ha vattenavskiljare. Annars finns det risk att man blåser ut kondensvatten i elektroniken. Det mesta kanske klarar det, men jag vill inte ha vatten i pottar, motorer, o. dyl.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/11/15 :  20:06:31  Show Profile Send Batman a Private Message
Ursäkta att jag inte svarat tidigare men jag har varit bortrest! Ni har rätt! "Nån" menade att om man dammsuger utan plastmunstycke så kan man få urladdningar som skadar halvledare! Tack för alla tips! Nu ska jag skaffa tryckluft på burk, lämplig pensel, mirakeltrasa, sätta på plastmunstycke, ställa förstärkarna på högkant och sen kommer dom att bli som nya!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/11/16 :  12:07:22  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Jag har lite erfarenhet när det gäller att ta död på elekritiska komponeneter med dammsugare. Var in i min stationära dator för lite uppfräschning vilket jag gör med jämna mellanrum. Såg att det satt en hel del i nätdelen. Givetvis hade jag dragit ur sladden till datorn. Jag dammsög med plastmunstycke genom ventilationshålen till nätagget tills det såg fint ut. Däremot blev resultatet inte lika bra när jag slog skulle veva igång fanskapet. Vilken jävla smäll det blev... Och nytt nätagg fick man införskaffa efter den incidenten. Vet inte om dammet kan ha kortslutit eller om det var statisk elektricitet. Men svart blev det i alla fall...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000