HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar påverkar också, trillade dit igen..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/16 :  15:52:49  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jaja, då var man där igen då. Pga att nätlisten inte funkade hemma fick jag byta in den mot annan vara, frågan var bara vad.... Sambon har uttryckt en önskan om att se ett par rejäla högtalarkablar till högtalarna, hon såg ett par hos någon annan med hifiintresse och ansåg att det såg maffigt och imponerande ut. Alla skall vi ju ha olika anlednignar till saker och ting . Själv har jag alltid varit motståndare till allt vad kablars inverkan heter tills nätlisten kom på plats, men tjocka saker ser ju kraftigare ut än smala, så varför inte? Esoterisk hade ett par riktigt maffiga kablar hängandes, OpenMinds Reference, 3cm diameter vardera och en kabel til + och en till -, så 4 rejäla doningar . Borde väl tillfredsställa sambon en stund i alla fall, frågan är väl bara om de kan låta annorlunda? Kabel som kabel.....

Hos Esoterisk hade det kopplats upp med högtalarkablarna och en Krell som drivning till ett par stativare som jag inte kommer ihåg vad det var, men eftersom man förväntar sig nyansskillnader så koncentrerar man sig på hur anslag låter, hur definierad basen är, klang i röster, cymbaler och försöker liksom komma ihåg det där vid byte till PAD Vesta-kablen. Kopplar om, rör inget på volym eller så, slår på och... ööööhh...... vet inte riktigt..... men det låter inte kul, någonting som är annorlunda, lite grötigare, mindre ljudbild, instrumenten står närmre varandra och är diffusare, djupledden är också kortare, min koncentration på anslag och allt annat jag trodde möjligen med svårighet detekterbart kunde påverkas har jag ingen aning om, bara så förvånad. Skiftar tillbaka igen och då sitter trummor längre bak, mer precist, mer av anslag, det är luftigare mellan instrumenten, alltså de står verkligen längre ifrån varandra och det är tyst mellan dem, de tenderar inte att flyta ihop, och det är liksom klarare ljud. Mycket mycket trevligt!

Så nu har jag då också hört riktig skillnad på högtalarkabel också. Jobbigt. Ännu jobbigare än att en nätlist med filter påverkar, för där kan jag förstå att resonansfrekvenser i filtret kan sabba. Serieresonans för 50Hz skulle jag gissa kan hamna som parallelresonans vid 500Hz, vilket är ungefär där tal/sång ligger och det var ju det som var problemet i mitt fall. Gissningar bara, men jag kan förklara för mig själv att det kan ställa till saker. Högtalarkabel, jag menar hallå! Antingen är det lågohmigt eller väldigt lågohmigt. *suck*

Väl hemma och inkopplat vet jag inte om jag tycker att det blev någon större skillnad, fick inte tid att lyssna/skifta fram och tillbaka av sambon.

Satte mig och lyssnade på #8221;Faith#8221;-vinylskivan med The Cure, en av mina favoriter. Speciellt #8221;All cats are grey#8221; och titelspåret #8221;Faith#8221;, men just nu har jag så ruskigt mycket bas att jag inte orkar sitta i rummet och lyssna ens, hjälper inte att plugga basporten heller. Tycker att det är lite mer lufttryck nu också än det var innan, högtalarna verkar faktiskt flytta mer luft och har lite mer punch i trumslagen. Så nog påverkar de ljudet alltid.

Blir till att lyfta basen på armen lite (VTA) och försöka flytta ut ena högtalaren som nu står lite väl intryckt i ett hörn, kanske 50cm till bakvägg och 30cm till sidovägg. Lyssnade lite på Shivaree-skivan också på CD och tycker att detaljer kommer fram lite bättre faktiskt, hörde att i ett spår var det en manlig sångare aningen till vänster och bakom Shivaree, har jag inte hört tidigare. Skoj. Men tyvärr kan jag inte säga om ljudbilden blivit bredare, eller något sådant.

Hoppas man kan plocka runt saker och skifta lite fram och tillbaka mellan kablarna i snar framtid, om inte annat är man ju lite ledig i mellandagarna i alla fall. Inte så långt kvar till jul. Nu får jag väl försöka lyssna in mig på dessa kablar och sedan skifta lite fram och tillbaka mot mina gamla för att bestämma mig för vilka jag skall behålla och därefter kolla lite på nätkablar och signalkablar. Eller kanske ett nytt slutsteg som är lite högre än mitt MusicalFidelity, bara för utseendets skull. Hmmm. Julklapp kanske?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/11/17 09:52:30

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/17 :  04:06:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Försökte Googla fram info om dina nya kablar med magert resultat, dvs. nada info. Har du någon info, URL eller annat?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/17 :  09:51:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hittade ingen info själv på nätet när jag googlade. De är från Schweiz, sandfyllda med silverplätterad koppar som ledare. Banankontakter i ena änden med expanderskruv så de inte trillar bort och spade med två olika storlekar i andra änden.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000