HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumskorrigering (equalizer)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:41:30  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Nytt område för mig det här. Vad finns det för alternativ till Behringer för en vettig peng?

"Learning by doing"

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:51:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För en vettig peng ?
Berhinger tillhör väl dom billigaste skulle jag tro sen ökar priserna ganska snabbt.

Fast det beror på om du är ute efter en Eq, parametrisk Eq eller rumskorrigering

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/16 :  12:13:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Köp ett grafisktfilter från Behringer och testa vetja. Den jag tänker på som jag också provat med gott resulat kostar under 2000 spänn. Annar har vi ju dBx eller BSS som kan vara både digtala och analoga men kostar också mycket mera. Men det är en hake med dom analoga filtren. Man måste ha en mätutrustning. Det enklaste kan då vara att köpa en driverack från dBx som sköter kalibreringen per automatik.

Edited by - gcs on 2007/11/16 12:16:02
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/16 :  12:53:31  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag är ute efter någonting där jag kan koppla in en mic och nivåerna ändras automatiskt/manuellt. Thats it. Själv mätningen skall alltså skötas av apparaturen också.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:32:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Då hittar du nog inget som fungerar så bra som behringern gör, för de pengarna. Visst kan du hitta bättre, men du pratar direkt mångdubbelt så dyrt. Så, att köpa en deq2496 och prova, det rekommenderas, jag har en själv, kör med extern dac, tycker det blir riktigt riktigt bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:40:06  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Ska man köra analogt ut från DEQ2496:an bör man tänka lite på att den endast har balanserade utgångar. Inget svårt problem att lösa men man behöver tänka på det.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:47:18  Show Profile Send gcs a Private Message
dBx driverack klarar sånt. Med driveracken är det valbart, antingen som ett aktivt delningsfilter eller till fullbandshögtalare. Jag har själv en driverack 260 som jag är mycket nöjd med. Det finns också en modell som är lite billigare. Det är ju klart att en DEQ2496 är billigare men då fungerar den bara som en rumsequalizer medans driveracken också kan fungera som ett delningsfilter vid behov någongång i framtiden.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:52:21  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Tänkte köra obalanserat och extern dac. Kanske en korkad fråga men: var i kedjan hamnar en sån här? Före efter extern dac?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:54:21  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
En fråga till: jag skulle ju kunna köra en manuell enklare equalizer eftersom jag ändå håller på att bygga mätutrustning?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/16 :  14:08:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är valbart om du vill köra ballat eller oballat med någon av de nämnda filtren. Ett filter ska alltid ligga efter DAC:en eller precis innan slutsteget. En enklare manuell EQ är den från Behringer som heter DEQ1024 som också äger digtal I/O förutom analogt.
http://www.behringer.com/DEQ1024/index.cfm?lang=eng
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/16 :  14:29:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Huh? Jag kör min innan dacen, alltså digitalt in och ut. Ska du köra den analogt då ska den ligga i en processor loop i ett integrerat steg eller mellan för och slutsteg.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/16 :  17:41:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har en Behringer EQ. DAC'n är inte speciellt imponerande och jag använder EQ'n främst för att testa olika nivåer i olika frekvensområden (för att slippa löda dit, löda bort, löda dit).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000